Storing Acculading

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Daansvs

Storing Acculading

Bericht door Daansvs »

Vanuit niets ging het lampje 'storing acculading' branden. En weer uit. Aan, uit, aan, uit en zo verder. Naar mijn garage. Accu was nog 'voldoende'. Dynamo gaf minder. Dus vervangen. Een paar dagen bleef de storing weg tot hij plots weer terug kwam. Weer naar de garage. Bleek dat de krukaspoulie speling had. Ook vervangen. Rubber ring aan de achterkant was versleten. Een dag geen last maar nu weer terug. Bij koude motor. Als ik een tijd gereden heb is het bijna weg. Bijna. Soms nog even, bij insturen of lagere toeren komt de storing. Wat zou dit kunnen zijn? Spanrol? Dat is het enige dat nog over is in dat systeem.
Vel Satis 2.0 T Expression 2007 - Chevrolet Camaro 6.2 L 2017 - Bentley Arnage 6.8 L 2007
Heino

Re: Storing Acculading

Bericht door Heino »

Als mij dit zou overkomen, ging ik eerst rijden met de binnenverlichting aan, op de momenten dat de foutmelding in beeld komt.
Zonder te meten kun je dan aan de lichtsterkte zien of de boordspanning varieert en of de dipjes in lichtsterkte overeenkomen met de meldingen.
Zet voor proef maar eens éérst het binnenverlichting aan (dan is de boordspanning 12 Volt, de accuspanning) en daarna start je de motor (dan gaat als het goed is de binnenverlichting harder branden, wat overeenkomt met ongeveer 14 Volt, de spanning bij werkende dynamo.

Als je de correlatie hebt gevonden tussen de meldingen en een lage boordspanning, ben je al een heel stuk verder.
Dan is het inderdaad zoeken waarom de dynamo af en toe niet goed wordt aangedreven.

Iets wat ik je nog niet heb horen noemen is trouwens de vrijloop op de dynamo: die vrijloop zorgt ervoor dat de dynamo wordt aangedreven door de multiriem, maar dat bij abrupte toerental-dalingen de dynamo niet de motor kan aandrijven via die riem. Daardoor loopt de motor soepeler en slijt de multiriem minder.
Je kunt met enige moeite de vrijloop zelf testen met gemonteerde multiriem: je moet dan de as van de dynamo met wat moeite kunnen bewegen tegen de draairichting van de motor in. Als dat kan, is de vrijloop nog soepel genoeg. Als echter de as twee kanten in kan bewegen terwijl de poli stilstaat (die wordt dan door de multiriem vastgehouden), is de vrijloop kapot en is die de oorzaak van je ellende. De vrijloop zit in de poelie van de dynamo ingebouwd.

Die dynamo is trouwens een duur dingetje: vanwege zijn (destijds) hoge capaciteit is hij watergekoeld en dat kwam nog maar weinig voor toen.

En de krukaspoelie is een slijtagedeel, omdat hij uit twee delen bestaat met daartussen gevulkaniseerd rubber. En dat trilt kapot.
Ze deden destijds alles om t.b.v. het comfort de trillingen rond de motor te beperken.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Anne
Site Admin

Bericht door Anne »

Maar ik lees dat de dynamo en daarmee ook de vrijlooppoeli is vervangen. :?:
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21
Hans61

Bericht door Hans61 »

als ik me goed herinner zit er geen automatische spanrol op de 2.0T maar een vaste die je zelf moet stellen. Soms moet je deze na een aantal km.'s even "nastellen" wanneer de multiriem los is geweest of vervangen.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Heino

Bericht door Heino »

Anne schreef: 23 jan 2025, 20:04 Maar ik lees dat de dynamo en daarmee ook de vrijlooppoeli is vervangen. :?:
Dat is geen vanzelfsprekendheid, maar een keuze: volgens mij zijn het twee separate onderdelen.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Daansvs

Bericht door Daansvs »

Poulie, dynamo en accu is vervangen. Het is nu veel minder vaak. Maar de storing is er nog steeds. Met name bij lage snelheid zoals inparkeren. Als ik dan het stuur beweeg, naar links of rechts maakt niet uit, gaat dat lampje een fractie van een seconde branden. iemand?
Vel Satis 2.0 T Expression 2007 - Chevrolet Camaro 6.2 L 2017 - Bentley Arnage 6.8 L 2007
Heino

Bericht door Heino »

Je hebt geen elektrische besturing, maar (gelukkig) nog een volledig hydraulische versie.
Bij een elekttrische versie zou de stuurmotor je boordnet teveel kunnen belasten, maar daar is bij jou dus geen sprake van.

