De volgende vels

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Plaats reactie
Cor

De volgende vels

Bericht door Cor »

Nadat mijn eerste vel satis het opgegeven had een espace op lpg gekocht een prima auto maar geen velsatis dat is toch een ander niveau.
Op dit forum bij vraag en aanbod een bericht geplaatst en een reactie gekregen van Hans61.
Bij de auto wezen kijken en ik was meteen verkocht de velsatis trouwens ook (aan mij).
De auto is wat betreft lakwerk en techniek foutloos.
Het enige was dat in de tussentijd dat ik deauto gekocht had en ik haar op zou halen het raammechanisme van de lv voordeur het begaf.
Hans wilde dit nog laten repareren maar ik heb gezegd dat dit onnodig was omdat ik alle raammotoren van mijn vorige vels nog had(evenals een vracht andere onderdelen).
Ik wil nog wel een lpg g3 installatie laten inbouwen,als iemand hiervoor een goed adres weet hoor ik dat graag want ik hoop nog vele kilometers met deze auto te rijden ze heeft per slot van rekening nog maar 160k opde klok staan.
Vel satis 11 2002 3.5 v6 bij aanscaf 237000km weggedaan bij 329000 km :!:
Nu vel satis 3.5 v6 initiale 9 2003 bij aanschaf 158900 km
RichTrip

Re: De volgende vels

Bericht door RichTrip »

Gefeliciteerd!
Heino

Bericht door Heino »

... en nog vele fijne kilometers toegewenst! ... :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Hans61

Bericht door Hans61 »

Na wisselende ervaringen bij de Renaultdealers wat betreft de inruil van mijn Vel Satis, kwam ik in contact met Cor. De deal was snel gesloten en wat is het dan leuk dat je auto bij een echte liefhebber terechtkomt.
De vraag is natuurlijk, is er leven na de Vel Satis. Ik denk het wel, na in totaal 12 jaar VS te hebben gereden is het mooi geweest. mijn vrouw en ik zijn nu allebei 70+ en lange buitenlandse autoreizen zitten er niet meer in. Ik verplaats mij nu in een Captur, die tevreden is met weinig brandstof, kleine parkeerplaatsen, smalle straatjes en elke verkeersdrempel met een big smile neemt. Het motor- en rijgeluid nemen we maar op de koop toe... Ik blijf lid van het forum om te lezen en mij af en toe ergens mee te bemoeien...
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Heino

Bericht door Heino »

:D :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
StefanVelSatis

Bericht door StefanVelSatis »

Leuk om te horen dat de Vel Satis bij een echte liefhebber terecht is gekomen.
De Renault dealer zal een Vel Satis waarschijnlijk direct doorstoten naar de handel omdat het geen "courante" auto meer is. Dus dan zit een beetje redelijke inruilprijs er bij voorbaat al niet meer in.
Goed om te horen dat je bij Renault blijft. Mijn vader heeft ook een Captur. Een 0.9 TCE met alles erop en eraan. Ik moet zeggen, ook dat rijdt best lekker. Ze zijn erg handzaam maar toch kan je er nog beste probleemloos grote afstanden mee afleggen. Veercomfort is goed in orde.
En ze zijn super betrouwbaar. Mijn vader rijdt er nu meer dan 6 jaar in en op een kapotte schakelaar voor de spiegelbediening (waarschijnlijk eigen schuld omdat hij er bij het schoonmaken water in heeft laten lopen) geen enkel probleem gehad.
Ik zie overigens meer oude mensen in mijn omgeving die van een grotere Renault, oa. Laguna's, overstapten op een Captur en dat bevalt goed zo te horen.
Hans61

Bericht door Hans61 »

