Eerste keer Vel Satis

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Heino

Bericht door Heino »

Ik wist niet dat er van deze systemen waren zonder spraakherkenning.
Jammer voor je....
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
hansel

Bericht door hansel »

Zeker jammer. Ik heb nog wat fotos gemaakt van mijn menu items.

Afbeelding
Menu Instellingen > Spraakherkenning

Afbeelding
Menuitem 'Minimale feedback'

Is dat bij jullie ook het geval? Ik kan bij een adres of een telefoonnummer wel een gesproken 'tag' toevoegen. Dat heeft doorgaans weinig zin als je deze op een later tijdstip niet meer kan oproepen.

Zijn er anderen met een Expression die wel/niet de Spraakmaker functionaliteit hebben?

Het kan natuurlijk zijn dat mijn spraakmaker knop kapot is. Hij ziet er wel gebruikt uit. Of de zekering? Hoe kan dit het beste getest worden?
VS Phase II 2.0T Expression, 2006, TEB66 Gris Eclipse
Heino

Bericht door Heino »

De optie "Minimale feedback" staat bij mij in elk geval niet aan en meer opties heb ik niet in het menu .....
Ik heb géén "discretie/herhaal" knopje, maar de spraakherkenning functioneert desondanks wél....

Ik denk gezien de overeenkomsten, dat het bij jou wel moet werken, maar dat e.e.a. ook afhankelijk is van andere instellingen, bv. voor een telefoon.

In het dikke Carminat-boek staat nergens iets om de spraakherkenning uit of aan te zetten, wel staat op pagina D-69 een lijst met de syntax van alle mogelijke commando's. Er is ook een snelle of langzame oefenmodus.
Heb jij ook in de hemel bij je zonneklep een klein rond roostertje met ribbeltjes zitten waar de microfoon achter zìt? Dan MOET je wel spraakherkenning hebben, want dat is voor de spraakherkenning en de telefoon.

Eentje die het ALTIJD moet doen, is in elk geval "naar huis".
(dus knopje indrukken, dan vraagt Helga om een commando uit te spreken na de pieptoon terwijl ondertussen het display verspringt naar mogelijke commando's, dan gewoon "naar huis" zeggen)

Heb jij een Bluetooth telefoon aangemeld op je auto? Dat kan je via het menu (code 1111) en dan kan je alle onderdelen uittesten.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
hansel

Bericht door hansel »

Heino schreef:Heb jij ook in de hemel bij je zonneklep een klein rond roostertje met ribbeltjes zitten waar de microfoon achter zìt? Dan MOET je wel spraakherkenning hebben, want dat is voor de spraakherkenning en de telefoon.
Ja, deze is bij mij aanwezig. Ik heb er uit mijn hoofd twee stuks. Eén zit links van de zonneklep, de ander meer naar rechts.
Heino schreef:Eentje die het ALTIJD moet doen, is in elk geval "naar huis".
(dus knopje indrukken, dan vraagt Helga om een commando uit te spreken na de pieptoon terwijl ondertussen het display verspringt naar mogelijke commando's, dan gewoon "naar huis" zeggen)
Maar er gebeurt bij mij helemaal niets als ik het spraakmaak knopje indruk op linker stuurstengel.
Heino schreef:Heb jij een Bluetooth telefoon aangemeld op je auto? Dat kan je via het menu (code 1111) en dan kan je alle onderdelen uittesten.
Ja, ik heb mijn telefoon gekoppeld met bluetooth. In welk menu moet ik code 1111 intoetsen? Op mijn telefoon? Of ergens in het menu van de auto? Wil je dat mij wat meer in detail uitleggen?
Heino

Bericht door Heino »

Die code heb je alleen nodig om je telefoon eenmalig aan te melden op de Carminat. Als je de telefoongesprekken voert met de auto terwijl de telefoon ergens in je zak zit of zo, heb je die stap al doorlopen. In dat geval is tevens ook de werking van de microfoon uitgeprobeerd.
Je verbreekt het gesprek met de knop bovenop de vaste audiostengel achter het stuur.
hansel

Bericht door hansel »

Dat is bij mij code 1234. Toestel is sinds dag 1 al aangemeld. Ik kan prima gesprekken voeren met telefoon in middenconsole of waar dan ook in auto.

Ik was in de veronderstelling dat je met 'alle onderdelen testen' iets van een systeemtest kon doen. Ik vrees dat ik niets wijzer geworden ben.

