Nog wat onwennig druk ik de knop in van mijn zojuist ontvangen Keycard. Terwijl ik druk kijk ik naar mijn wagen . . . Man, wat heb je nou weer gekocht!? Wat is dat ding GROOT!
Helemaal niet aan gedacht dat die tussen allemaal MVP's stond toen ik 'm zaterdag voor het eerst zag. Ik was eigenlijk op zoek naar een auto à la Freelander. Zaterdagochtend, op naar de eerste garage op mijn lijstje, eens even rondkijken . . .
"Een comfortabele auto met goed zicht op de weg" was de mededeling aan de verkoper. "Ik denk zelf aan een Freelander".
"Meneer, een Freelander en comfortabel?" zei de verkoper terwijl hij met zijn hoofd schud. Al snel dirigeerde de verkoper ons naar de familie-busjes en stopt bij een Renault. Een vreemde eend tussen al die andere wagens.
Renault? Wat moet ik nou met een Renault?
Wij hadden vroeger diverse auto's; Fords en Opels, maar geen Renault!
Dit is een grote Megane, was mijn reactie. En ik wil geen Megane. Zo 13 in een dozijn.
Dit is geen Megane meneer, dit is een Vel Satis.
Een WAT? - Een Vel Satis.... - grote stilte -
Zo bleven we staan, een paar meter verwijderd van de Vel Satis, wat rondkijkend, speurend, op zoek naar een potentiele koets. Na een langzame draai om mijn as eindig ik weer bij de Renault; mmm - hij heeft wel wat. Mooie lijnen, tis geen patserauto, hij is wel groot maar toch is alles in de juiste verhoudingen. De autoverkoper ziet mij denken en grijpt zijn kans; wil je binnen even kijken? mmmja - waarom niet.
Hij opent het portier en een cockpit komt tevoorschijn. Ik neem plaats achter het stuur en de bestuurderstoel verwelkomt mij met een gevoel van: "Ja jongen, ga maar lekker zitten. mmm ja. Lekker hè?! Blijf lekker zitten joh!. De hele dag als je wilt".
Die stoel is net zo'n Venus-trap-plant die vliegen verorbert; zodra je gaat zitten ben je verkocht. De verplichte proefrit vind plaats maar eigenlijk weet ik op de parkeerplaats al wat ik ga doen. Daaaaaagen heb ik rondgestruind op internet en geen moment aandacht besteed aan deze auto. Dit is een Hidden Treasure - love it or leave it-car. And I love it.
"Nou, dat heb je snel gedaan" zegt mijn vrouw. "De allereerste garage waar we naar toe gaan en binnen 10 minuten. Wil je niet eerst verder kijken?"
Neuh - dat hoeft niet - laat die Freelander maar zitten.
Imiddels neem ik voor de de 2e maal plaats achter het stuur maar nu met één groot verschil; hij is van mij. Ik zeg Hij want dit is geen Zij, daar is hij te robuust voor. Tenzij je denkt aan een Olga, een Olympisch atlete met discipline Kogelstoten uit de USSR in de jaren 70.
Rustig tour ik naar huis, radio uit. Elk geluidje probeer ik te herleiden. Tijdens de proefrit ben ik daar helemaal niet mee bezig geweest maar nu ben ik extra alert op elk kreuntje en/of tikje. Jaja, mosterd na de maaltijd, ik weet het. Hij is tenslotte 2e hands, uit 2004 met 196.000 op de teller, maar toch als nieuw . . . Wachten bj het stoplicht is geen probleem, ik heb geen haast. De 2 liter hoor ik amper draaien. Bij groen geef ik voorzichtig gas en de wagen glijd over het asfalt, in z'n 2, in z'n 3, in z'n 4 . . . Oh wat rijd dit lekker! Ik druk het gaspedaal wat dieper en . . . de automaat doet zijn werk en schakelt terug, de turbo kickt in en alsof je aan een elastiek zit . . . Woooowwwww.
Gauw laat ik het gas weer los, dit voelt als een Tank.
Met een brede glimlach verwelkomt mijn vrouw ons in de straat en wijst nog een lege plek aan. Relaxed manouvreer ik de auto naar de parkeerplek, om erachter te komen dat die te klein is. Eigenlijk zijn alle parkeerplaatsen te klein in onze straat! Uiteindelijk lukt het me om de wagen zo correct mogelijk neer te zetten. "Je kont steekt uit", wordt er geroepen terwijl ik me uit de wagen wurm omdat het portier niet ver open kan vanwege een andere auto.
Jeetje man, wat een bakbeest! Ik besluit om de wagen te laten staan en ga naar boven. Morgen zie ik wel, dan moet ik naar Turnhout en dan kan die meteen laten zien wattie kan.
Het is 5 uur in de ochtend en de wekker gaat, normaliter ben ik dol op mijn bed en de wekker hoor ik nooit!
Mijn vrouw mompelt zachtjes "veel plezier" terwijl ze zich omdraait.
Als een kievit spring ik op, ik verheug me op de rit naar België.
de Wat?
- cvangelder
Gaaf verhaal en duidelijk schrijverstalent.
Heel herkenbaar die eerste kennismaking met de Vel Satis.... Het probleem is echter dat er geen weg terug is. Iedere andere wagen is een stap terug.
