Vel satis gekocht
- stripedkrijn
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
- Locatie: Blaricum
- stripedkrijn
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
- Locatie: Blaricum
Jeahh----- !! Skyfox, super, ik ga direct kijken.
Ik lees het nu allemaal nét, terwijl ik aan het worstelen ben om te zien hoe ik zo'n meeting zou willen / moeten regelen.. Dit naar aanleiding van Gompie's verzoek/ vraag/ voorstel ...
Dat regelen via planners etc. is nl. niet direct mijn forte. Laat mij maar gewoon lekker prutsen en vogelen. Hand en spandiensten wil in natuurlijk wél weer leveren. Ik hoor dat wel en ik ga NU kijken!
Ik lees het nu allemaal nét, terwijl ik aan het worstelen ben om te zien hoe ik zo'n meeting zou willen / moeten regelen.. Dit naar aanleiding van Gompie's verzoek/ vraag/ voorstel ...
Dat regelen via planners etc. is nl. niet direct mijn forte. Laat mij maar gewoon lekker prutsen en vogelen. Hand en spandiensten wil in natuurlijk wél weer leveren. Ik hoor dat wel en ik ga NU kijken!

VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
Vandaag de vs weg gebracht voor apk.
2 achterbanden en koplampen afstellen.
Ik denk dat een sensor naar de klote is waar door ze te laag staan maar dat regel ik wel een keer in de zomer.
Koplampen omhoog gesteld en 2 achterbanden vervangen en klaar.
De garage had 2 continentals liggen met 6 mm en voor 35 euro per stuk dus ik heb ze niet laten liggen.
Vs heeft nu precies 2 ton gelopen.
Hopen dat het elke apk zo gemakkelijk gaat haha.
Kunnen we weer een jaar er tegen aan.
2 achterbanden en koplampen afstellen.
Ik denk dat een sensor naar de klote is waar door ze te laag staan maar dat regel ik wel een keer in de zomer.
Koplampen omhoog gesteld en 2 achterbanden vervangen en klaar.
De garage had 2 continentals liggen met 6 mm en voor 35 euro per stuk dus ik heb ze niet laten liggen.
Vs heeft nu precies 2 ton gelopen.
Hopen dat het elke apk zo gemakkelijk gaat haha.
Kunnen we weer een jaar er tegen aan.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008
Laguna 2.0T Initiale 2008
Beurten doe ik zelf en die heb ik 5000km terug gedaan.
Er is trouwens een probleem die ik wel heb en dat is dat waarschijnlijk mijn koppakking eruit ligt.
Koelsysteem bouwt veel druk op en verliest ook koelvloeistof. Ik zie nergens uitwendige lekkage. Ook met afpersen zie ik nergens wat lekken.
Er is trouwens een probleem die ik wel heb en dat is dat waarschijnlijk mijn koppakking eruit ligt.
Koelsysteem bouwt veel druk op en verliest ook koelvloeistof. Ik zie nergens uitwendige lekkage. Ook met afpersen zie ik nergens wat lekken.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008
Laguna 2.0T Initiale 2008
- stripedkrijn
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
- Locatie: Blaricum
Jeee... Ashvan, dat klinkt niet lekker... Ik heb bij mijn VS in het begin ook wat koelvloeistf verbruik gehad. Niet erg veel, maar toch voldoende om niet geheel gerust een lange rit naar Frankrijk te maken. Ik heb er in het begin dan ook twee blikjes in gedaan en het is nu gelukkig al een heel jaar rustig. Ik heb wat dat betreft geluk gehad omdat er geen échte druk werd opgebouwd. Natuurlijk heb je altijd wat drukopbouw in het koelsysteem. Zeker bij een warme motor. Als je dan bv. de slangen in knijpt dan voel je dat er spanning op staat. Heb ik bij alle auto's gehad. Het koelwater zet tenslotte ook uit bij warmer worden. Ik hoop natuurlijk niet dat je inderdaad een échte lekke koppakking hebt. Dan wordt het een ander verhaal...
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
Er hoort idd wat druk op te staan maar bij mij staat er zoveel druk op dat je de koelslang niet meer ingedrukt krijgt. Ik haal dan de dop even los zodat de druk eraf gaat. De koelvloeistof stijgt dan ook helemaal naar boven. Ik heb er ook een blik in gedaan van wynss maar dat helpt dus niet.
Ik heb een handleiding van hoe je de kop moet loshalen en daar word je niet blij van. Zoiezo moet de motor eruit en dan heb je de distributieketting gedeelte waar ook veel werk aan zit.
