raam defect

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
nicole

raam defect

Bericht door nicole » 04 aug 2010, 23:21

Bij mijn scenic is het raam twee keer naar beneden gevallen en dit viel onder een coulance regeling. Nu valt mijn achterraam in de vel satis naar beneden en dat betekent betalen? Ik heb een nood reparatie uit laten voeren. Een nieuw mechanisme kost al gauw 300 euro. Een bekend probleem?

Gompie

Bericht door Gompie » 05 aug 2010, 09:34

Het is geen 'bekend' probleem.

Het mechaniek om de ramen op en neer te bewegen is best goed, maar áls er maar iets aan mankeert, dan moet meteen het gehele binnenwerk vervangen worden. Er zijn geen losse onderdelen verkrijgbaar. En ja, dan is het onderdeel (een totaal mechanisme van motor, kabels en geleidingen) al snel een dure aanschaf (€ 300,- of meer per raam), plus de montagekosten.

Zelf heb ik onlangs problemen gehad met het bestuurdersraam.
Ik heb toen via de ONDERDELENLIJN een raammechaniek besteld voor € 95,- en zelf de reparatie gedaan. Dat is goed te doen (met behulp van het uitgebreide werkplaatshandboek).

Heino

Bericht door Heino » 05 aug 2010, 16:38

Nou, ik denk dat dat iets genuanceerder ligt.
Een defect raam kan het volgende zijn:

- het wil niet meer omhoog of omlaag: dat is meestal electrisch: zekering kapot, defecte schakelaar in de deur, defecte kabelboom (in de portier-opening..) of natuurlijk een defecte motor(-print). Het is handig om te weten dat op die print de draairichting van de motor gewoon wordt omgedraaid voor omhoog-omlaag door het verwisselen van + 12 Volt en "massa"). Die print is niet los verkrijgbaar, wel te repareren door "een electronicus";

- de motor loopt wel, maar het raam gaat niet meer omhoog: de kabel kan kapot zijn (voor zover ik weet heeft de VS ook een kabel en anders hoor ik dat wel). Een beetje handige knutselaar verhelpt dat door de deur open te maken en de originele kabel te vervangen door een geschikt exemplaar van de fietsenmaker (let op de nippelgrootte) met een universele eind-nippel;

- het raam is naar beneden gevallen in de deur: dam is het mechaniek vaak nog heel, de ruit ook nog heel, maar de clips die het raam verbinden met het mechaniek zijn afgebroken. Die clips zijn gewoon als setje te krijgen bij de dealer "maar die weet dat niet", omdat een mechaniek meer winst oplevert dan clips van een paar Euro. Het bestelnummer van de clips vind je door te zoeken in de posts op "raam" op www.problemcar.nl bij Particulier/Renault.

Dus Nicole, regel een handige sleutelaar, maak de deur open, kijk of het aan de clips ligt en zoek en bestel de clips......

Succes!
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Nu Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat 145 pk.

Gompie

Bericht door Gompie » 05 aug 2010, 17:41

Je hebt gelijk Heino. Jouw aanvulling is wat breder..... :wink:

Maar 'even' wat kabeltjes vervangen, daar moet je wel érg handig voor zijn.
Ik zag er in ieder geval geen gat in. Ook de motorprint repareren is niet makkelijk, juist omdat die kabels op de motor gemonteerd zijn.

Dan denk ik dat mijn optie, het repareren met een tweedehandsset nog niet zo gek is...... :idea:

Dat van die clips zou kunnen kloppen, Dat weet ik niet....

Heino

Bericht door Heino » 05 aug 2010, 21:30

Ach, het staat er nu ter overweging en iedereen weet zelf hoe handig hij is, welke hulptroepen hij in kan schakelen en welk traject hij verkiest.
Het doel was om enig inzicht te verschaffen in de materie, opdat "te grote uitgaven" (bv. aan 4 portieren) gericht kunnen worden voorkomen met een beetje huisvlijt en doorzettingsvermogen.