Ik las dat Spraakmaker zekering zelfde zekering is die xenon initialiseert (wat hoogte betreft). Ik zal kijken of die goed werkt.
Heino

Bericht door Heino »

hansel schreef: Wat betekent het volgende eigenlijk?
"Die Menüführung in drei unterschiedlichen Farbcodes für die Navigations-, Telefon- und Hi-Fi- Funktion erleichtert die Bedienung zusätzlich."
Zojuist voerde ik (met versie V32.1) de vakantiebestemming in om te kijken of de Carminat de adressen herkende.
Daarbij stuitte ik op een voor mij nieuw fenomeen:
Als je de route hebt ingevoerd, kan je op een gegeven moment drukken op "Start" (de routebegeleiding).
Op dat moment (dus als je nog niet op "Start" hebt gedrukt), staat er in beeld een menu, waarin je kunt kiezen voor "meer routeinformatie". Als je daarvoor kiest, krijg je de keuze tussen de snelste route, snelwegen vermijden en de kortste route.
Deze keuzes zijn nieuw voor mij!
hansel

Bericht door hansel »

Afgelopen weekend terug gekomen van een 3 weekse vakantie in Frankrijk. Met de Vel Satis. Wat een heerlijke reiswagen is het! Ik heb nog nooit eerder 6 uren achtereen doorgereden, simpelweg omdat ik moe werd en last van mijn ledematen kreeg. Met de VS echter een ander verhaal. De reis terug was ondanks het oponthoud vanwege drukte op de weg geen enkele aanslag op lijf en ledematen.
Met de auto ging alles goed. Vooraf had ik door de dealer wat koelvloeistof laten bijvullen. Ik heb de olietemp niet boven de normaal gezien. Het enige wat er mis ging was een snelheidsmeter die 30 km/u te weinig aangaf. De cruisecontrol stond op 130 km/u en de wijzer gaf 90 a 100 aan. Vreemd. Even op een parkeerplaats gestaan, motor uit, motor aan en toen was ie weer goed. We hadden er voor een half uur in de regen gereden. Misschien had het met vocht te maken. Ik weet het niet.

Ook leuk om te zien dat in de omgeving waar we eerst verbleven (Loire gebied t.h.v. Angers) er veel VS-en reden. Ik heb er dagelijks wel een gezien. De omgeving is populair bij welgestelde Parijsenaren, al eeuwen lang. Men heeft er een tweede huis. En natuurlijk past daar een VS bij :D. Bij een bezoek aan wijnhuis van Domaine des Baumard stond een v6 diesel fase 1 van een andere klant op het parkeerterrein (hier http://www.vinogusto.com/nl/place-medias/23501/218002). Gebroedelijk stonden beide VS-en naast elkaar op het verder lege parkeerterrein.

Als afsluiter een foto van mijn VS bij het chateau waar we een deel van de vakantie verbleven. Rustend van een 900km rit. Hij voelde zich thuis...

Afbeelding
RichTrip

Bericht door RichTrip »

Ik heb dit topic niet eerder gelezen, vandaar nu mijn reactie. Het wel of niet hebben van de 'spraakmaker' heeft niets te maken met het uitrustingsniveau.

De oorzaak van de weigerende 'spraakmaker' heeft alles te maken met een draadbreuk in de stengel van de richtingaanwijzer, de stengel waar het knopje voor de 'spraakmaker' op het uiteinde zit. Het is een typisch voorbeeld van de gebrekkige kwaliteitseisen bij Renault.

Het is een veel voorkomend probleem welke je alleen oplost met een nieuwe stengel in combinatie met een door de CLIP ingestelde optie dat de (dimlicht) verlichting altijd aan moet staan. Als je namelijk de verlichting altijd uitzet met de stengel aan het stuur, dan is de knop binnen NOTIME weer naar de knoppen (what's in a name ;) )
hansel

Bericht door hansel »

Voordat ik de zoektocht start naar een nieuwe stengel zou ik graag willen onderzoeken of er inderdaad sprake is van een draadbreuk. Is een stuurstengel makkelijk uit elkaar te halen?
RichTrip

Bericht door RichTrip »

Stengel is niet zomaar uit elkaar te halen. Heb er ook eentje liggen welke bij mijn Laguna Carminat DVD navigatie set zat (voor mijn testopstelling). Uiteraard was ook deze stengel defect. Ken iemand (van een ander forum) die er al zijn derde stengel in heeft zitten....
Plaats reactie