Mijlpaal (in kilometers)

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Plaats reactie
Hein Tunnissen

Mijlpaal (in kilometers)

Bericht door Hein Tunnissen »

Een paar dagen geleden zag ik op het dashboard 515.000 km voorbij komen. Toch wel een mijlpaal vond ik. Juist daarvoor had ik een afspraak gemaakt voor de vervanging van de distributieriem en de waterpomp. Vanochtend reed ik naar de jachthaven van Midwolda waar ik een week geleden mijn boot naartoe had gesleept. Geen punt voor die dikke VS. Bijna in het dorp brak de hel los. De uitlaat, dacht ik meteen. Motorlampje ging waarschuwend knipperen en er kwamen nog wat weinig goeds voorspellende boodschappen voorbij. Nu had ik Dire Straits gewoon wat harder kunnen zetten, maar dat leek me bij nader inzien geen goed idee. Ik kwam bij de haven, voerde aan boord een klusje uit en liep terug naar de VS. Inderdaad, hij was nog niet genezen! Het viel me op dat de trekkracht zo ongeveer nul was. Thuisgekomen ding op bokjes gezet en af laten koelen. Inspectie onderzijde leverde niks op. Zag er allemaal keurig uit. Motorkap open en beplating verwijderd: bobine zonder kabel! Hé, dat is vreemd! Even starten en ja hoor, bobine ging op en neer alsof het een stoommachine was. Kort en goed, de bougie zag nog in de bobine, maar niet meer in het blok! Had ook nog maar één pool, die in het midden! De andere was finaal verdwenen! En wat zegt mijn monteur dan: Ja, dat zie je vaak bij Renault, zeker met LPG! Ik zeg: 515.000 km, dát zie je vaak bij LPG, vooral met een Renault! Hahahahaha! Nu even naar Roskamp voor een reparatie tapsetje en 4 nieuwe bougies. Op weg naar 600K. Hoe duurzaam is dat?
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Initiale 2.0 T, 2005 automaat, 346.000 km sinds dec 2023.
Heino

Re: Mijlpaal (in kilometers)

Bericht door Heino »

Dát is behoorlijk duurzaam! 8)

Trouwens, zo'n tapset heet een "Helicoil".

Ik rij ook nog ff verder met mijn 17 jaar oude Mercedes C, mijn 21 jaar oude Hyundai Elantra en mijn 31 jaar oude Jamet vouwwagen, allemaal nog prima in orde .... :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Hans61

Bericht door Hans61 »

Hein, ik neem aan dat de garage gaat controleren of de verdwenen massa-elektrode van de bougie in de verbrandingsruimte ligt of "weggebrand" is. Ik zou bijna denken dat ie afgebroken is. Met een dunne stiftmagneet kan je het eventuele restant misschien verwijderen.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Hein Tunnissen

Helemaal correct, de oplossing heet Helicoil. Ook correct: helemaal weggebrand, door de uitlaat naar buiten geraasd! Die tap in de kop draaien is wel zo ongeveer het spannendste wat ik ooit gedaan heb. Je werkt volkomen in the blind, je probeert die tap zo recht mogelijk naar beneden te sturen, maar je hebt werkelijk geen enkele controle op wat dat ook. Ondertussen weet je dat je die grap maar één keer uit kunt halen en dat je zeker diep genoeg moet tappen om die bougie weer mooi sluitend in het blok te krijgen. Maar wanneer is het diep genoeg? Afijn, na een paar slagen voelde ik wel dat de tap zich netjes een baan door het aluminium vrat en door de hoogte van de ratel een beetje in de gaten te houden, kreeg ik toch wel een vaag idee van het resultaat. Busje om de bougie en draaien maar! Ging keurig en voelde veel beter aan dan het origineel. Ook hier geldt dat het metaalgruis van de tap door de uitlaat naar buiten vliegt. Het was een ongelooflijke beloning toen het torretje weer stationair stond te spinnen. En een opluchting ook, kan ik jullie verzekeren! Naast de Vel Satis hebben wij ook nog een Safrane (2000) met 258.000 op de teller. Indertijd (2017) gekocht voor mijn vrouw voor €375. Mijn vrouw was en is helemaal idolaat van de Saf, maar nu rijdt zij in een Twingo ZE, op stroom dus. De Safrane, nu het trotse bezit van onze zoon, is twee weken geleden fluitend door de APK gekomen. De keurmeester vroeg belangstellend: En komt die wonderbaarlijke Vel Satis volgende maand ook weer? Jawel, maar eerst een nieuwe distributieriem. Ondertussen is het besluit gevallen: de VS blijft nog in de vaart zolang ik nog werk. Daarna gaat het gas eruit en wordt de dame in ieder geval 's winters opgeborgen om in het voorjaar de boot weer naar de haven en een paar wedstrijden te brengen, want dat rooit die rooie Twingo niet!
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Hein Tunnissen