Hartelijk welkom in de kring van connaisseurs en heel veel veilige kilometers gewenst.
Heel herkenbaar die eerste kennismaking met de Vel Satis.... Het probleem is echter dat er geen weg terug is. Iedere andere wagen is een stap terug.
Hartelijk welkom in de kring van connaisseurs en heel veel veilige kilometers gewenst.
Vel Satis 3.5 V6 Intiale:
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Heeren van het goede leven,
Dank voor jullie vriendelijke reacties.
Ik heb inmiddels de gehele site doorgenomen en ik zal zeker mijn bevindingen over de Vel Satis bijdragen. Echter, mijn kennis is uiteraard zeer beperkt dus het zal zijn vanuit een beginners-perspectief.
Zo kan ik vertellen dat de rit Amsterdam-Turnhout-Amsterdam prima is verlopen. Door omstandigheden moest ik 2 dagen achtereen naar TH. De rit begint 's morgens vroeg om kwart voor 6! Zelfs de katten blijven door pitten en maken geen aanstalten om op te staan... Dan sta je buiten en je ruikt de nieuwe dag, vergezeld door alleen de vogels loop ik naar mijn wagen. De Vel Satis is statig, ik zou haast zeggen Royaal zoals die erbij staat. Ik hoef geen moeite te doen om m te zoeken, hij torent boven de andere wagens uit dus je ziet m direct staan. Ik stop de kaart in de gleuf, alles ok geeft het dashboard aan. Voet op de rem en ik druk de knop in, vroem, direct lopen en de auto komt als het ware tot leven. Behoedzaam glijd ik weg uit de parkeerplaats, de dame in het dashboard is ook inmiddels wakker geworden en dirigeert mij vriendelijk naar de hoofdweg. Yes! Dit wordt een leuke rit.
Op de ringweg begin ik met het testen van alles wat ik in het boekje heb gelezen, gelukkig, alles werkt naar behoren (het blijft een second-hand). Met de Vel Satis heb ik helemaal niet de drang om te gaan jagen op de snelweg. Cruise control is ook echt cruisen, heerlijk. Minder stress en wat meer genieten van het nederlandse landschap. De gehele rit benader en ervaar ik nu heel anders, het is genieten geblazen.
Dank voor jullie vriendelijke reacties.
Ik heb inmiddels de gehele site doorgenomen en ik zal zeker mijn bevindingen over de Vel Satis bijdragen. Echter, mijn kennis is uiteraard zeer beperkt dus het zal zijn vanuit een beginners-perspectief.
Zo kan ik vertellen dat de rit Amsterdam-Turnhout-Amsterdam prima is verlopen. Door omstandigheden moest ik 2 dagen achtereen naar TH. De rit begint 's morgens vroeg om kwart voor 6! Zelfs de katten blijven door pitten en maken geen aanstalten om op te staan... Dan sta je buiten en je ruikt de nieuwe dag, vergezeld door alleen de vogels loop ik naar mijn wagen. De Vel Satis is statig, ik zou haast zeggen Royaal zoals die erbij staat. Ik hoef geen moeite te doen om m te zoeken, hij torent boven de andere wagens uit dus je ziet m direct staan. Ik stop de kaart in de gleuf, alles ok geeft het dashboard aan. Voet op de rem en ik druk de knop in, vroem, direct lopen en de auto komt als het ware tot leven. Behoedzaam glijd ik weg uit de parkeerplaats, de dame in het dashboard is ook inmiddels wakker geworden en dirigeert mij vriendelijk naar de hoofdweg. Yes! Dit wordt een leuke rit.
Op de ringweg begin ik met het testen van alles wat ik in het boekje heb gelezen, gelukkig, alles werkt naar behoren (het blijft een second-hand). Met de Vel Satis heb ik helemaal niet de drang om te gaan jagen op de snelweg. Cruise control is ook echt cruisen, heerlijk. Minder stress en wat meer genieten van het nederlandse landschap. De gehele rit benader en ervaar ik nu heel anders, het is genieten geblazen.
Gelukkig dat er meer mensen op slag verliefd geworden zijn op de Vel Satis. Ik mocht de auto heel vroeg in januari 2001 voor het eerst zien, nog twee maanden voor de onthulling in Genève. Een nieuwe grote Renault, dat is altijd goed nieuws. Het ging er allemaal heel geheimzinnig aan toe op het Technocentre. Even van de zenuwen nog naar het toilet en stiekem tussen de schotten door mocht ik 'm al even zien. Wow, meteen een brok in de keel en vlinders in de buik. Dit is 'm. Nu is het ruim zeven jaar later en staat er een plaatje van een zwarte 3.5 V6 Initiale met schuifdak onder mijn carpoort. De V6-demo van Renault Nederland, zo bleek na aankoop, toen ik een artikel vond uit Autoweek nr. 24 2002. Volledig dealer onderhouden, ik heb de uitdraai van het onderhoud erbij en nooit een dubbeltje op bespaard. Geen puntje steenslag te vinden en het lichte interieur ook helemaal top. De verliefdheid van weleer bloeit weer helemaal op.
Vel Satis 3.5 V6 Initiale 2002