Tweede VS
-
Tweede VS
Ik heb een tweede VS gekocht. Tikje jonger, beslist mooier. Mijn auto 2.0 V 16 turbo nadert het einde maar kan nog wel als magazijn dienen. Ernstige olielekkage en verlies van koelvloeistof. Auto wordt ook luidruchtiger en dampt als een sigaret in de ochtend gedurende 3-4 km. Net op en neer naar Hengelo gereden, terug over de Autobahn. Ik haalde met moeite 200, terwijl ik vroeger de naald vlot richting 220 duwde. Mijn zoon reed onlangs ook bij wijze van test met onze Safrane (2.0 16V), bouwjaar 2000, 220 km/u over de A31. Moeiteloos. Nieuwe VS heeft een paar minpuntjes. Grootlicht werkt niet en dat is reden voor afkeur. Daarom moet dat goed komen. Ik houd me aanbevolen voor suggesties waar te zoeken. Ik heb de auto nog niet, maar ik ga er vanuit dat het ernstiger is dan een kapotte zekering. Tenzij het gaat om een verstopte zekering, bijvoorbeeld in het motorcompartiment. Dat er overigens nog fantastisch uitziet na 340K. Dan kun je bij mij niet zeggen. Hoe dan ook, het oog wil ook wat. Ik ben niet kapot van het beige stuur. Alsof iemand zijn tanden erin heeft gezet. Ik wil het wisselen met het mijne. Is dat (enigszins) te doen? Heeft iemand ervaring? Ik krijg bij de nieuwe VS 2 cards, de drieknopper is naar de knoppen, althans naar het plakband te oordelen. Kan ik Parijs voor ca €160,- een nieuwe bestellen of is dat een onzinnige gedachte? Ik was vooral erg gecharmeerd van de Auto Lock, handig met een elektrisch dak. De nieuwe heeft een automaat, helemaal nieuw voor mij. Zijn er dingen waar ik op moet letten, of is dat nu na aankoop al vééél te laat? Ik ga me de komende tijd wel amuseren, want ik vind mijn lichte bankstel ook mooier dan dat groengrijze leer van de nieuwe. Overzetten dus. Buitenkant is grijs! Hoe depressief wil je het hebben?! Wel mooi strak in de lak! Dus ik zal niet verder zeuren! Bedankt alvast!
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Initiale 2.0 T, 2005 automaat, 346.000 km sinds dec 2023.
Re: Tweede VS
Dat het grootlicht niet werkt is meestal de schakelaar aan de stuurkolom. Je hebt nu twee VS'en dus dat is makkelijk achterhalen.
-
Dank voor je antwoord. Ik vermoedde al zoiets, althans het leek mij waarschijnlijker dan draadbreuk of een kapot relais.
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Kijk, jij bent een échte volhouder!
- Het stuur wisselen is goed zelf te doen, mits je vooraf de accu ontkoppelt en minimaal een half uur wacht (daarvoor ook even de losgemaakte aansluiting aan auto-zijde kortsluiten) voordat je begint. Leg vooraf het nieuwe stuur binnen handbereik. Met een passende inbussleutel kun je aan de achterzijde van het stuur een pal indrukken, waarna de airbag omhoog wegschuift. Airbag-aansluitingen voorzichtig los klikken terwijl je zelf náást het stuur zit en airbag ergens veilig wegleggen en met een passende dop de centrale stuur-moer losdraaien. Let erop dat je de klokveer intact houdt en in de juiste positie, als die los springt heb je wel een probleem. Wissel de sturen om in de juiste positie en bouw alles weer in elkaar.
- als de drieknops kaart nog (Keyless-Go) werkt, kun je een nieuwe behuizing kopen. voor de niet meer werkende drukknoppen kun je nieuwe drukknoppen kopen die je eenvoudig kunt vervangen (mits iemand dat doet die elektronica kan solderen). Het criterium is of de Keyless-Go nog werkt: Zoja: kaart reviseren met nieuwe behuizing en schakelaartjes voor de open/sluit functie.