De inruilbiedingen op de Vel Satis liepen erg uiteen, maar zoals vaak -althans bij mij- geeft een goed gevoel de doorslag. Cor is positief en heeft humor ("weet je zeker dat ie niet nieuw is", vroeg hij na de proefrit), van zo iemand krijg je gewoon energie.
De Captur bevalt goed, de garage waar ik m gekocht heb moet nog een paar puntjes op de i zetten maar pakt dat goed op. Vanwege veel privé uitstapjes in 4 weken tijd 1513 km gereden, waarbij de boordcomputer een totaalverbruik van 88,8 liter aangeeft. Dat is iets te optimistisch, aan de pomp kom ik aan 1 op 16,5, waarvan 50% grote ritten met de cruise op 104 en Euro 98. Er zijn zelfs voordelen t.o.v. de VS; de stoelen, deze zitten erg stevig maar eigenlijk best lekker, de grote buitenspiegels, de navi, het is een lekker scheurbakkie, dat snel afrekent met hobbels en rotondes. Natuurlijk is het weer hard werken aan boord vanwege de ouderwetse handrem, manuele airco, geen automatische wissers en handbak. Ook is het rijgeluid nadrukkelijk aanwezig, uiteraard vergeleken met de VS. Vergeleken met de Ford Fusion van mijn dochter is de Captur dan weer stil...
Elk nadeel heb zijn voordeel...
StefanVelSatis

Mooi dat de Vel Satis bij Cor, een echte liefhebber, terecht is gekomen.
De Renault dealers bieden doorgaans niet meer veel voor een Vel Satis. En toch, als ik de occasion sites bekijk, lijkt het erop dat de prijzen van een gebruikte Vel Satis de afgelopen jaren flink zijn gestegen. Voor een Vel Satis 2 liter turbo uit 2004 met 180.000km op de teller vraagt een handelaar gewoon bijna 4000 euro! https://www.autowereld.nl/renault/vel-s ... 1666522491 Voor zoiets betaalde je 2 jaar geleden maar 1500 euro. Nu zijn alle auto's het laatste jaar flink duurder geworden maar feit is wel dat goede Vel Satissen ondertussen vrij zeldzaam beginnen te worden en de auto toch een soort liefhebbers status heeft bereikt. Een echte klassieker in de dop zeg maar. En dat betekent dat de prijzen extra snel gaan stijgen.
Mag ik vragen welke motorisering en bouwjaar je Captur is? Vanaf 2016 heeft Renault namelijk wat wijzigingen doorgevoerd aan het onderstel. Deze is toen stukken zachter geworden dan die van de eerste 3 bouwjaren. En dat merk je. Mijn vader heeft een 0.9 TCE van eind 2016. Deze vind ik echt soepel geveerd. Het is en blijft toch echt wel een Franse auto in dat opzicht. Rijd bijvoorbeeld maar eens in een VW T-Cross. Die zijn toch echt stukken stugger geveerd. Dat de stoelen wat steviger zitten is inderdaad best fijn. Je merkt het op de lange ritten dat je minder vaak hoeft te gaan verzitten. En de stoelen zijn best groot qua formaat. Een nadeel vind ik wel de kleine 900cc turbo motor. Deze moet je echt op toeren jagen voordat er wat gebeurt. Onderin de toeren is dit motortje echt futloos. Maar ja, je mag en kan dit kleine motortje niet vergelijken met bijvoorbeeld een 2 liter Turbo en al helemaal niet met de 3.5 V6 in een Vel Satis. Hoewel een Vel Satis natuurlijk veel meer weegt dan een Captur. Dit kleine motortje lijkt echter wel super betrouwbaar te zijn op de lange duur hetgeen niet van iedere downsizer kan worden gezegd. Er zijn al Clio's en Captur's bekend met ver over de 2 ton op de teller en zonder grote problemen. Dat schijnt dus allemaal goed te gaan in tegenstelling tot de 1.2 TCE die grote problemen kent.
Ik vind de Captur eigenlijk een hele geslaagde auto. Rijdt comfortabel, zeer zuinig, biedt veel binnenruimte en is nog zeer betrouwbaar bovendien.
Hans61

Bericht door Hans61 »

