Automatische versnellingsbak Renault Espace defect??

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
The Race
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2014, 13:43
Locatie: Veenwouden (Frl.)

Automatische versnellingsbak Renault Espace defect??

Bericht door The Race »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en zal daarom mijzelf eerst even voorstellen:

Ik ben Max Wilken, 40 jaar en woonachtig in Veenwouden, een dorpje in Friesland. Vader van 3 kinderen in de leeftijd van 8 en 7(tweeling)

Wij hebben een Renault Espace, V6 24 The Race uit 2001.

Toen ik hem kocht in April 2011, had hij achterstallige onderhoud.. Dat wist ik en daar was de prijs toen ook na. Hij had toen 157.000 Km gelopen.

Hij heeft toen de volgende onderhoud gehad:

1. complete distributiewissel, incl. waterpomp en spanrollen.
2. Alle 6 de bougies (de achterste 2 waren zo 'op' dat je nauwelijks meer kon spreken van normale bougies.. dat heeft mij ook nog een bobine gekost..
3. bobine
4. Radiator (want die was op zijn end)
5. Alle vloeistoffen en olien
6. Nieuw interieurfilter
7. Alle lampen vernieuwd (pitten)
8. de complete draadboom nagekeken en aangepast (relaitjes waren te licht)
9. Nieuwe remmen rondom
10. nieuwe banden rondom
11. Velgen opnieuw gezandstraald
12. 2 nieuwe aandrijfassen
13. Nieuwe uitlaat van voor naar achter
14. nieuwe benzine pomp
15. nieuwe dynamo

Kortom: nog nooit op onderhoud bezuinigd..
Tevens is destijds de versnellingsbak olie nagekeken. was toen goed..

Maar nu komt het.. Hij staat nu op 187.000 km. Zomers gebruikten wij hem om de caravan te trekken, want dat kan deze meneer prima! :D
1x in de Belgische ardennen geweeest. 1 x in de luxenburgse Ardennen en afgelopen jaar bij Nunspeet.

Verder altijd, als we gingen rijden, netjes warmgereden en dan met name de bak rustig warm gereden (als we weg gingen en hij was koud, had hij zo'n 300 meter nodig om de olie door de bak te pompen, waarna hij pas overschakelde naar de hogere versnellingen).

Altijd vertroeteld.. Nu kreeg ik de laatste tijd wat klachten.. bij het achteruit de garage uitrijden, bonkte hij even.. net of reed je met 5 km. per uur tegen een paaltje.. verder was de bak de laatste tijd wel erg zenuwachtig.. vandaar ik hem gelijk had weggebracht voor een grote beurt.. en daar was hij ook aan toe.. helaas heeft het zover niet kunnen komen.. de monteur melde mij dat de bak aan gort was, en hij zichzelf had moeten laten afslepen..

maar.. hij rijdt en schakeld nog gewoon! wel komt er een gierend geluid onder de auto vandaan, ter hoogte van de bak, en wordt langzaam erger..

Nou hoorde ik verhalen dat men heel snel de conclusie trekt dat de bak op is..maar met deze km. stand? Hij schakeld gewoon, maar het gierende geluid wordt wel steeds erger.. dus zet je hem snel weer uit..

Wie heeft dit eerder mee gemaakt, en wie kan mij eigenlijk vertellen of de bak echt aan zijn end is, of dat hij met een goede doorspoelbeurt en voorzien van nieuwe olie waarschijnlijk ook weer klaar zal zijn?

Als jullie met een antwoord komen, dat de bak waarschijnlijk toch echt op is.. waar kan ik dan het beste terecht? want de dealer rekent voor een bak revisie.. 4750 euro!! kun je nagaan dat ik daar niet kom..

Ik hoor graag jullie ervaringen.. ik heb ook gehoord dat bij dit type auto's hele goede bakken onder zitten.. en dat een doorblaas beurt met schone olie bijna de oplossing is.. wie weet meer?

