Tweede VS

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Hein Tunnissen

Re: Tweede VS

Bericht door Hein Tunnissen »

Einde dag. Morgen verder. Wat dan? Ik ga op zoek achter het dashboardkastje. Zekeringen en relais. Ik hoop dat ik die printplaat een beetje gemakkelijk kan uitbouwen. Want dan doe ik dat bij mijn andere VS ook en wissel ik ze om.
Ik kon vandaag aan alles zien dat er aan de koplampen is gesleuteld cq gezocht. Vooral bij de grille die slordig inelkaar was gezet. Het zat allemaal een beetje los. Enfin, met de 2 lampen is niks mis. H9, hoewel het boekje H1 aangeeft. Op de afsluitende kappen staat zowel H1 als H9. Gelet op de aansluitstekker is H9 de beste keus.
Ik bedacht al doende dat het onwaarschijnlijk is dat in 2 koplampen hetzelfde euvel ontstaat bij alleen grootlicht. Het feit dat ik een proeflamp op beide draden kan laten branden, is volgens mij een teken aan de wand. Als plus continue is, dan kan die draad niet als massa fungeren. Omdat dit wel kan, is er denkelijk binnen iets loos. Op die printplaat. Opgeblazen relais wellicht?
Wat ik ook nog kan doen: ik zet de VS-en met de neuzen tegen elkaar en ik verbind de koplamp van de nieuwe VS met de 5-polige stekker van de andere (oude) VS. Volgens mij is dan vrij snel duidelijk of die printplaat stuk is. In het werkplaatshandboek las ik dat de draden van de stekkers aan de koplampen 1-5 altijd van links naar rechts genummerd zijn. De tweede draad is grootlicht, 5 is massa.
Als jullie dit een onzinnig plan vinden, dan hoor ik het graag.
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Initiale 2.0 T, 2005 automaat, 346.000 km sinds dec 2023.
Hein Tunnissen

Goedemorgen! Ik heb de aansluiting van de linkerkoplamp van mijn oude VS op de linker van de nieuwe VS aangesloten. Niets! Terwijl de rechter koplamp van de oude VS prima werkte. Mijn conclusie is voorlopig: 2 nieuwe H7 halogenen monteren. Ik heb alles nagezocht over verschillen tussen H7 en H9 en kom niet verder dan 55 Watt versus 65 Watt voor de H9. Twee mogelijkheden: H9 is LED (?) of 65 Watt is te veel. Iets anders kan ik niet bedenken. Om zekeringen, UHC etc te checken ga ik het nu andersom doen. Ik laat de nieuwe een koplamp van de oude aansturen. We zullen zien!
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Hein Tunnissen

En dan gebeurt er ook niets! Dat kan ik niet verklaren, omdat een normale gloeilamp wél gaat branden. Vreemd gedoe! Terug naar af dus. Om te beginnen H7 monteren en uitlezen met Clip. Moet toch gebeuren want de banden moeten uitgeschakeld worden. Inmiddels is dat wel in orde (geen loze meldingen), maar als straks de winterbanden erop gaan, vrees ik het ergste. An sich is het een mooi systeem, maar je zou als eigenaar er meer zeggenschap over moeten hebben. Alles eigenlijk.
Heino

Bericht door Heino »

- Er blijkt dus dat er met je beide koplampen niets mis is.
=> Dat zou je nog eens kunnen controleren door op elke lamp even met draden plus en min te zetten, dan moeten ze gewoon branden. En dan kun je meteen voelen (aan of de lamp start of niet, niet = Xenon, wel = halogeen of LED en de afstralende hitte (LED wordt veel minder warm dan halogeen) of je halogeen hebt of iets anders).
- in je lampaansluitingen vind je op de zwarte draad geen massa maar een plus en dat is je echte probleem, daarop zou je verder moeten zoeken.
Omdat het grootlicht bij jou (voor zover als je nu zegt) werkt met halogeen lampen, kun je het VSA (Voorschakelappaat, de "Ballast") uitsluiten.
- wat je bij halogeenlampen ook eens kunt uitproberen, is of je grootlicht wordt aangestuurd via een relais (wat mogelijk defect is of zelfs ontbreekt). Daarop heb je een goede kans. Er is vast wel ergens een plaatje met welk relais dient voor welk doel, daarin kun je zien of je een separaat grootlichtrelais hebt.
- als het dat niet is: zoek een bedradingsschema op van jouw versie van de lichten (dat vind je in de werkplaatsbestanden hier) en kijk wát precies het groot licht aanstuurt: is dat (rechtstreeks) de grootlicht-hendel (ik denk het niet) of de UCH die op commando van de hendel het grootlicht aanstuurt?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Hein Tunnissen

Ik leerde zojuist dat H9 een xenon-lamp is. Weinig reden om aan deze info te twijfelen. Xenon heeft een startspanning nodig. Die is er niet want ik kon op de aansluiting een gloeilamp laten branden. Ik ga morgen de H9' s vervangen door H7. Ik denk het volgende: de garage die onderhoud heeft gedaan, misschien een lamp stuk, heeft aangenomen dat er 'dus' H9 in moest. Probleem geboren. Volledig xenon is alleen in phase 2 te vinden.
Heino

Bericht door Heino »

Heeft die "garage" een hele tijd geleden dan niet een hele rare fout gemaakt?
Een H9 lamp heeft toch een hele andere aansluiting/connector dan een H7 lamp?

Een Xenon lamp heeft inderdaad een ontsteekspanning én een stroombegrenzing nodig, beide geleverd door het VoorSchakelApparaat.
Wat zonde van die dure Xenon-lampen trouwens...