De VS lijkt inderdaad wat in prijs te stijgen, vooral de initiale uitvoeringen die ik ook had. De Renault dealer in Goes schatte de verkoopprijs voor een liefhebber op 4 a 4500, maar hij zou de auto ook naar de handel doorverkopen. Helaas was ik niet enthousiast over de auto waar ik eigenlijk voor kwam. Maar daar ben ik correct en met respect behandeld.
Mijn Captur is van mei 2019 dus het faceliftmodel maar niet het meest recente model. De vering is redelijk soepel want ik heb 205/60/16 banden, omdat ik de 17 inch velgen en banden te stug vindt. Het is de 0,9 tce en als je die op zijn max. koppel rijdt zit je op 2250 toeren. Het motortje sleurt er lekker aan en je kan m vlot doortrekken tot 4000 t., uiteraard als de boel goed warm is. Omdat het een 3-cylinder is loopt ie stationair niet echt mooi, al moet ik zeggen dat ie steeds soepeler gaat lopen, misschien door de E5. De eco-stand heb ik eigenlijk nog niet gebruikt. De koude start op de eco-stand is ook geen pretje.
Op de boordcomputer zit een programmatje waarop je je eco-rijprestaties kunt zien. Ik heb het maximale aantal sterren voor anticiperen, ook voor versnellen, en geen enkele ster voor schakelen. Ik ga niet opschakelen volgens de indicator, want dat voelt niet goed en het motortje bromt dan als een gek.
Verbruik tot nu toe 1:16,5 aan de pomp gemeten. Ik denk dat als je alleen op 80 en 100-wegen zou rijden zonder stadsritten, 1:18 zeker haalbaar moet zijn.
StefanVelSatis

Van 2019! Dat is nog een hele nieuwe. Dan heb je de laatste evolutie van de 900cc motor. Die met 140nm koppel die al vrij komt bij 2250tpm. Die van mijn vader heeft 5nm minder en moet 250tpm meer maken om het maximum koppel te leveren. De nieuwste Captur, die met de 1 liter motor heeft al 160nm koppel maar moet daarvoor wel 2750tpm draaien.
Die 5nm extra koppel mag dan misschien niet zoveel verschil maken, echter wat je wel merkt is dat je veel vroeger meer koppel ter beschikking hebt. Hierdoor werd het aan/uit karakter van de eerste 900cc's waarop veel kritiek was wat verminderd. Die met 140nm koppel rijdt gewoon wat soepeler en minder stoterig. De allernieuwste Captur's met 1 liter motoren zijn trouwens sinds een jaar uitgerust met een 6 bak. Het is dezelfde bak die ook gekoppeld zit aan de 1.3 TCE zoals die bijvoorbeeld geleverd wordt in de Scenic. Die laatste is trouwens ook een prachtige wagen! Die 6 bak, is mijn ervaring, schakelt veel soepeler en preciezer dan de oude 5 bak. Ook heeft de 6 bak een wat kortere overbrenging waardoor je sneller door kan schakelen en gevoelsmatig meer kracht ter beschikking hebt. Al met al is het een zeer fijne motor geworden die nieuwe 1 liter!
Een zeer fijne motor, maar niet te vergelijken met de aloude 3.5 V6. Ik was gisteren in de gelegenheid een Espace met de 3.5 V6 motor te rijden. Ik kan alleen maar zeggen, wat een machine en wat een kracht en souplesse. Wat een mooi geluid ook. Zo'n mooi rond lopende en hees klinkende V6 bij vlot optrekken is toch echt wel iets bijzonders. De Espace serie 4 is daarbij ook een erg fijne auto. Heel veel overzicht, comfort en ruimte alhoewel deze specifieke Espace mij wel verbaasde door zijn ultra soepele vering. Zo heb ik de Espace niet in gedachten. Eerdere gereden uitvoeringen vond ik zelfs vrij stevig geveerd en hadden dan ook minder km's gelopen. Espace 4 en Vel Satis onderstellen komen volgens mij met elkaar overeen. De Vel Satis vind ik ook vrij stevig geveerd, zeker in vergelijking met andere Franse top limousines zoals bijv. een C6 (een klasse op zich) en de Peugeot 607. Renault zal deze stevigheid ongetwijfeld hebben ingebouwd omdat zowel de Vel Satis als de Espace vrij hoge wagens zijn en om het bochtgedrag te verbeteren en het overhellen te verminderen. Bij moderne SUV's zie je dit ook erg vaak.
Toch blijft de 2.0 T voor mij de beste motor voor de Vel Satis en ook de Espace. De 2.0 T verbruikt toch wat minder en qua koppel is deze motor ook erg fijn. Bovendien is het ook een hele stille motor.
Renault maakt gewoon super fijne auto's. En in mijn ervaring vrij probleemloze bovendien. Ik heb al heel wat oudere Vel Satissen en Espace's gereden en ze reden allemaal probleemloos. Bij de Espace van gisteren werkte werkelijk waar iedere electrische optie nog probleemloos. Dat zie je bij heel wat veel jongere Duitse auto's weleens anders helaas.
Plaats reactie