# Heino: Dat jij die auto's aan de praat houdt, verbaast me niet. Maar dat je een 31 jaar oude Jamet vouwwagen in goede staat hebt, is een absoluut wereldwonder. Op de redactie had ik een paar collega's met een vouwwagen en wij spraken altijd liefkozend over hun toverdoosje. In jouw geval zou ik het eerder hebben over de Koningin van de Vouwkunst! Of zoiets!
Heino

Bericht door Heino »

Ok, effe uitweiden: 8) :D

Die zespersoons Jamet heb ik ooit helemaal compleet gratis gekregen van een nicht van mijn vrouw, die waren ermee verongelukt en die hadden er geen vertrouwen meer in.
De vouwwagen was door de dealer gerepareerd en daarna een aantal jaren niet meer gebruikt. Belangrijkste was dat de tent compleet was en het doek "nog niet zijn max zonuren had gehad", oftewel dat het nog helemaal goed was. Er mankeerde wel e.e.a. aan en de eerste vakantie ermee was dus relatief dichtbij aan de Belgische kust. Vooraf nieuwe bandjes ("Six ply", het zijn eigenlijk heftruckbanden met een max snelheid van 130 km/uur), nieuwe lagers, nieuwe gasslangen enz. en de originele keuken (die is demontabel en die hangt helemaal achteraan aan de vouwwagen) helemaal in ere hersteld. De remmen waren en zijn goed en ze zijn alleen diverse malen opnieuw correct ingesteld. Wel steeds na de stalling de remmen netjes vrijgeremd (= de eerste rit voorzichtig even de roest uit de trommels remmen).
Daarbij merkte ik ook waarom ze er een ongeluk mee hadden gehad: ze hebben ooit de wielmoeren "vastgedraaid" met de stang van de poten en daar moet je nou eenmaal een kruissleutel voor gebruiken als je het goed wil doen! Ook hebben we daarna een vakantie door heftige regen teruggereden naar Nederland, waarna bleek dat de origineel nieuw door Jamet vervangen wielbak (die loopt over de hele lengte van de vouwwagen) niet was gekit bij het plaatsen, die stond helemaal vol water. Dus alles meteen na de vakantie enkele dagen goed laten drogen (uitgeklapt in een droge garage) en er een tube siliconenkit aan gewaagd. Probleem opgelost.

Tijdens diverse vakanties met de kinderen hebben we van alles gerepareerd en verbeterd.
Belangrijkste manco was een gebrek aan opbergruimte, omdat bij het ongeluk de disselbak was gesneuveld. Al vrij snel heb ik zelf een goedkope "kunststof stoelkussen-opbergkist" (zo een voor in de tuin) gepromoveerd tot disselbak, eronder en inwendig versterkt met houten plaat en latjes en tijdens het reizen aanvullend dichtgehouden met touwen. De inhoud (vijf slaapzakken, vijf kussens en kleding) werd met spanbanden vastgetrokken op de houten bodemplaat, dus de wanden en deksel vangen alleen wind en regen op. Is een veilige constructie, we hebben er ook noodstops mee overleefd zonder gevolgen.
Het maximale gewicht inclusief bagage was opgegeven als 650 kg en daar hebben we ons ook altijd zo goed mogelijk aan gehouden.
Wel altijd correct beladen (de zware dingen altijd onderin met de schuimrubber kussens daar bovenop en de echt zware spullen in de kofferbak van de auto).