Zonee: helaas, pindakaas of de hoofdprijs betalen voor een nieuwe kaart (inclusief inleggen). Alternatief: marktplaats ...
- automaat: geen groot punt van zorg als hij nog goed werkt, wel tijdig bakolie laten verversen.

- Het stuur wisselen is goed zelf te doen, mits je vooraf de accu ontkoppelt en minimaal een half uur wacht (daarvoor ook even de losgemaakte aansluiting aan auto-zijde kortsluiten) voordat je begint. Leg vooraf het nieuwe stuur binnen handbereik. Met een passende inbussleutel kun je aan de achterzijde van het stuur een pal indrukken, waarna de airbag omhoog wegschuift. Airbag-aansluitingen voorzichtig los klikken terwijl je zelf náást het stuur zit en airbag ergens veilig wegleggen en met een passende dop de centrale stuur-moer losdraaien. Let erop dat je de klokveer intact houdt en in de juiste positie, als die los springt heb je wel een probleem. Wissel de sturen om in de juiste positie en bouw alles weer in elkaar.
- als de drieknops kaart nog (Keyless-Go) werkt, kun je een nieuwe behuizing kopen. voor de niet meer werkende drukknoppen kun je nieuwe drukknoppen kopen die je eenvoudig kunt vervangen (mits iemand dat doet die elektronica kan solderen). Het criterium is of de Keyless-Go nog werkt: Zoja: kaart reviseren met nieuwe behuizing en schakelaartjes voor de open/sluit functie.
Zonee: helaas, pindakaas of de hoofdprijs betalen voor een nieuwe kaart (inclusief inleggen). Alternatief: marktplaats ...
- automaat: geen groot punt van zorg als hij nog goed werkt, wel tijdig bakolie laten verversen.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
-
Dank Heino! Je antwoorden op vragen zijn altijd van ongekende klasse! Ik denk dat het stuur even moet wachten, want het grootlicht is - vermoed ik - de achiilespees van de auto. Ik weet dat vanwege de APK geprobeerd is het grootlicht te repareren. Dat is mislukt en ws mede de reden voor verkoop. Een aantal zaken maakt duidelijk dat is gezocht naar relais/zekeringen zoals een ernstig resonerend bekerklepje. Ook het kleine ventilatieroostertje uiterst rechts is los. Derhalve denk ik dat ze niet wisten dat het handschoenenvakje uitgebouwd moet worden om daar bij te komen. De stuurschakelaars zien er nog als nieuw uit. Wellicht is het zelfs een nieuwe unit. Ik ga eerst maar eens bij de rechtervoorstoel aan de slag! Wat denk je?
Tja, dát is moeilijk van een afstand!
- Het groot licht heeft een seinstand (vergrendeld niet) en een permanente stand (vergrendeld wel).
Volgens mij was dat laatste de stengel van je af duwen. Als ze het beide niet doen, is de kans groot dat de oorzaak niet zit in de stengel, maar ergens anders.
- De ballast (= hoogspanningsunit voor beide Xenonlampen) zit in rijrichting voor het linker voorwiel verstopt. Het is een geoxideerd aluminium ding met koelribben (weet ik nog van de sloopauto). Die ballast wordt van spanning voorzien zodra het licht aan moet.
In dat laatste zit hem de kneep: wat voor groot/klein licht zit er in jouw auto?
- In mijn Phase II zat volgens mij Xenon met één lamp voor groot- en kleinlicht.
Als klein licht werkt, werkt de lichtvoorziening van het groot licht ook.
De omschakeling tussen klein- en grootlicht zat hem bij mij in een klepje wat versprong zodat de lamp bij klein licht een ander lichtbeeld had dan bij grootlicht. Het zou dan ook nog kunnen zijn dat de actuatoren van die klepjes niet werken of niet worden aangestuurd.