Voorlopig doe ik zo even door rijden en kijken hoe lang hij het vol houd. Daarna zal ik waarschijnlijk een andere motor erin hangen.
Ik heb een handleiding van hoe je de kop moet loshalen en daar word je niet blij van. Zoiezo moet de motor eruit en dan heb je de distributieketting gedeelte waar ook veel werk aan zit.
Voorlopig doe ik zo even door rijden en kijken hoe lang hij het vol houd. Daarna zal ik waarschijnlijk een andere motor erin hangen.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008
Laguna 2.0T Initiale 2008
- stripedkrijn
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
- Locatie: Blaricum
Klinkt niet goed dus... Balen!! Ik heb dat vroeger gehad met een ouwe Dodge Van diesel. Dat ding liep als een kanon maar lustte veel water. Omdat het verder een ouwe rammelbak was heb ik zelf een paar jaar met een half vast gedraaide radiatordop rondgereden. Totdat de auto gestolen werd.
Nadat die wagen na een paar weken weer terug gevonden was in een ander deel van ons landje, en niet meer te repareren was omdat de dieven er mee door waren gereden totdat de motor vastliep, is-ie naar de schroot gegaan.
Nadat die wagen na een paar weken weer terug gevonden was in een ander deel van ons landje, en niet meer te repareren was omdat de dieven er mee door waren gereden totdat de motor vastliep, is-ie naar de schroot gegaan.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
Ja mijn vs rijd ook gewoon als een zonnetje.
Ik heb er nooit wat van gemerkt tot dat hij blijkbaar zonder koelvloeistof zat en warm is gelopen. Ik heb hem toen uitgezet laten afkoelen en water erin gedaan. Toen heeft hij een maand of 2 het goed gedaan maar daarna was de koelvloeistof weer op en nu blijf ik dus aan het bijvullen.
Je ziet nergens witte sludge en ook aan het koelwater zie je niks. Als ik een vuurtje bij mijn peilstok hou hoor je ook geen geknetter wat dan zou duiden op water in de olie.
Witte rook heb ik alleen af en toe maar ook niet heel veel dat de staat helemaal wit staat. Als het water direct in de cilinder gaat zou hij smorgens moeilijk moeten starten maar zelfs dat gaat goed.
Soms hoop ik dat het wat anders is maar toch kom ik steeds weer uit bij de koppakking helaas.
Ik heb er nooit wat van gemerkt tot dat hij blijkbaar zonder koelvloeistof zat en warm is gelopen. Ik heb hem toen uitgezet laten afkoelen en water erin gedaan. Toen heeft hij een maand of 2 het goed gedaan maar daarna was de koelvloeistof weer op en nu blijf ik dus aan het bijvullen.
Je ziet nergens witte sludge en ook aan het koelwater zie je niks. Als ik een vuurtje bij mijn peilstok hou hoor je ook geen geknetter wat dan zou duiden op water in de olie.
Witte rook heb ik alleen af en toe maar ook niet heel veel dat de staat helemaal wit staat. Als het water direct in de cilinder gaat zou hij smorgens moeilijk moeten starten maar zelfs dat gaat goed.
Soms hoop ik dat het wat anders is maar toch kom ik steeds weer uit bij de koppakking helaas.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008
Laguna 2.0T Initiale 2008
- stripedkrijn
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
- Locatie: Blaricum
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar bij die 3.5 motor de waterpomp zit. Ik weet wel dat het bij de 2.2 Dci helemaal ingebouwd zit achter een fraai vastgebout luikje. Als het daar lekt komt het of in de olie naar ik meen, of het drupt gewoon langzaam op straat.
Verder wordt dacht ik bij de 3.5 de automaat ook gekoeld. Als daar wat lekt komt het waarschijnlijk in de automaat terecht.
Maar het blijft een slechte zaak dat die druk zo hoog is.... Waarschijnlijk is de pakking dicht zolang de motor koud is. Dan zou je dus na starten bij koude motor ook geen overdruk moeten voelen. Dus ook geen water 's morgens in de cilinder en gewoon normaal starten. Bij warmer worden van de motor krijg je dan toch wat lekkage door uitzetting e.d. en dan gaat-ie lekken. Wat je niet merkt onder het rijden. Bij afkoelen van het systeem trekt alles weer dicht en heb je ook geen water in een of andere cilinder. Ik zou dus eens kijken hoe dat met de drukopbouw is bij koude motor en na bv. een kilometertje of twee rijden.