Het opzetten en inrichten van de vouwwagen duurt 2,5 uur als je flink aanpakt met drie personen. We hebben altijd voor zover mogelijk de voortent op de avond voor vertrek droog ingepakt en alles onder de vouwwagen gelegd tot vertrek. 's Ochtends ben je dan nog zo'n 3 uur bezig met (schoonmaken en) inpakken voor je kunt vertrekken. Dat is een pak werk, maar goed te plannen. Maar "even de vouwwagen pakken voor een weekendje uit" is er in de praktijk dus niet bij, voor vakanties (eenmaal opzetten, eenmaal afbreken) is het prima te doen en we hebben er hele fijne vakanties mee beleefd, ook bij (erg) slecht weer inclusief storm en zware regens. Ook koude en/of volledig verregende vakanties zijn vervelend, maar met een 1000W elektrisch heatertje en dekens op de slaapzakken qua tent goed te doen.

Ik ben ooit begonnen met een reissnelheid van 80 km/uur en ik heb dat (met nieuwe bandjes) geleidelijk opgevoerd door na een rit van 2 uur te voelen aan de autobanden en aan de Jamet-banden: Zolang de temperatuur van de Jamet-banden onder die van de autobanden blijven is het goed. De CC stond daarbij altijd max 2 km/uur boven de formeel daar toegestane snelheid, dus in Nederland 92 km/uur. Gelukkig woon ik in Limburg en hebben we Duitsland altijd kunnen vermijden. :D In België is het 120 km/uur en in Frankrijk doorgaans 120/130 km/uur op de snelweg
Het ding rijdt geweldig achter de auto en slingert nooit. Uiteindelijk heb ik altijd (eerst met de Vel Satis, daarna met de Mondeo) een snelheid op de Cruise Control ingesteld van 122/132 km/uur, waarbij ik de auto voor lange dalen wel eens "liet doorlopen". Hoogst behaalde snelheid was daarbij net geen 140 km/uur en dat voelde "helemaal onder controle", zonder slingeren aan.
Foto's:
Disselbak:
Jamet.JPG
Jamet.JPG (2.96 MiB) 420 keer bekeken
Na pech met de Mondeo op de Autoroute in Frankrijk bij 40 graden buitentemperatuur (max. snelheid nog 40 km/uur, bedorven benzine getankt op de Franse snelweg, de Depannage stond er vol mee, aan de Mondeo bleek in Nederland verder niets te mankeren, de tank op advies van de garage in en om Heerlen voorzichtig verder leeg gereden en de benzine daarbij zo goed mogelijk verdund door bijvullen) naar huis in een gloednieuwe huur-Fiat Stilo stationcar van de verzekering (foto midden in de nacht op een vrijwel lege parkeerplaats in België, we zaten er met zijn vijven pal naast aan een picknicktafel even bij te komen, vandaar de aso manier van parkeren):
Jamet1.JPG
Jamet1.JPG (2.53 MiB) 420 keer bekeken
Hij staat nu weer gebruiksklaar opgebokt in de garage (zoals altijd omhoog, met de banden van de grond), er moeten alleen weer nieuwe bandjes op (alleen vanwege de leeftijd) en een nieuwe gasslang (idem).
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Hein Tunnissen

Sodeju! Way een verhaal! Ik houd ook wel van een avontuur en mijn vrouw ook, maar dit is iets heel bijzonders! Van start tot heden. Het was me wel al duidelijk dat jij je niet gemakkelijk laat afschrikken, maar dit gaat nog wel een tandje verder! Sorry overigens voor deze late reactie, ik had m niet meer verwacht en ik was vooral bezig met mijn eigen bolide die nu een kapot ruithefmechaniekje heeft. De kabels natuurlijk. Ik wist dat het eraan zat te komen, want ik hoorde al enige tijd gekraak uit het portier komen. Nu dus helemaal stuk. Ben nu op het forum in de hoop dat iemand een adresje heeft voor een nieuw mechaniek. Mijn zoon zegt: koop gewoon een portier! Maar ik vrees dat ze daar dus juist dat onderdeel wel uit hebben gesloopt. Hoe dan ook: een fijne vakantie toegewenst! Met jullie prachtige toverdoosje!

Groet, Hein
Plaats reactie