Ik gok op een bedrading/connector probleem ergens. Als het groot licht het bij beide koplampen niet doet, is de kans klein dat de oorzaak bij/in/aan de koplampen zit. Kijk eens bij je koplampen welk systeem jij hebt om klein licht om te zetten in groot licht (klepje met actuatoren, of een dubbele lamp) en of je licht ziet als iemand anders het groot licht inschakelt. Dan weet je of het een elektrisch probleem is of een mechanisch.
- Het groot licht heeft een seinstand (vergrendeld niet) en een permanente stand (vergrendeld wel).
Volgens mij was dat laatste de stengel van je af duwen. Als ze het beide niet doen, is de kans groot dat de oorzaak niet zit in de stengel, maar ergens anders.
- De ballast (= hoogspanningsunit voor beide Xenonlampen) zit in rijrichting voor het linker voorwiel verstopt. Het is een geoxideerd aluminium ding met koelribben (weet ik nog van de sloopauto). Die ballast wordt van spanning voorzien zodra het licht aan moet.
In dat laatste zit hem de kneep: wat voor groot/klein licht zit er in jouw auto?
- In mijn Phase II zat volgens mij Xenon met één lamp voor groot- en kleinlicht.
Als klein licht werkt, werkt de lichtvoorziening van het groot licht ook.
De omschakeling tussen klein- en grootlicht zat hem bij mij in een klepje wat versprong zodat de lamp bij klein licht een ander lichtbeeld had dan bij grootlicht. Het zou dan ook nog kunnen zijn dat de actuatoren van die klepjes niet werken of niet worden aangestuurd.
Ik gok op een bedrading/connector probleem ergens. Als het groot licht het bij beide koplampen niet doet, is de kans klein dat de oorzaak bij/in/aan de koplampen zit. Kijk eens bij je koplampen welk systeem jij hebt om klein licht om te zetten in groot licht (klepje met actuatoren, of een dubbele lamp) en of je licht ziet als iemand anders het groot licht inschakelt. Dan weet je of het een elektrisch probleem is of een mechanisch.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
-
Scherpe analyse! Het is een Phase 1: xenon voor dimlicht, grootlicht apart (conventioneel). Zowel vast als sein doen het niet. Ik denk daarom aan een relais of net zoals jij, aan een slecht/verbroken contact. Het is denk ik de eerste keer dat ik bij de neus wordt genomen door zo'n VS-ondeugd. Ik had bv 2 storingen op het dashboard bij aankoop: band rechts achter onvoldoende luchtdruk en handremstoring. Dat laatste is echt zo'n raadsel, want de handrem werkt onberispelijk. De oplossing van die band was een Forum-klassieker, namelijk een nieuwe accu. Je moet er maar opkomen! Natuurlijk had ik de hoop dat die accu ook de handrem zou genezen, maar dat is (nog) niet gebeurd, helaas!
wat de handrem betreft: het kan een incidentele of permanente storing zijn. Ik heb met mijn eerste VS ook een handremstoring gehad terwijl het systeem prima werkte. Op het Franse Vel satis forum las ik toen, dat een incidentele storing verdwijnt als de handremcomputer na 7 x goed functioneren van het systeem de storing zelf opheft. Dat klopte inderdaad. Dit geldt niet voor een wat meer serieus probleem. Misschien goed m te laten uitlezen.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
-
Merci, dat idee stond al in de planning. Ik heb een vriend met een clip!
-
Van de vorige eigenaar hoorde ik dat de lichtschakelaar niet is vervangen. Dat ga ik om te beginnen maar eens doen. Kost ca €20 op de sloop. Eenvoudig te doen en dat tegen geringe kosten. Daarbij een gecompliceerde stengel die mi best weleens kan sneuvelen in veelvuldig dagelijks gebruik.
-
Schakelaar vervangen. Ingenieus ding! Maar helaas geen resultaat. Ga nu eerst maar eens de lampen zelf eruit halen, cq vervangen. Elimineren van fouten is nu het beleid. Weet iemand of er achter het dashboardkastje idd relais en/of zekeringen zitten die te maken hebben met grootlicht?
