De zoektocht naar mijn Vel Satis... GEVONDEN!

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Geronimo

Bericht door Geronimo »

Eén kandidaat is inmiddels afgevallen. Wilde eigenlijk volgend weekend gaan proefrijden maar helaas:

Afbeelding
Geronimo

Bericht door Geronimo »

Vandaag de eerste proefrit gemaakt met een Vel Satis. Wat een plezier om in te rijden! De iets hogere zit, de ruimte om je heen maar vooral, ja vooral die heerlijke stoelen. Ik weet nu zeker dat er een VS gaat komen. Jammer alleen dat deze is afgevallen.

Een aantal dingen in de advertentie spraken me aan: handbak, gunstige kilometerstand, onderhoudshistorie, cabasse radio en het donkere interieur (persoonlijk niet zo weg van de beige variant). Na een vriendelijke ontvangst de auto rondom bekeken en al snel overgegaan tot de proefrit. De auto reed strak, remproef ging goed maar hoe langer ik in de auto zat hoe meer ik de auto begon te ruiken. Geen benzine of olie maar... natte hond.

Een parkeerplaats opgezocht en de kofferbak nog eens goed bekeken. Yup, haren. Nu vind ik honden leuke beesten maar die lucht van natte hond in de auto is niet iets waar ik echt blij van wordt (en mijn vriendin helemaal niet). Tweede punt van kritiek was toch wel de staat van het interieur. Het meubilair was mooi schoon maar de pook en een aantal andere plekken van het kunststof waren toch wel redelijk beschadigd. Nu hoeft een tien jaar oude auto van mij niet krasvrij te zijn maar ik vond het net iets te veel.

Voor mij genoeg redenen om even verder te kijken. Gelukkig heb ik er nog twee op mijn verlanglijstje staan. Vrijdag is de volgende proefrit. Fingers crossed!
Gompie

Bericht door Gompie »

De prijs zal uiteindelijk wel uitmaken of een mankementje 'aanvaardbaar' is.

Toen ik de mijne kocht bleek de lederen bekleding van de pook te lelijk voor woorden. Bij de Renaultdealer nog geinformeerd naar een nieuwe knop, maar daar kon ik bijna de VS van aanschaffen. Later er zelf een rubber hoes over heen getrokken (niet verder vertellen, maar het was eigenlijk een stuk binnenband van een fiets) en de knop was weer als nieuw (en nog beter ook met dat rubber)... :wink:

En je kan natuurlijk altijd nog op een sloop dát onderdeel aanschaffen wat verbetering behoeft.

Sterkte met zoeken!
ferreman

Bericht door ferreman »

Geronimo schreef:Vandaag de eerste proefrit gemaakt met een Vel Satis. Wat een plezier om in te rijden! De iets hogere zit, de ruimte om je heen maar vooral, ja vooral die heerlijke stoelen. Ik weet nu zeker dat er een VS gaat komen. Jammer alleen dat deze is afgevallen.

Een aantal dingen in de advertentie spraken me aan: handbak, gunstige kilometerstand, onderhoudshistorie, cabasse radio en het donkere interieur (persoonlijk niet zo weg van de beige variant). Na een vriendelijke ontvangst de auto rondom bekeken en al snel overgegaan tot de proefrit. De auto reed strak, remproef ging goed maar hoe langer ik in de auto zat hoe meer ik de auto begon te ruiken. Geen benzine of olie maar... natte hond.

Een parkeerplaats opgezocht en de kofferbak nog eens goed bekeken. Yup, haren. Nu vind ik honden leuke beesten maar die lucht van natte hond in de auto is niet iets waar ik echt blij van wordt (en mijn vriendin helemaal niet). Tweede punt van kritiek was toch wel de staat van het interieur. Het meubilair was mooi schoon maar de pook en een aantal andere plekken van het kunststof waren toch wel redelijk beschadigd. Nu hoeft een tien jaar oude auto van mij niet krasvrij te zijn maar ik vond het net iets te veel.