Wel is het zo dat bij een stuurbeweging de hydraulische pomp harder moet werken, wat de motor belast en het stationair toerental zakt.
Als je op dat moment flink stroom gebruikt (en wat in de Vel Satis doet dat niet bij dit weer?), kan het zijn dat bij dat verlaagde stationaire toerental de dynamo niet genoeg opbrengt en kortstondig het acculampje gaat branden.
Als je trouwens een automaat hebt (dat zie ik zo snel even niet), is dat bij die snelheden ook een extra belasting van het stationaire toerental.

Ik heb een analoge multimeter en ik kan die eenvoudig op het boordnet aansluiten (bv. op de sigarettenaansteker aansluiting).
Dan kun je (beter dan met een digitale multimeter) spanningslipjes volgen en kijken of de boordspanning zo laag komt dat daardoor het bewuste lampje kort brandt.

Maar ik ben het met je eens dat dit eigenlijk niet mag optreden.
De meest voor de hand liggende oorzaak als ik zie wat recent is vervangen (door de juiste versie onderdelen?) is wellicht slechte massapunten waar behoorlijk wat spanning over valt. Maar die kun je (laten) schoonmaken.
Hans61

Bericht door Hans61 »

ik zou de riemspanning controleren, het verschijnsel lijkt wel erg veel op hetgeen ik ondervond nadat de garage de multiriem van mijn 3.5 V6 had vervangen. Even teruggegaan en de spanner werd iets strakker gezet. Helpt dat niet dan zou je inderdaad de massapunten kunnen nalopen. Ik denk niet dat een laag stationair toerental de oorzaak is. Bij stationair draaiende motor met een paar grootverbruikers aan zoals aanjager, achterruitverwarming etc. mag de spanning niet onder de 13,5 volt zakken.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Daansvs

Bericht door Daansvs »

Het euvel blijkt alleen voor te komen bij its hogere temperaturen. Gisteren was het opeens 17 graden en was de storing er opeens weer. Heel raar allemaal. Na de montage van de accu (de meest recente verandering) komt de storing wel minder vaak voor. Ik begin aan een beschadigde kabel of los contact te denken.
Heino

Bericht door Heino »

Heb je al eens gemeten of er een relatie is tussen het aangaan van het lampje en een evt. dippen van de boordspanning?
Dat zou voor nu wellicht de volgende stap kunnen zijn, omdat dat kan wijzen op een op dat moment lagere dynamo opbrengst of een slecht contact ergens.
En rij eens een tijdje rond met een startkabel aangesloten tussen je motorblok en een blank carrosseriedeel (wel veilig vastmaken zodat die niet los kan raken en ergens tussen komen), dat zou op een slechte massaverbinding tussen motor (dynamo!) en accu kunnen duiden (als dan de melding wegblijft). Als veiliger alternatief zou je ook gewoon een extra draad tussen motorblok en carrossie kunnen gebruiken.
Daansvs

Bericht door Daansvs »

Beste Heono. Dat is een super idee. Dat ga ik morgen direct uitproberen
Daansvs

Bericht door Daansvs »

Ik wordt onderhand knettergek. Komen net terug van vakantie en begint die storing opnieuw. Nu lijkt het of het de pedalen zijn. Bij gasgeven, loslaten, remmen, loslaten gaat die storingslamp (en bijbehorend hoogst irritant piepje) aan. Gisteren ook nog iets raars. De auto ging, na even gestopt te hebben, ineens op de begrenzer terwijl ik de cruisecontrol geheel af had staan en al een tijdje niet meer gebruikt heb.
Help! *krukje en touw aan het zoeken is*
Anne
Site Admin

Bericht door Anne »

En dat is met (permanente) extra verbinding tussen motorblok en carrosserie?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21
Daansvs

Bericht door Daansvs »

Heb ik gehad. Was af en toe nog. Er weer af gehaald na een 3000 km. Daarna een hele tijd niets. Helemaal niets. Tot gisteren. Ineens die storing mbt de begrenzer. En vandaag dan dit weer.
Daansvs

Bericht door Daansvs »

Net bij de garage. Op weg er naartoe steeds de storing. Ik draai de straat in en het stopte. De monteur er bij. Rijden. Niks. Even een klein piepje maar dat was het. Toen motorkap open, kappen er af. Overal kijken. Opeens maakte de aircopomp een raar geluid. Even af en weer aan.we gaan meten als de motor koud is en het heel warm is. Kan zijn dat de aircopomp kapot is en teveel stroom vraagt. Dat kan dus ook het starten beïnvloeden. Ik hou u allen op de hoogte
Plaats reactie