En het lijkt mij dat je ook met H7 lampen nog steeds problemen hebt, omdat op beide draden +12 Volt werd gemeten: er ontbreekt dan nog steeds een massa op één van die draden.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Hein Tunnissen

Inderdaad, een pruts-garage. Ik heb al een paar dingen gevonden die duiden op grote werklust, maar weinig kennis. Zoals de grille bijvoorbeeld. Die is met geweld uitelkaar getrokken en uitermate slordig in elkaar geflanst! Ik probeer vandaag die UCH los te maken zodat ik eea beter kan zien. Een afbeelding van relais en zekeringen heb ik nog niet gevonden. Mijn WPH blijkt Phase 2. Ik had Phase 1 wel, maar bestand is verloren gegaan. Maar als ik UCH los heb, kan ik m in ieder geval vergelijken met die in mijn oude VS. Zijn ze uitwisselbaar? Of is dat de domheid ten top?
Heino

Bericht door Heino »

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat de UCH's niet uitwisselbaar zijn, omdat die moeten worden geconfigureerd op de auto voor ingebruikname.

Maar ik zou me concentreren op logica: op beide "H7-lampdraden" staat volgens jouw eerdere meting een accu-plus, terwijl één van de draden een min moet zijn én in staat om twee forse H7-gloeilampen van stroom te voorzien (iets van 110 Watt/12Volt= pakweg 10 Ampère). Dat vergt in de praktijk een relais. Dáárop zou ik mij eerst concentreren: zit er op de UCH een separaat grootlicht-relais, hoor je dat schakelen en zo nee: wat meet je op alle aansluitpennen in de auto op de relaisvoet als je het relais verwijdert?
- Als de relais-spoel helemaal niet wordt aangestuurd, zit de fout vóór het relais (bv. in de stengel of in een defecte zekering).
- en als je de maak-schakelcontacten in de relaisaansluitingen doorverbindt, zou het grootlicht aan moeten gaan (aangenomen dat je de H7-lampen al correct hebt aangesloten). Dat zou bevestigen dat de fout vóór het relais zit.
- Dan wordt de vraag actueel of het grootlicht via de UCH wordt aangestuurd (dat is niet noodzakelijk als er een grootlichtrelais is, dan schakelt de stengel alleen de bekrachtigingsstroom van het relais, of door de UCH als er toch géén grootlicht relais is).
Hein Tunnissen

Twee zielen één gedachte. Ik weet inmiddels dat er achter het dashboardkastje geen zekering, noch ern relais te vinden is. Dat brengt mij tot de conclusie dat het probleem aan de bestuurderskant zit. In de beschrijving van Phase 1, WPHB, is nauwelijks iets mbt grootlicht te vinden. Ik denk dat het idd zo is zoals jij veronderstelt: de stengel bekrachtigt een relais dat op zijn beurt de lampen laat branden. Zaterdag haal ik de zekeringkast los om te zien of ik daar een relais achter zit. Volgens WPHB is dat zo, maar ik hoor niks klikken! De eerste zekering op de zekeringplaat is die van het grootlicht. Die is heel. Wat erg jammer is: ik kan pas 4 december bij dd dealer terecht om de auto uut te laten lezen. Daar baal ik wel van! Zo'n tijdrovende klus is het mi nou ook weer niet. APK 24 nov. uiterlijk
Hein Tunnissen

Ik heb de fout of het probleem van de niet brandende grootlichtlampen niet tijdig kunnen ontdekken. 24 nov moest de auto apk gekeurd worden, dus ik besloot tot een noodschakeling. Bij de handremgreep een tuimelschakelaar, bij de accu een relais en een zekering. Blauw lampje bij schakelaar. Aardig detail: VS is automaat en heeft geen koppeling. Wel een doorvoer die is afgedekt met rubber dop. Die haalde ik weg en door het gat stak ik een pvc-buis. Tot mijn verrassing kwam ik precies achter de accu uit. Op 4 december naar dealer voor uitlezen en uitschakelen bandensensoren. Waarschijnlijk zit er achter het zekeringbord bij het stuur een relais voor grootlicht. In het WPHB staat NIET welk relais dat is. Ga ik dus gewoon vragen bij de dealer. Chef werkplaats is helemaal lijp van de VS! Wordt vervolgd. Wil tzt grootlicht wel weer op de stengel hebben. Nu vooral tijd gekocht voor ca 10 euro en een paar uurtjes knutselen!
Hein Tunnissen

Auto moeiteloos goedgekeurd.
Heino

Bericht door Heino »

Prima, weer een stapje verder! :D
VSdriver

Bericht door VSdriver »

Ik heb je berichten met veel interesse gelezen. maar nu houdt het op. Is het probleem opgelost?
groet, Henk
2xR16;2xR25,Safrane, Espace 4, VS 3.5 V6 Aut. Initiale 2004, VelSatis 3,5 V6 Initiale 2007, VelSatis 3,5 V6 2002, VelSatis 2.0T Initiale 2008.
Hein Tunnissen

Nee, hooguit een pauze! Ik weet nu waarschijnlijk wel waar het probleem zit maar ik moet voorzichtig zijn met 'hosanna'! Ik heb een noodschakeling gemaakt met een aparte schakelaar op het dashboard, incl blauw verklikkerlampje dat overigen veel te fel is. Zekering en relais thv de accu. Belangrijkste feit: automaat en dus geen koppeling. Het gat daarvoor is er wel! Kon ik mooi de bedrading door naar binnen leiden. In het andere geval heel erg moeilijk als je zelf moet gaan boren. Oplossing was dringend vanwege APK. Keurmeester vond het een uitstekende oplossing. Dit voorjaar meer def oplossing. Belangrijk om te weten: je moet de zekeringplaat met relais van ONDERAF benaderen. Liggend op je rug dus. Je kunt er dan zelfs redelijk goed bij.
Plaats reactie