Het kenteken van deze auto is: 50-GR-FS (momenteel geschorst)

Alvast bedankt.

Mvgr.

Max Wilken
Veenwouden (Frl)
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1586
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie »

Welkom hier! :D

Maar wellicht kan je vraag beter kwijt op http://www.renaultforum.nl
Daar is de kennis wat breder (dan alleen over de Vel Satis)

Succes met je reparatie!
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1586
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie »

......of misschien nog beter : http://www.problemcar.nl
Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Bericht door gunther »

Ook goede spullen kun je vrij eenvoudig kapot maken. Daarnaast is een automatische versnellingsbak stomweg een slijtageonderdeel wat fabriek af voorbestemd is om amper de 2 ton te halen. Met zorgvuldig gebruik en wat niet bedoeld onderhoud is de levensduur zeker te rekken maar dat is bij jouw bak niet meer aan de orde.

De dealer zou ik persoonlijk niet vanuit gaan. Informeer eens bij een specialist in automaten. Die kunnen prima een diagnose stellen. Voor aanzienlijk minder geld kun je hem laten reviseren. Je kunt, mocht het nodig zijn, ook gewoon een gebruikte bak eronder laten hangen. Daar weet je alleen nooit de historie van.

Eerst even door een professional laten achterhalen wat het probleem is, daarna je keuze maken.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
The Race
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2014, 13:43
Locatie: Veenwouden (Frl.)

Bericht door The Race »

Ok, thx.

Wat is een goede professional in Automaten? en 1 die er na wil kijken? Want bijv. Ronald Morien wil het niet doen. Daarvan zou je verwachten van wel, maar waarschijnlijk is dat geen professional?

Moet dus een professional zijn die in Friesland zit, of in de buurt..

Alvast bedankt.

Mvgr.

Max
:wink:
Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn »

Hallo Race! Als ik het zo lees allemaal, dan klinkt het behoorlijk somber.. Inderdaad via de dealer lijkt mij geen optie. Erg duur.
Ook de automatenspecialist heeft nog wel eens de neiging om een soort standaardbedrag te vragen wat inderdaad in de buurt van die € 4750 zal liggen.

Een andere mogelijkheid is via om de sloop of www.onderdelenzoeker.nl te gaan zoeken. Vaak hebben die bakken tegen een schappelijke prijs en soms ook nog met garantie.

Wat betreft de levensduur... De mare gaat rond dat een automaat na 200K op is. Ik weiger dat in het algemeen aan te nemen. Juist bij de huidige electronisch geregelde bakken zijn het de electrische kleppen die opspelen en dan bij een reparateur een algemene reactie veroorzaken in de trant van: "De bak is stuk, niks meer aan te doen", terwijl dat niet zo is. Zelfs in Frankrijk, op het franse VS forum kun je dit lezen.

Verder is hier een aardig stukje over "onze" automaten..
Ook, en speciaal voor wat betreft het verversen van de automatenolie!
http://www.volvoforums.org.uk/archive/i ... 31955.html

Ja-ja, die bakken zitten overal!!!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
Bart V6 24V
Berichten: 141
Lid geworden op: 26 jun 2010, 22:38
Locatie: Raamsdonksveer

Bericht door Bart V6 24V »

Dit gaat om een ZF 4HP20 bak deze is gebruikt onder de laguna,safrane en espace 3.
Ik heb ze alle 3 gereden en het probleem is dat deze te licht zijn voor de motor.
De koppelomvormer is de boosdoender,deze gaat stuk waardoor er deeltjes in de bak komen en het filter verstopt raakt waardoor de oliepomp stuk draaid (gierend geluid) zie filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=VUbJUzNNc5s

met alle gevolgen vandien....

Het licht eraan hoe lang je bent doorgereden....

Ik vindt deze bakken waardeloos,wat betreft rijden omdat deze wel eens moet nadenken wat hij zal gaan doen met gevolg toch terug schakelen met een klap etc bij kruispunten...