Verder wordt dacht ik bij de 3.5 de automaat ook gekoeld. Als daar wat lekt komt het waarschijnlijk in de automaat terecht.
Maar het blijft een slechte zaak dat die druk zo hoog is.... Waarschijnlijk is de pakking dicht zolang de motor koud is. Dan zou je dus na starten bij koude motor ook geen overdruk moeten voelen. Dus ook geen water 's morgens in de cilinder en gewoon normaal starten. Bij warmer worden van de motor krijg je dan toch wat lekkage door uitzetting e.d. en dan gaat-ie lekken. Wat je niet merkt onder het rijden. Bij afkoelen van het systeem trekt alles weer dicht en heb je ook geen water in een of andere cilinder. Ik zou dus eens kijken hoe dat met de drukopbouw is bij koude motor en na bv. een kilometertje of twee rijden.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
Dat zou ik idd eens kunnen proberen.
De waterpomp en thermostaat zitten beide links van het blok.
De waterpomp zit ook achter een luikje.
Ik zou die nog kunnen controleren maar ik dacht dat ik tussen de papieren had gezien dat het recent nog vervangen was.
De waterpomp en thermostaat zitten beide links van het blok.
De waterpomp zit ook achter een luikje.
Ik zou die nog kunnen controleren maar ik dacht dat ik tussen de papieren had gezien dat het recent nog vervangen was.
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008
Laguna 2.0T Initiale 2008
Die druk op het koelsysteem bij warme motor is normaal: dat zorgt ervoor dat de koelvloeistof niet gaat koken bij temperaturen boven de 100 graden (want damp koelt niet): het is dus "by design".
En over dat je koelvloeistof kwijtraakt: ik heb bij een vorige auto (mijn Golf 2 1800 GTS) exact hetzelfde gehad: maanden lang gezocht. Op een gegeven moment was ik het zat: met warme motor de motorkap open gezet en de motor aan de gaskabel naar dik 4000 toeren getrokken. En ja hoor: in één van de dikke slangen zat een piepklein gaatje wat alleen openging bij véél druk (= veel toeren) en wat precies "in het niets" spoot, waardoor de warme koelvloeistof "sporenloos" direct verdampte.
Wellicht is het een optie om een goed met een zaklamp erbij onder je motorkap te kijken terwijl iemand anders in zijn vrij / N in de auto de hoge toeren opzoekt? Je zult het zo maar vinden ....
En over dat je koelvloeistof kwijtraakt: ik heb bij een vorige auto (mijn Golf 2 1800 GTS) exact hetzelfde gehad: maanden lang gezocht. Op een gegeven moment was ik het zat: met warme motor de motorkap open gezet en de motor aan de gaskabel naar dik 4000 toeren getrokken. En ja hoor: in één van de dikke slangen zat een piepklein gaatje wat alleen openging bij véél druk (= veel toeren) en wat precies "in het niets" spoot, waardoor de warme koelvloeistof "sporenloos" direct verdampte.
Wellicht is het een optie om een goed met een zaklamp erbij onder je motorkap te kijken terwijl iemand anders in zijn vrij / N in de auto de hoge toeren opzoekt? Je zult het zo maar vinden ....

VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
- stripedkrijn
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
- Locatie: Blaricum
Hallo Heino. Ben het helemaal met je eens. Alleen : Hoeveel druk is normaal. Dat is moeilijk in te schatten.
Bij mijn auto's kwam/ komt bij inknijpen van de hete slang de weerstand bij druk op de slangen ongeveer overeen met dat van een opgepompte fietsband. En dan niet een kneiterhard opgepompt racebandje, maar meer met een gewone normale fietsband waar je ook nog een beetje comfortabel mee over een klinkerweggetje wilt rijden. En dan ja, met een ouderwetse fiets, zonder verende voorvork en/of zadelpen...
Maar die microlekkage van jou is wel een gave vondst!! Ik zie het zo voor mij! Wat geeft dat een kick als je zoiets vindt!
Bij mijn auto's kwam/ komt bij inknijpen van de hete slang de weerstand bij druk op de slangen ongeveer overeen met dat van een opgepompte fietsband. En dan niet een kneiterhard opgepompt racebandje, maar meer met een gewone normale fietsband waar je ook nog een beetje comfortabel mee over een klinkerweggetje wilt rijden. En dan ja, met een ouderwetse fiets, zonder verende voorvork en/of zadelpen...
Maar die microlekkage van jou is wel een gave vondst!! Ik zie het zo voor mij! Wat geeft dat een kick als je zoiets vindt!
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.