Help ! Ikwil een VelSatis 2.2 DCI Kopen

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Plaats reactie
jakko

Help ! Ikwil een VelSatis 2.2 DCI Kopen

Bericht door jakko »

Hallo allemaal mijn naam is jakko uit Leeuwarden.
En ik sta op het punt een auto puur op gevoel en aantrekkingskracht te kopen,namelijk een Vel Satis .Nauw heb ik al een voorliefde voor Franse auto's alleen reed ik altijd Peugeot 106,205,405,406 altijd diesel en nooit problemen. Nauw zat er ook weinig op die auto's dat voor problemen kon zorgen. Maar die diesels waren niet kapot te krijgen.

Alleen nu is het een tijd voor een fatsoenlijke auto,met de luxe die ik zo verdien (rij toch al 60.000 per jaar)

Nauw heb ik mijn oog laten vallen op een 2.2 DCI uit 2002, en had ik er een paar vragen over.

1.Is de 2.2 diesel een betrouwbare motor ?.
2.Is dit type 2.2DCI uit 2002 storing gevoelig ?
3.Waar moet je op letten tijdens de aankoop van een velsatis diesel ?.

Heeft iemand hier ervaring mee.
BVD Groetje jakko
3.
Heino

Bericht door Heino »

Hoi Jakko,

Ik wil je het plezier niet bederven, maar alle Renault diesels zijn probleemmotoren: het kan tijdenlang goed gaan en ze rijden heerlijk, maar als je problemen krijgt wordt dat een dure grap. Als de auto dealeronderhouden is, is de kans dat de auto zijn updates heeft gehad (controleerbaar via de blauwe update-sticker onder de motorkap of via de dealer, dit is op dit forum al uitgebreid beschreven), is de kans dat het allemaal heel blijft een stuk groter.

Jij hebt het over de Vel Satis Phase I (2002 - eind 2005). Die zijn qua elektronica nog van het kwetsbare type.

Het enige onderdeel waar je in de praktijk nooit problemen mee krijgt, is de uitlaat (is van roestvrij staal).

- als je de historie van de auto kent (goed onderhouden, updates gehad), is het risico al een stuk lager
- een Vel Satis koop je niet van je laatste centen. Je moet altijd een reservepot hebben "voor als het jou overkomt"
- als je 60.000 km per jaar gaat rijden, is de kans vrij groot dat je een keertje "aan de beurt bent" met een grote reparatie.

Maar nogmaals, vele Vel Satisrijders geven alleen (goed) onderhoud en kennen geen problemen. Het kan dus óók gewoon goed gaan.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Gompie

Bericht door Gompie »

Daar heb ik niets aan toe te voegen.... :wink:
Bompie

Bericht door Bompie »

De enige (meer) betrouwbare dieselmotoren motoren in de VelSatis zijn de 3.5 dCi , de 2.0 dci FAP.
Voor mij geen 2.2 dCi meer heb er mijn buik van vol :

http://www.renaultvelsatis.nl/koffiehoe ... highlight=

http://www.renaultvelsatis.nl/koffiehoe ... t=oliepeil
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
Heino

Bericht door Heino »

Motoren in de Vel Satis (voor zo ver ik weet):
- 3,5 L V6 benzine: de betrouwbaarste motor
- 2.0L Turbo viercylinder benzine: in de Phase 1 165 PK, in de Phase 2 170 Pk en 280 NM. is betrouwbaar, mits goed onderhoud (updates, tijdig olie verversen met de juiste oliesoort) en geen mishandeling (langdurige volgas sessies, uitzetten direct na een snelle rit)
- 3.0 V6 Diesel: moet zijn updates hebben gehad, is gevoelig voor oververhitting, bij problemen nauwelijks te repareren
- de kleine diesels (2.0 en 2.2): zijn betrouwbare motoren, maar als je er problemen mee krijgt "ben je nog niet klaar". Zijn wel eenvoudig te vervangen door dezelfde motoren uit o.a. Laguna.

(Opmerkingen hierop mogen worden gemaakt.)
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
FastEddy

Bericht door FastEddy »

Bij 60K per jaar zou ik toch liever bij Peugeot of Citroën blijven. Onverslijtbare diesels: mijn CX: 650K; zelfs geen koppeling vervangen; mijn laatste Citroën, een XM 2.5TD, heb ik bij 385K ingeruild op mijn huidige VS. Die rijdt nu al met 325K rond. Daarbij vermeld ik wel dat er al sinds 160K een ruilmotor in zit (2.2 DCI). Een heerlijke motor, een prachtige wagen, maar gezien de betrouwbaarheid: absoluut de allerlaatste Renault die ik zal aanschaffen.
ferreman

Bericht door ferreman »

Haha, geen commentaar op dit item. Nou ja, misschien deze foto...