Je moet maar eens bellen naar bas riseeuw in arnhem (renault specialist).
Weet erg veel en is betaalbaar.



De espace 4 heeft wel een goede automaatbak net als de Vel Satis 8)
En inderdaad mocht hier iets aankomen zijn het meestal de kleppen die de boosdoender zijn door vervuiling, Maar is betaalbaar en zo te repareren. :cry:
**Vel satis 3.0 Dci Initiale 2006 Noir Nacré Tabac Perfore**
Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan »

Als je een espace hebt van 2001 heb je dus een 3 liter v6 met 190 pk van peugeot en een bak van zf. Deze liggen allebei niet in de vel satis.

Deze bakken gaan idd als je geluk hebt ongeveer 2 ton mee. Daarna ben je gewoon aan een revisie toe.

Op internet is er genoeg over te lezen.
Je kan googlen op het type bak van jou, namelijk de zf4hp20.

Ik heb een Safrane met dezelfde bak en motor en deze bak was al bij 175.000 km aan revisie toe.

Veel sterkte ermee.

Edit: Ik zie net dat bart me al voor was.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 1586
Lid geworden op: 02 sep 2007, 21:51

Bericht door Gompie »

Toch wel grappig dat hier zoveel kennis is over dit soort details. Geeft toch wel aan dat de passie voor de auto onder de VS-bezitters breder is dan alleen de VS. Mooi!
Gebruikersavatar
gunther
Site Admin
Berichten: 347
Lid geworden op: 22 feb 2007, 22:47
Locatie: Meeuwen
Contacteer:

Bericht door gunther »

The Race schreef:Ok, thx.

Wat is een goede professional in Automaten? en 1 die er na wil kijken? Want bijv. Ronald Morien wil het niet doen. Daarvan zou je verwachten van wel, maar waarschijnlijk is dat geen professional?

Moet dus een professional zijn die in Friesland zit, of in de buurt..

Alvast bedankt.

Mvgr.

Max
:wink:
Ik heb een hoop goede verhalen gehoord over autrans in Tilburg maar dat is voor jou niet echt in de buurt. Vreemd overigens dat Morien het niet wil doen. De website suggereert anders.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Ashvan
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 jan 2014, 00:56

Bericht door Ashvan »

En hoe is het afgelopen?

Laat je de auto maken of doe je hem weg?
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008
Gebruikersavatar
stripedkrijn
Berichten: 247
Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
Locatie: Blaricum

Bericht door stripedkrijn »

Er is in het engelstalige deel van de wereld veel informatie te krijgen over deze ZF automaat.
Ik kwam ergens op het web tegen dat de oliepomp het meestal als eerste begeeft (ofwel aan het begeven is). Wellicht is dat ook bij jouw bak het geval...

In dat geval is er dikke kans dat het slijpsel door de hele bak wordt gepompt met alle gevolgen van dien. Ook las ik dat, i.t.t. wat de fabriek stelt, het heel verstandig is om ongeveer elke 50.000 Km de olie te verversen...
Zie ook onderstaand relaas van een ZF 4HP20 bak die uit elkaar wordt gehaald.
Een heel mooie reportage maar niet iets om zo maar ff te doen. :wink:
http://www.eastment.net/4hp20/4hp20_introduction.htm

Als laatste: een ruilbak van ZF zou het verstandigste zijn als je de auto wilt houden en daar een andere bak in zou willen zetten. Reden is dat men stelt dat er dan drie jaar fabrieksgarantie zou worden gegeven i.t.t. drie maanden na een reparatie en tevens is de bak dan a.h.w. geupdate met de laatste fabrieksmatige snufjes en aanpassingen.
Maar ik heb geen enkel idee wat dat zou gaan kosten.... :shock:

Een sloopbak, wat ik eerst voorstelde, is met deze wetenschap achteraf, een grote gok en is bij nader inzien waarschijnlijk toch niet zo'n goede keuze omdat je dan het risico loopt dat je binnenkort weer dezelfde ellende krijgt.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
Plaats reactie