De workaround van een tweedehandsset kan een hele goede optie zijn, al moet ook dat natuurlijk worden gemonteerd....
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - verkocht mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.

Gompie

Bericht door Gompie » 05 aug 2010, 22:31

Misschien nog ter aanvulling, zo'n mechaniek (geleidingen, kabels en motor) is dus echt één geheel. behalve wellicht de clips is er niets los verkrijgbaar of zelfs maar demonteerbaar.

Bompie

Bericht door Bompie » 01 nov 2010, 21:16

Nu is het mijn beurt ,
toen ik deze morgen van het werk thuis kwam had ik prijs,
raam wou niet terug naar boven en en ook niet verder naar beneden,
toen wou dit met de hand meehelpen....
Resultaat,ik heb de kabel doorgetrokken.(zat al half doorgeroest ook)
Heb aanvraag gedaan via autorecup.be en onderdelenlijn.nl ......
tot nu toe 2 offertes binnen : 120€ en 150€....effe afwachten dus
en desnoods de offertes tegen elkaar laten bieden.
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder

Bompie

Bericht door Bompie » 02 nov 2010, 09:39

Deze heb ik ook gevonden via google " Vel Satis Fensterheber" en is misschien zeer bruikbaar :

http://stores.ebay.de/Autoteile-Okzam/R ... d=66822621

Hij heeft ze voor alle ramen VR - VL - AR -AL.
Ik ga het straks eens nazien of deze delen een beetje kloppen met de onderdelen die ik hier liggen heb.

Ook nuttig was deze link voor mensen die een beetje duits kunnen :

http://www.motor-talk.de/forum/renault- ... 30298.html

Waarbij er dus wel een onderscheid maakt in het gebruik van de kabeltjes.
Maw,men gebruikt beter een fietskabeltje om de versnellingen met te bedienen dan dit voor de remmen.
Daar deze voor de remmen te stug zou zijn.

Bompie

Bericht door Bompie » 08 dec 2010, 15:28

Jippie probleem verholpen....tot nu toe...en ik hoop voor langer.
Het probleem dat zich bij mij stelde was idd de kabel die stuk was,en deze had ik in eerst instantie vervangen door een versnellingskabel van een fiets...... :evil: :evil: niet goed dus..na een 2 tal maal kabel ernaast gelopen.
Probleem is dat deze kabeltjes te dun zijn en naast het rolletje lopen bij onvoldoende spanning op de kabel.
Heb een bijna even dikke remkabel daarna gebruikt en yes yes yes hij doet het......
klein rekensommetje :nieuw 450€ - 3€ aan gebruikte kabeltjes = 447€ winst..... mits wat durf,inzet en doorzetting. 8) :wink:

Heino

Bericht door Heino » 08 dec 2010, 18:09

:lol: :lol: :lol:

Woods

Bericht door Woods » 18 dec 2010, 13:36

Bompie schreef:Deze heb ik ook gevonden via google " Vel Satis Fensterheber" en is misschien zeer bruikbaar :

http://stores.ebay.de/Autoteile-Okzam/R ... d=66822621
Super link..
Vandaag mijn schatige dochter het dichtgevroren raam open gedaan, met als gevolg dat het raam niet meer werkte.. Net even opengemaakt, bleek het lopertje van de kabel te zijn gebroken.
De Ebay link lijkt op de kleur na sprekend op het systeem. Heb het dus maar besteld...

Grtzz. Jaco

Bompie

Bericht door Bompie » 18 dec 2010, 20:02

Ik hoop dat het je uit de "puree" helpt ..op z'n vlaams gezegd.
Het zou me evenveel deugd doen mocht dit je kunnen helpen,net als ik mijn raam ook gemaakt heb gekregen (en nog vele andere dingen) door input van andere forumgebruikers hier.

Plaats reactie