Afbeelding
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
Afbeelding
jakko

Bericht door jakko »

Vele bedankt voor jullie snelle en nuttige informatie
(IK baal wel dat die diesel niet zo goed zijn,maar ben erg blij om dit van tevoren van jullie te horen)
Het moment voor een andere auto komt nu snel voorbij keuring tot 6-06 en deze auto is er BEHALVE de motor helemaal doorheen

ik ben 1,95 meter en krijg nu echt last van mijn rug in auto's die te klein zijn,of waar de stoel niet ver genoeg naar achteren kan (veelal duitse auto's)

Nu vraag ik mij af zitten in de renault laguna 2.2 DCI de zelfde motor ?
ik lees daar minder klachten over.

ik zit nu met vier auto's te knoeien.
1.Renault VelSatis (mijn voorkeur)
2.Renault laguna sedan uitvoering 2004 2.2 DCI
3.Peugeot 607 2.2 HDI
4.Citroen C5 2.0 HDI (vindt ik de minst mooie,maar heb er nog nooit mee gereden)

ik heb nu de laatste twee jaar even nagekeken kom op 49.000 KM Per jaar 60 was iets te overmoedig.
FastEddy

Bericht door FastEddy »

Blijf maar lekker bij je nummers 3 en 4. Heerlijke auto's, uiterst betrouwbare motoren... Uitermate onderhoudsvrije auto's; en als er toch iets mis is: betaalbare reparaties (kun je van de VS geenszins zeggen).
Maar goed, je moet ook je gevoel volgen en daar kan geen advies tegenop. En als je dan toch voor de VS kiest (Laguna is een suffe, nietszeggende auto; kun je net zo goed een Duitse auto kopen), gewoon hopen dat het allemaal goed gaat. Doe ik ook. En elke dag geniet ik. En als-ie het wéér begeeft dan geef ik de sleutels aan de eerste de beste Pool die ik op straat tegenkom en wens hem/haar veel plezier. En koop ik weer een Citroën. Maar stiekem hoop ik dat dat nog lang duurt. Kun je hier iets mee? Follow your hart!
jakko

Bericht door jakko »

Hallo.
Daar was ik weer ,en ik ga denk ik weer eigenwijs zijn.
Ik heb woensdag een afspraak om een VelSatis 2.2 DCI 16V 2003
te gaan bekijken met een kilometerstand van 198.000 NAP
en nu ben ik van plan dus als de auto bevalt deze aan te schaffen.

(nauw moet ik ook even vertellen dat ik altijd geluk heb met wat oudere auto's en zelden tot nooit heb stilgestaan)

Volgens de dealer is de auto dealer onderhouden (niet bij hem) en is de auto ingeruild door een echtpaar,alleen geeft de auto aan dat ie een service beurt nodig heeft.

1.Is dat normaal bij een bepaalde kilometer stand
2.al het eletrische kan ik fysiek testen, maar hoe test je een motor ?

BVD
groetjes Jakko
Bompie

Bericht door Bompie »

Een 2.2 dCi kan je niet testen : hij doet het of hij doet het niet......
Wij kunnen je spijtig genoeg hier geen garantie geven. :?
(ik vrees dat zijn luxe en zitcomfort je doet dromen,en je even vergeten bent wat hierboven allemaal geschreven is :roll: )
Geef anders eens de nummerplaat door,wie weet is de wagen hier bekend.
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
ferreman

Bericht door ferreman »

toevallig net dakdragers gekocht van mensen die een 2.2 dci VelSatis hadden ingeruild 2.2 dci met 200.000 km op de teller.

Die hadden hem ingeruild met een haperende turbo. 3e Turbo in twee jaar.
Als deze auto uit Dongen komt moet je hem laten staan dus.

Ik zie dat je in Leeuwarden woont, zal wel een andere zijn.
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
Afbeelding
jakko

Bericht door jakko »

Ik wordt bang !

Deze auto komt uit breda wat naast dongen ligt en ook twee ton op de teller ik neem aan dat we het hier over dezelfde auto hebben.Ik denk dat jullie we hebben behoed voor een miskoop van 1500 plus de inruil van mijn auto

Jullie kennen mij beter dan ik dacht, ja ik was verblindt door de luxe en het zitcormform (krijg zon last van mijn rug tijdens autorijden) en ja jullie wisten al welke auto.

Een minpunt aan mijzelf ik dram soms door tegen beter weten in,en moet het dan hebben liever gisteren dan vandaag. (heel stom soms)

Ik heb de beste dealer via mail laten weten dat ik van de koop afzie (mooi lulverhaal)

HEEL HEEL ERG BEDANKT !!!!!!!!!!!

ik wil een auto voor een prijs die niet rieel is ben ik nu achter..

Aan het nadenken groetjes jakko
sander

Bericht door sander »

Kleine tip; ga opzoek naar een phase2, veel minder problemen!
OUD-Renault VS rijder 84-JN-JF
miv 22-12-2011...
Hans61

Bericht door Hans61 »

alles is uiteraard je eigen keuze maar de 2.0 en 2.2HDI diesels van Peugeot en Citroen zijn praktisch onverwoestbaar en kunnen met jouw kilometrage vele jaren mee. Ik sluit me aan bij advies FastEddy.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Plaats reactie