Niet starten
Niet starten
Gisterenmorgen wilde ik weg met mijn Velsatis 2.2DCI 2003.
Bij het indrukken van de startknop hoorde ik slecht wat geratel van een relais.
Heb daarna de accu aan de lader gezet en vanmorgen wilde hij wel starten. Ben naar een acculeverancier geweest en de accu laten doormeten die is echter nog goed en wordt ook goed geladen. Het gaat hierbij om de eerste accu in deze auto. Er is dus iets anders aan de hand. Mogelijk een lekstroom. De auto is echter zaterdag nog gebruikt of er is iets met het startrelais of nog iets anders.
Heeft iemand ervaring met deze klachten.
Bij het indrukken van de startknop hoorde ik slecht wat geratel van een relais.
Heb daarna de accu aan de lader gezet en vanmorgen wilde hij wel starten. Ben naar een acculeverancier geweest en de accu laten doormeten die is echter nog goed en wordt ook goed geladen. Het gaat hierbij om de eerste accu in deze auto. Er is dus iets anders aan de hand. Mogelijk een lekstroom. De auto is echter zaterdag nog gebruikt of er is iets met het startrelais of nog iets anders.
Heeft iemand ervaring met deze klachten.
Mijn VS uit 2003 (ook een 2.2dci) heeft hetzelfde gehad.
Mijn vrouw was er zeker van dat de lichten uit waren, maar misschien dat de portiervergendeling bleef hangen of dat er iets anders stroom bleef trekken. De Accu is bij mij doorgemeten en bleek ook niet kapot.
Gelukkig is het bij één keer gebleven.
Mijn vrouw was er zeker van dat de lichten uit waren, maar misschien dat de portiervergendeling bleef hangen of dat er iets anders stroom bleef trekken. De Accu is bij mij doorgemeten en bleek ook niet kapot.
Gelukkig is het bij één keer gebleven.
-
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 16:09
- Locatie: Musselkanaal
Eind januari 2009 een soortgelijk probleem. Indrukken van de startknop leverde geen enkele reactie op. Accu was niet het probleem, want alles werkte. Na zes pogingen tegen beter weten in, trapte ik de koppeling in: auto startte direct! Ben er niet zeker van of het een toevalstrefer betrof of een terechte blokkade door de computer (motormanagement?) Evenmin durf ik niet met zekerheid te beweren dat ik niets anders deed; het is zeer wel mogelijk dat ik gelijktijdig de pook greep om te controleren of de versnellingsbak vrij stond. Daar zou dus ook de oplossing kunnen schuilen. Eerlijk gezged hoop ik dat het probleem nog een keer opduikt om te controleren of 't een dan wel het ander soelaas biedt bij dit gekke verschijnsel. 

De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Initiale 2.0 T, 2005 automaat, 346.000 km sinds dec 2023.
Initiale 2.0 T, 2005 automaat, 346.000 km sinds dec 2023.
- E.M.Provoost
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 26 jan 2008, 21:33
- Locatie: Zaandam
Hallo allemaal,
heb hetzelfde probleem gehad accu was niet leeg.
Het probleem zat hem aan de plus aansluiting van de startmotor.
deze wil nog wel eens corroderen. oorzaak is de beschermplaat aan de onderzijde van de motor.met het vochtige weer wil de nattigheid nog wel eens condenseren boven de beschermingsplaat.
oplossing is simpel,accupool even losnemen dan de pluspool van de startmotor losnemen en deze even schoonschuren en in de vaseline zetten.
bij het probleem hoor je alleen het klikken van het startrelais en lijkt de accu leeg of problemen met de startmotor.
succes!
heb hetzelfde probleem gehad accu was niet leeg.
Het probleem zat hem aan de plus aansluiting van de startmotor.
deze wil nog wel eens corroderen. oorzaak is de beschermplaat aan de onderzijde van de motor.met het vochtige weer wil de nattigheid nog wel eens condenseren boven de beschermingsplaat.
oplossing is simpel,accupool even losnemen dan de pluspool van de startmotor losnemen en deze even schoonschuren en in de vaseline zetten.
bij het probleem hoor je alleen het klikken van het startrelais en lijkt de accu leeg of problemen met de startmotor.
succes!
