Het was een standaard Fiat 850.
In die tijd werkte ik naast mijn school, 's-avonds bij een autobedrijf. Daar hadden ze ook een uitdeukerij, annex spuiterij.
Ik vond de 850 wat saai, dus ik kwam met een idee. Dat idee was gepikt van de Opel Kadett. In die tijd was er een speciale uitgave met een soort 'zon' op de zijkant (vanaf het acherwiel).
Het kontje had ik zwart gespoten en er een extra set achterlichten bij geplaast.
Op het achterdekseltje had ik een (metalen) spoiler gemaakt.
Apetrots was ik toen 'ie uit de spuiterij kwam.
In die tijd waren er maar twee leerlingen op de MTS waar ik op zat die een eigen auto hadden. Die andere autobezitter is nog steeds een vriend van me. Toch wel bijzonder.
Als we gingen sporten op een naburig veld (drie straten verderop) werden onze auto's volgepropt met mede-klasgenoten (die te lui waren om te lopen).
Het record is 7 man in een 850. In die van m'n vriend gingen er meer. Hij had een Kadett-station. Daar gingen er 'met gemak' 12 in.
Rijden met zo'n 'sportauto' betekende ook de tol betalen.
Ik heb er twee keer een opgeblazen motor mee gehad.
Zo leerde ik aardig sleutelen.
M'n vader gaf me 'les' door ernaast te komen zitten op een stoel.
Ik mocht de vieze handen maken. Een zeer goede leerschool, dat wel.
Na deze 850 (die ik zéér goed kon verkopen) kwam er een bijna identieke (in kleur) die ik maar een paar maanden had. Die verkocht ik ook weer met winst.
Toen kon ik een Fiat 850 Special kopen. Deze:
Hier heb ik me aardig op uitgeleefd.
Ik had al ervaring op gedaan met een 'apart' uiterlijk (wat me vaak op een aanhouding kwam te staan) dus ik besloot dat ik 'm aan de buitenkant niet te veel te 'pimpen' (dat woord bestond nog niet).
Ik hield me niet helemaal aan m'n eigen woord, toen ik er een hele rits lampen op de voorzijde zette (verstralers en breedstralers) die echt een giga (ook zo'n woord dat nog niet bestond) bak aan licht gaven.
De wielmaat vergrootte ik door er velgen van een Fiat 1300 onder te zetten. Die waren groter en breder. Het paste echt nèt (zonder uitbouwen).
De grootste uitdaging was toen ik een motor op de kop tikte (voor F 100,-) van een Fiat Spider. Dat was namelijk een 950 cc motor. De zwaarste uit die serie. Meer kracht dus!
In combinatie met een Abarth uitlaat, een grotere dubbele carburateur, een 'ranpipe' (een soort speciaal luchtfilter, omdat het standaard luchtfilter niet meer paste door de grotere carburateurs), en extra grote carterpan (ook van Abarth) en nog een paar kleine dingen, was het 850-je veranderd in een klein monstertje.
De Simca Rally 1 en 2 (standaard te koop) reed ik er met gemak uit.
Uiteraard moest er wél een dikke stoeprand in de voorbak (waar normaal het reservewiel zat) anders begon hij te stuiteren.
Binnenin had ik de standaard stoelen verwijderd (incl achterbank) en daar had ik twee kuipstoelen van de Spider in geplaatst.
Op de plaats van de dashboard/middenconsole (daar waar de verwarmingsunit achter zat) kwam een mega grote toerenteller (van de sloop) in een behuizing van een oude speakerbox. Het was net of het zo hoorde. Nog wat ander (fake) tellers erbij en ik waande me in een Porche.
Toch wist ik zeer aardig te presteren met dit karretje.
In die tijd werden er veel georganiseerde straatrally's gereden en daar deed ik op een gegeven moment aan mee. Als bijrijder (kaartlezer) had ik m'n schoolmaatje bij me (van die Kadett). We moesten rijden in het Westland, tussen de kassen door. Hij was daar zeer goed bekend. Zo kon het gebeuren dat we TWEEDE werden (tussen de BMW's en andere professionele Rally-auto's). We werden meteen gestrikt voor nóg een rallyproef. Dat was meteen ook de laatste, want toen ik na afloop naar m'n banden keek, zat er bijna geen profiel meer op.
Als arme schoolgaande student kon ik niet financieel opboxen tegen de 'profs'
Later verkocht ik uiteindelijk de 850 (bijnaam Rols Royce i.v.m. RR in het kenteken) en ben toen een Vauxhall gaan rijden.
Dat waren nog eens tijden...........