afwijking kilometerteller
afwijking kilometerteller
Mijn VS 3.5 automaat uit 2003 geeft een hogere rijsnelheid aan dan feitelijk het geval is.
Komt deze klacht meer voor en zo ja, wat er aan te doen?
Komt deze klacht meer voor en zo ja, wat er aan te doen?
De maat die er onder moet zitten is (zo uit mijn hoofd) meen ik 18/45/245 of 17/55/225.
Als je er iets anders onder legt, kan het zijn dat de bandomtrek gaat afwijken, waardoor ook de kilometerteller gaat afwijken.
Je kunt bv. bij http://www.autodemontagerutte.nl/banden ... rolomtrek/ je bandenmaat invullen:
- voor 18/45/245 geeft hij aan dat de afrolomtrek (= de afstand die de auto aflegt als het wiel precies eenmaal rond gaat) 212,91 cm moet zijn.
- vul jouw huidige bandenmaat in en vergelijk de uitkomst met 212,91. Als dat behoorlijk afwijkt, verklaart dat het teveel aanwijzen van jouw kilometerteller (en afstandsteller, want die werkt hetzelfde).
Ik denk dat uit de berekening van jouw huidige afrolomtrek een kleinere afstand komt, bv. 200 cm. Bij dezelfde snelheid moet het wiel dan vaker rond, waardoor een hogere snelheid wordt aangegeven: snelheidsmeters zijn eigenlijk toerentellers voor de wielen.
Ik weet dat het binnen grenzen voor de dealer mogelijk is om in de VS-computerinstellingen te corrigeren voor andere bandenmaten (dan stel je een andere verhouding in). Wellicht kan je dat eens vragen.
Als je er iets anders onder legt, kan het zijn dat de bandomtrek gaat afwijken, waardoor ook de kilometerteller gaat afwijken.
Je kunt bv. bij http://www.autodemontagerutte.nl/banden ... rolomtrek/ je bandenmaat invullen:
- voor 18/45/245 geeft hij aan dat de afrolomtrek (= de afstand die de auto aflegt als het wiel precies eenmaal rond gaat) 212,91 cm moet zijn.
- vul jouw huidige bandenmaat in en vergelijk de uitkomst met 212,91. Als dat behoorlijk afwijkt, verklaart dat het teveel aanwijzen van jouw kilometerteller (en afstandsteller, want die werkt hetzelfde).
Ik denk dat uit de berekening van jouw huidige afrolomtrek een kleinere afstand komt, bv. 200 cm. Bij dezelfde snelheid moet het wiel dan vaker rond, waardoor een hogere snelheid wordt aangegeven: snelheidsmeters zijn eigenlijk toerentellers voor de wielen.
Ik weet dat het binnen grenzen voor de dealer mogelijk is om in de VS-computerinstellingen te corrigeren voor andere bandenmaten (dan stel je een andere verhouding in). Wellicht kan je dat eens vragen.
Laatst gewijzigd door Heino op 02 jan 2017, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Klopt, bij m'n Ducati staat zelfs expliciet in de handleiding dat de teller 7% meer aangeeft dan de werkelijke snelheid.Ashvan schreef:Dan is er niks aan de hand, dat heeft elke auto.
Zit altijd een veiligheidsmarge in zodat je niet te hard rijd.
Hoef je niks aan te doen.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Als die 5 km/uur niet meer wordt bij hogere snelheden, is er niets aan de hand.PFLWALS schreef:Met een losse gps, als de meter bijv. 50 km aangeeft, geeft de gps 45 km aan.
Ik wou nog wat zeggen over de automaat, (de lockup in de hoogste versnelling) maar dat is niet relevant.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Lockup? Nu ben ik wel nieuwsgierig wat dat dan isHeino schreef:Als die 5 km/uur niet meer wordt bij hogere snelheden, is er niets aan de hand.PFLWALS schreef:Met een losse gps, als de meter bijv. 50 km aangeeft, geeft de gps 45 km aan.
Ik wou nog wat zeggen over de automaat, (de lockup in de hoogste versnelling) maar dat is niet relevant.

Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km
138.400km ---------> 216.000km
Mijn Mondeo (:twisted:) maar volgens mij óók jouw Vel Satis, heeft een automaat, een drieversnellingsbak met (uitschakelbare) overdrive. In de volksmond heet dat een conventionele vier versnellings automaat. Kenmerk van een conventionele automaat is dat tussen de krukas en de automaat een koppelomvormer zit: die zorgt ervoor dat je stilstaand de motor kunt laten draaien met een versnelling ingeschakeld (= "gewenste slip"). Maar die koppelomvormer zit er altijd tussen en dat betekent dat die "gewenste slip" óók in de hoogste versnelling optreedt, bv. als je op de snelweg rijdt. En dat verhoogt het motortoerental: door de slip is het motortoerental altijd iets hoger dan het toerental van de ingaande as van de automatische versnellingsbak. Dat zorgt voor behoorlijk wat extra warmte in de bak (die weer weg gekoeld moet worden in de oliekoeler) en het verhoogt het benzineverbruik. Daarom zit er een extra koppeling op (de "lockup") die bij een heel laag toerentalverschil én weinig gevraagde trekkracht, de koppelomvormer overbrugt. Zodra je dus een bepaalde snelheid hebt bereikt (bij mij 90 km/uur) en je vraagt geen rare dingen van de motor, gedraagt de auto zich als een auto met een normale versnellingsbak die in de hoogste versnelling staat: het motortoerental is dan evenredig met de gereden snelheid.
Daar komt verandering in bij verlaging van de snelheid (terugschakelen, waarbij de lockup uitschakelt), of gebruikmaken van de kickdown (= ineens volgas geven: onder het gaspedaal zit een elektrisch schakelaartje wat een (bijna) volgas-stand detecteert, als wens van de bestuurder om méér trekkracht op te roepen. De automaat kijkt dan naar de dan gereden snelheid, schakelt snel 1 of 2 versnellingen terug (de 2 gaat tot 100 km/uur) en begint te sleuren aan de auto (met caravan).
Die koppelomvormer is trouwens één van de redenen waarom ik ban overgeschakeld van de Vel Satis op de Mondeo: Ik parkeer sinds de verhuizing altijd in mijn héél steile oprit. De Vel Satis 2.0T krijg je gemakkelijk die helling op in de 1/achteruit, maar dan heb je de koppeling "behoorlijk nodig". De Mondeo blijft in de 1/achteruit gewoon staan op die helling, zonder rem in te trappen. Soms kruipt hij al langzaam hellingóp! Een millimetertje gas rijdt hem soepel de helling op. En dat voelt véél fijner, los van dat als je dat een keer of 3 per dag doet, je de koppeling in de Vel Satis helemaal kapot draait.
De PK/gewicht en NM/gewicht verhouding van de Mondeo is ongeveer hetzelfde als de Mondeo: de Mondeo (145 pk/200 NM) komt met aanhanger veel beter/fijner van de plek, de Vel Satis (170 pk/280 NM) heeft meer vermogen en trekkracht, waardoor je op steile hellingen omhoog meer reserves hebt. Omlaag op die steile hellingen heb je meer aan de Mondeo, omdat die beter remt op de motor (het zwakke punt van de 2.0T).
Maar ik doe sowieso rustig aan met de Mondeo vanwege zijn leeftijd (16 jaar en "still going strong"), terwijl de operationele kosten van de Mondeo ongeveer de helft zijn.
Ik ben dus niet "zomaar" overgestapt!
Daar komt verandering in bij verlaging van de snelheid (terugschakelen, waarbij de lockup uitschakelt), of gebruikmaken van de kickdown (= ineens volgas geven: onder het gaspedaal zit een elektrisch schakelaartje wat een (bijna) volgas-stand detecteert, als wens van de bestuurder om méér trekkracht op te roepen. De automaat kijkt dan naar de dan gereden snelheid, schakelt snel 1 of 2 versnellingen terug (de 2 gaat tot 100 km/uur) en begint te sleuren aan de auto (met caravan).
Die koppelomvormer is trouwens één van de redenen waarom ik ban overgeschakeld van de Vel Satis op de Mondeo: Ik parkeer sinds de verhuizing altijd in mijn héél steile oprit. De Vel Satis 2.0T krijg je gemakkelijk die helling op in de 1/achteruit, maar dan heb je de koppeling "behoorlijk nodig". De Mondeo blijft in de 1/achteruit gewoon staan op die helling, zonder rem in te trappen. Soms kruipt hij al langzaam hellingóp! Een millimetertje gas rijdt hem soepel de helling op. En dat voelt véél fijner, los van dat als je dat een keer of 3 per dag doet, je de koppeling in de Vel Satis helemaal kapot draait.
De PK/gewicht en NM/gewicht verhouding van de Mondeo is ongeveer hetzelfde als de Mondeo: de Mondeo (145 pk/200 NM) komt met aanhanger veel beter/fijner van de plek, de Vel Satis (170 pk/280 NM) heeft meer vermogen en trekkracht, waardoor je op steile hellingen omhoog meer reserves hebt. Omlaag op die steile hellingen heb je meer aan de Mondeo, omdat die beter remt op de motor (het zwakke punt van de 2.0T).
Maar ik doe sowieso rustig aan met de Mondeo vanwege zijn leeftijd (16 jaar en "still going strong"), terwijl de operationele kosten van de Mondeo ongeveer de helft zijn.
Ik ben dus niet "zomaar" overgestapt!

VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.