Voor mij genoeg redenen om even verder te kijken. Gelukkig heb ik er nog twee op mijn verlanglijstje staan. Vrijdag is de volgende proefrit. Fingers crossed!
Ik heb nog een middenconsole (tussen de voorstoelen) liggen, mag je gratis meenemen.
Officieel sponsor CJIB en Bundes-Verkehrs-Amt
Afbeelding
Geronimo

Bericht door Geronimo »

@Gompie de pook had ik inderdaad zelf kunnen vervangen. Maar ook de (deur)handvaten en de middenconsole waren behoorlijk beschadigd. Al met al nét niet dat goede gevoel om te kopen.

@ferreman de koop is niet doorgegaan dus de middenconsole heb ik niet nodig. Dank je wel!
Geronimo

Bericht door Geronimo »

Ladies and gentlemen, we got him!

Een nette auto, een fijne proefrit en een positieve aankoopkeuring waren de ingrediënten voor een koopovereenkomst.

Wat me het eerste opviel (t.o.v. mijn proefrit in Arnhem) was de visuele staat van de auto. Weinig lakschade aan de buitenkant maar vooral een heel verzorgd interieur. Schoon, nauwelijks krasjes en bovenal geen natte hondelucht. Enige wat niet goed werkte was de klep van de koffiebekerhouders. Ik vermoed een gesprongen veer.

De auto reed prima. Geen gekraak of gepiep, geen trillingen in het stuur en een superkoude airco. Alle elektrische onderdelen leken te werken en ik was zelfs enigszins verrast door de navigatie. Voor een 10 jaar oud systeem vindt ik het, op de ietwat trage opstart na, zeker bruikbaar.

De auto na de proefrit naar een andere garage gereden voor een aankoopkeuring. De monteur heeft naast een proefrit de auto uitgebreid bekeken en uiteindelijk kwam er één (APK) afkeurpunt naar boven: de handrem werkte op slechts één wiel. Aangezien de auto met nieuwe APK wordt verkocht was dit voor mij geen reden om de VS te laten staan.

Teruggekomen bij de garage was de deal snel gemaakt. De zoektocht is voorbij. Hopelijk vanaf volgende week een paar hele mooie, probleemloze jaren Vel Satis! Eigen foto's volgen wanneer ik de auto in bezit heb, voor nu een sneak preview:

VS 2.0t Priviliege 2002 - 153.690 km

Afbeelding

Afbeelding
Heino

Bericht door Heino »

Mooie auto... gefeliciteerd!
En nou lekker rijden.... :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
pieter

Bericht door pieter »

Van Harte veel plezier met de VS
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale & Renault 16 TS 1968 & Renault Twingo
Bompie

Bericht door Bompie »

Van harte met je aankoop.
Maar 1 dingetje valt me op:
is dat een "gewone" tunerlist radio/cd speler die er in zit?
Moet dat normaal niet het oudere cabasse systeem zijn bij een privilege?
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
Geronimo

Bericht door Geronimo »

Dank!

@Bompie: dat is een goeie. Ben ik toch nog iets vergeten te controleren. Op leren bekleding en het Cabasse systeem na zitten de meeste snufjes er wel op. Elektrisch verstelbare stoelen met verwarming, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, xenon. En is die alu striping in het interieur ook niet typisch Privilege?
VS 2.0T Privilege 2002
Bompie

Bericht door Bompie »

pfff,terug een foutje van mij blijkbaar :oops:
Is idd enkel bij de Initiale standaard,de cabasse.
Op onderstaande link kan je bij uitrusting de verschillen goed zien.
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... &id4=29427
Maar ondanks dat,nogmaal proficiat en suc6 met je aankoop. :wink:
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
Savvie

Bericht door Savvie »

Veel plezier gewenst van je mooie VS Geronimo
Plaats reactie