Standaard is de handgeschakelde Velsatis zo beveiligd dat je in vrij kunt starten zonder een koppeling in te trappen, en in versnelling met ingetrapte koppeling. Mijn Velsatis heeft periodes dat ik 'm persé in vrij moet zetten om te kunnen starten.
Vel Satis 2.2 dci privilege, 11/2002 van 2007 - 2010 ingeruild bij 299.000 km.
Sinds 2010 een 2.2 dci phase II privilege automaat. Gekocht met 83.000 km en ingerruild bij 165.000 km.
Vanaf 10/2011 een 2.2. Dci phase II initiale automaat.
Sinds 2010 een 2.2 dci phase II privilege automaat. Gekocht met 83.000 km en ingerruild bij 165.000 km.
Vanaf 10/2011 een 2.2. Dci phase II initiale automaat.
De mijne startte met vochtig weer slecht. Soms wel 10 keer op de startknop drukken voordat ie ging starten. Ik vond deze tip terug op het forum en heb de aansluiting op de startmotor ook even onderhanden genomen. Start nu weer als een tierelier.E.M.Provoost schreef:Hallo allemaal,
heb hetzelfde probleem gehad accu was niet leeg.
Het probleem zat hem aan de plus aansluiting van de startmotor.
deze wil nog wel eens corroderen. oorzaak is de beschermplaat aan de onderzijde van de motor.met het vochtige weer wil de nattigheid nog wel eens condenseren boven de beschermingsplaat.
oplossing is simpel,accupool even losnemen dan de pluspool van de startmotor losnemen en deze even schoonschuren en in de vaseline zetten.
bij het probleem hoor je alleen het klikken van het startrelais en lijkt de accu leeg of problemen met de startmotor.
succes!

Dank voor de tip!
Laatst gewijzigd door gunther op 12 jun 2014, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
je kan het zien als het lampje in de startknop brand, dan kan je starten
Probeer het maar s in het donker als ie in de versnelling staat, als je dan de koppeling intrapt dan gaat het lampje pas branden of als je m uit de versnelling haalt
er zitten ook 3 sensors in je koppelings pedaal
1 voor de cruisecontrol (sensor meet als het pedaal helemaal uit is)
2 voor het starten (sensor meet als het pedaal helemaal in is)
3 voor de brake assist (sensor meet hoe snel je de koppeling intrapt)
als de tweede niet helemaal fris is dan start ie ook niet in de versnelling
Dit verhaal geld natuurlijk alleen voor de handgeschakelde VSen
Probeer het maar s in het donker als ie in de versnelling staat, als je dan de koppeling intrapt dan gaat het lampje pas branden of als je m uit de versnelling haalt
er zitten ook 3 sensors in je koppelings pedaal
1 voor de cruisecontrol (sensor meet als het pedaal helemaal uit is)
2 voor het starten (sensor meet als het pedaal helemaal in is)
3 voor de brake assist (sensor meet hoe snel je de koppeling intrapt)
als de tweede niet helemaal fris is dan start ie ook niet in de versnelling
Dit verhaal geld natuurlijk alleen voor de handgeschakelde VSen
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2
Kleine aanvulling: voor punt 1 is de sensor door de eigenaar zelf opnieuw af te stellen, door hem helemaal in te drukken (of was het nou uittrekken?) en het pedaal een keer helemaal in te trappen. Een verkeerd afgestelde sensor leidt tot een niet werkende cruise control.André Vos schreef:je kan het zien als het lampje in de startknop brand, dan kan je starten
Probeer het maar s in het donker als ie in de versnelling staat, als je dan de koppeling intrapt dan gaat het lampje pas branden of als je m uit de versnelling haalt
er zitten ook 3 sensors in je koppelings pedaal
1 voor de cruisecontrol (sensor meet als het pedaal helemaal uit is)
2 voor het starten (sensor meet als het pedaal helemaal in is)
3 voor de brake assist (sensor meet hoe snel je de koppeling intrapt)
als de tweede niet helemaal fris is dan start ie ook niet in de versnelling
Dit verhaal geld natuurlijk alleen voor de handgeschakelde VSen
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.