Hoi Hein (altijd weer leuk om dat te kunnen zeggen),
Wordt dat grootlicht niet geschakeld vanuit de UCH (= achterzijde zekeringkast), op commando vanuit de stuurstengel?
Ik las dat je twee aparte lampen hebt voor grootlicht.
Die zou ik eerst eens controleren door de stekker er vanaf te trekken (de lampen kun je gewoon laten zitten) en met draadjes en een proeflamp (bv. 5 Watt, die trekt tenminste voldoende stroom):
- eerst te controleren of de lamp altijd massa krijgt door met één kant van de proeflamp aan de + van de accu, de andere kant aan te sluiten op achtereenvolgens beide lampstekker aansluitingen. Bij één van die aansluitingen moet de lamp gaan branden (in het geval van een geschakelde plus).
Als dat niet gebeurt (in het geval van een geschakelde min of bij een defect in het circuit), doe je hetzelfde met grootlicht uit met één aansluiting van de proeflamp op de minplus van de accu.
In één van de gevallen moet de proeflamp gewoon gaan branden, ook al staat het grootlicht uit.
Als dat niet zo is, werkt je stuurstengel goed, je UCH/relais óók, maar is de permanente aansluiting van je grootlicht ergens onderbroken. Dat moet je dan eerst oplossen door die draad te meten en terug te volgen.
Als nu blijkt dat alles gewoon aanwezig is, zou je toch eens kunnen kijken of de proeflamp brandt op de twee aansluitingen in de stekker van de grootlicht-lamp: misschien zijn toch je lampen gewoon doorgebrand? Als die in orde zijn bevonden:
Als per lamp in de stekker de permanente aansluiting in orde is bevonden, kun je gaan kijken waarom de geschakelde aansluiting niet werkt:
- volg bij de grootlicht-lamp van de twee aansluitdraden de draad die je nog niet heb gebruikt (dat is de schakeldraad) terug de kabelboom in en kijk of die in orde is.
- als dat zo is, kijk je op de UCH of je daar iets hoort/voelt klikken (een relais dus) als je met contact aan het grootlicht inschakelt.
- als dat niet zo is, kijk je of er een zekering is voor het grootlicht.
Als dat allemaal niet tot resultaat leidt, is er voor de leek niet veel meer aan te ontdekken/doen.
Wordt dat grootlicht niet geschakeld vanuit de UCH (= achterzijde zekeringkast), op commando vanuit de stuurstengel?
Ik las dat je twee aparte lampen hebt voor grootlicht.
Die zou ik eerst eens controleren door de stekker er vanaf te trekken (de lampen kun je gewoon laten zitten) en met draadjes en een proeflamp (bv. 5 Watt, die trekt tenminste voldoende stroom):
- eerst te controleren of de lamp altijd massa krijgt door met één kant van de proeflamp aan de + van de accu, de andere kant aan te sluiten op achtereenvolgens beide lampstekker aansluitingen. Bij één van die aansluitingen moet de lamp gaan branden (in het geval van een geschakelde plus).
Als dat niet gebeurt (in het geval van een geschakelde min of bij een defect in het circuit), doe je hetzelfde met grootlicht uit met één aansluiting van de proeflamp op de minplus van de accu.
In één van de gevallen moet de proeflamp gewoon gaan branden, ook al staat het grootlicht uit.
Als dat niet zo is, werkt je stuurstengel goed, je UCH/relais óók, maar is de permanente aansluiting van je grootlicht ergens onderbroken. Dat moet je dan eerst oplossen door die draad te meten en terug te volgen.
Als nu blijkt dat alles gewoon aanwezig is, zou je toch eens kunnen kijken of de proeflamp brandt op de twee aansluitingen in de stekker van de grootlicht-lamp: misschien zijn toch je lampen gewoon doorgebrand? Als die in orde zijn bevonden:
Als per lamp in de stekker de permanente aansluiting in orde is bevonden, kun je gaan kijken waarom de geschakelde aansluiting niet werkt:
- volg bij de grootlicht-lamp van de twee aansluitdraden de draad die je nog niet heb gebruikt (dat is de schakeldraad) terug de kabelboom in en kijk of die in orde is.
