Vandaag ben ik hem gaan ophalen.
Ben weer helemaal blij

Mijne als het goed is net niet.gunther schreef:Hmmm. Bij mij hebben ze er een ringtank van 85 liter in weten te krijgen. Effectief 67 liter LPG. Nadeel is dat de mijne net 5 kg over gewichtsklasse voor de belasting heen is.
Van de spiegels zou best kunnen maar in de safrane word hij ook steeds gesteld en heb er nog nooit gedonder mee gehad. Dan hadden ze toch dezelfde systeem kunnen toepassen?stripedkrijn schreef:Hey Ashvan, wat je misschien wel krijgt, als dat naar beneden stellen steeds via de stelmotortjes van de spiegel loopt, dat die koolstofbaantjes van de lineaire potmetertjes in de spiegel gauw kunnen gaan slijten. Ik heb daar onder zwalkende spiegels getemd iets over geschreven. En dan heb je kans dat de zaak weer gaat haperen. Ik denk nl. niet, dat je eeuwig die baantjes kunt blijven oppoetsen... Misschien dat Renault dat systeem daarom eruit heeft gegooid? Tenzij het bij de VS Ph II weer wél standaard erop zit. Maar dan nog.
Betreft de olie in jouw automaat nog het volgende:
-----------------------------------
Having just changed the automatic gearbox oil on my Laguna II V6 today, i thought i would do a handy "How to".
Car: Laguna II, V6 24v auto.
The above car has a gearbox with the designation Su1-002. This is actually a Aisin Warner 55-50sn gearbox. The same gearbox as fitted to all automatic Volvo S60 models, and some Toyota models.
Renault specify the gearbox is sealed for life and does not need a oil change. Volvo also say the same. However, Aisin Warner specify a 50,000 mile oil change interval, using the correct "Toyota T-IV" specification oil.
My particular car, with 73,000 miles, was suffering from a "Shunt" when putting it into Drive. And also if accelerating hard when changing from 2nd to 3rd gear the Revs would "Flare up" for 2 seconds before dropping down. This is a classic sign the oil is well past its sell-by date.
The Toyota T-IV spec oil is very exspensive typically. However i found a company called North Sea Oils who make their own performance automatic gearbox oil which meets and exceeds the T-IV spec for Aisin Warner gearboxes.
http://www.northsealubricants.com/me...F_POWER_MV.pdf
I purchased 10L of this oil via their eBay shop for 55 UK Pounds. This should be enough for 3 Sump changes.
------------------------------------------
Let dus op Ashvan. Ik moest er zelf wat olie bijkieperen en had in overleg met de garage Shell gedaan. Maar ook weer T-IV olie. Die lijkt trouwens wat dikker dan het gewone rode ATF.
Ja klopt wat ik gelezen heb is dat sommige bakken zo vervuilt zijn dat ze 2 keer gespoeld moeten worden. Dus waarschijnlijk was jou bak heel vuil van binnen.stripedkrijn schreef:Hi Ashvan, nog eens in Frankrijk gekeken en daar hebben ze het over eigen merk Renault olie voor de SU1 bak.
Die moet ook hier te krijgen zijn bij de dealer.
Zit in 2 liter blikken en heet in deftig frans: Huile de boîte automatique SU1
Kweetniet wat goedkoper is, Renault of Toyota T-4
Als ik dat allemaal zo lees over spoelen op diverse forums, dan weet ik nog niet of dat wel allemaal aan te bevelen is. Ik ben NU geneigd om te zeggen: Niet spoelen en gewoon opnieuw gebruiken en aanvullen met eigen Renault olie.
Waarom? Omdat ik wél heb laten spoelen en opnieuw vullen. En na zeg maar 5000 km was de olie weer net zo zwart als voorheen... Ondanks uitgebreid spoelen.