- als dat zo is, kijk je op de UCH of je daar iets hoort/voelt klikken (een relais dus) als je met contact aan het grootlicht inschakelt.
- als dat niet zo is, kijk je of er een zekering is voor het grootlicht.
Als dat allemaal niet tot resultaat leidt, is er voor de leek niet veel meer aan te ontdekken/doen.
Laatst gewijzigd door Heino op 16 okt 2023, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Top verhaal! Ik had zoiets al in gedachte, maar minder concreet geformuleerd. Geweldige handleiding, waarvoor dank. Zo gauw ik even tijd heb, ga ik ermee aan de slag. Ik houd je op de hoogte van mijn vorderingen! Het moet, anno 2023 toch mogelijk zijn om zo'n lampje aan de praat te krijgen! Fijne zondag verder!
-
Top verhaal! Ik had zoiets al in gedachte, maar minder concreet geformuleerd. Geweldige handleiding, waarvoor dank. Zo gauw ik even tijd heb, ga ik ermee aan de slag. Ik houd je op de hoogte van mijn vorderingen! Het moet, anno 2023 toch mogelijk zijn om zo'n lampje aan de praat te krijgen! Fijne zondag verder!
-
Goedemorgen! Vandaag tijd om op zoek te gaan. Ik de beide koplampen losgemaakt en de stekkers van de halogeen-lampen gehaald. Met een proeflamp geprobeerd. Eerst op de plus van de accu, andere zijde lamp op de stekker. Op beide aansluitingen (geel en zwart) brandt de lamp en bij de andere halogeen is dat precies zo. Ik was hierover verbaasd: ik verwachtte een brandende proeflamp op één van de aansluitingen.
Vervolgens proeflamp op min van accu aangesloten. Inderdaad: de lamp brandde op geen enkele aansluiting. Niet op geel, niet op zwart. Mijn conclusie is dat het probleem van géén grootlicht in ieder geval niet in de koplampen zelf zit. Het lijkt mij (logisch) dat de zwarte draden aan massa liggen en dat dus de gele draden plus moeten zijn. Conclusie als ik geel aan plus leg met een hulp draad, dan moet de lamp gaan branden.
En dan is er nog iets: het blauwe lampje op het dashboard brandt niet. Ook voel ik geen schakelmoment op de stuurstengel. Op mijn andere VS is dat wel zo. Naar je toe trekken is sein, doortrekken is vast grootlicht. Blauw dashboard lampje knippert mee bij sein en brandt continue bij vast. Die zwarte en gele draad komen overigens uit de koplamp. Die koplamp-unit is met een grote stekker met vijf draden met de auto verbonden. Ik overweeg om op de sloop een koplamp-unit te kopen om uit te sluiten dat de fout/mankement in de koplamp zelf zit.
Vervolgens proeflamp op min van accu aangesloten. Inderdaad: de lamp brandde op geen enkele aansluiting. Niet op geel, niet op zwart. Mijn conclusie is dat het probleem van géén grootlicht in ieder geval niet in de koplampen zelf zit. Het lijkt mij (logisch) dat de zwarte draden aan massa liggen en dat dus de gele draden plus moeten zijn. Conclusie als ik geel aan plus leg met een hulp draad, dan moet de lamp gaan branden.
En dan is er nog iets: het blauwe lampje op het dashboard brandt niet. Ook voel ik geen schakelmoment op de stuurstengel. Op mijn andere VS is dat wel zo. Naar je toe trekken is sein, doortrekken is vast grootlicht. Blauw dashboard lampje knippert mee bij sein en brandt continue bij vast. Die zwarte en gele draad komen overigens uit de koplamp. Die koplamp-unit is met een grote stekker met vijf draden met de auto verbonden. Ik overweeg om op de sloop een koplamp-unit te kopen om uit te sluiten dat de fout/mankement in de koplamp zelf zit.