Hoera, het is zo ver. The eagle has landed. Onze Vel satis 2.2 dci privilega staat in donkelblauw metallic op de oprit te glanzen.
Al moet ik wel zeggen dat na een rit gisterenavond en een uitgebreidere test/tourrit vanochtend de pekelterroristen de auto in een grijze muis hadden veranderd! Gelukkig kon vanmiddag in een stralend winterzonnetje, ouderwets met de handwas, de oorspronkelijke kleur weer boven water getoverd worden.
Maar onwillekeurig ga je toch direct vergelijken met de 'good old' citroën XM.....
Eerste wat opvalt, is hoe stil hij is. Zelfs zo stil, dat je op de autobaan moet nadenken of je in 4e, 5e of 6e zit. Je hoort de motor nauwelijks of niet, en al helemaal niet als je van een lekker CD-tje zit te genieten.
Dan is de hoogte ook een klasse apart! Noem het maar het Espace-gevoel. Je kunt gewoon net over de daken van de voorliggers heen kijken. Heel relaxed is dat.
Wij waren que binnenruimte en licht in het interieur wel wat gewend, maar dit is echt het balzaaleffect! Wat een ruimtegevoel geeft deze auto. De paus heeft echt de verkeerde mobiel te pakken!
Ook de achterpassagiers waren in de XM verwend, maar nu moet je bij de Maybachdealer langs om meer beenruimte voor de achterpassagiers te vinden....Wat een feest!
Motorisch ga je van een 2.1 TD met 12 kleppen naar een 2.2 commonrail met 16 kleppen. Dan is de XM een kleine 400KG lichter, maar door de korte verhoudingen, trek je met dat heerlijke koppel lekker vlot door de versnellingen heen. Gewoon lekker poken noem ik dat. En dan te bedenken dat ik eigenlijk een automaat wilde!
Eerlijk is eerlijk, het hydraupneumatische veersysteem is uniek qua confort, maar de VS is ook zalig opgehangen. Ook het zitmeubilair is bij ons altijd op hoog niveau geweest. Maar nu kom je dus gewoon in een soort fauteuils terecht. Ik zou bijna durven zeggen: de stoelen van de DS maar dan een 'stukje' steviger. Ik denk dat ik daarmee de kenners van confort genoeg op weg help.
De tildrempel van de kofferbak is bij de VS absoluut hoger dan bij de XM, maar wat ruimte aangaat wint de VS.
En wat te denken van een reservewiel onder in de kofferbak ipv in een ophangsysteem onder de auto!? Hoe ruineer je je pak op die vrijdagavond onderweg naar dat bruiloftsfeest in de regen toen je toch al de weg kwijt was en op dat modderweggetje lek reed....
Het verbruik van de XM zat rond de 1 op 16/6,2 liter op 100. Ik neem aan dat de VS daar iets boven gaat zitten, maar dat kan ook niet anders met de extra kilootjes, hoger op de beentjes en die 150 paarden willen ook wel wat te vreten hebben!! Anders had ik maar een Lupo 3L tdi moeten kopen!
Misschien vinden sommige lezers deze vergelijking niet opgaan. Er zit tenslotte 15 jaar leeftijdsverschil tussen de XM en de VS. De XM is medio jaren 80 ontwikkeld en de VS dwarrelde begin 2000 van de tekentafel. Toch hebben ze voor mij veel gelijkenissen en de zelfde doelgroep. Voor Citroën was het het zoveelste verkoopdebakel in de hogere middelklasse, maar wel een echte Citroën. Renault werd een echte 'Createur d'automobile' maar treft helaas het zelfde lot.
Kortom, ik denk dat ik met de Vel Satis een waardige opvolger in huis heb voor de Citroën XM!
Wordt vervolgt.
Van een vliegend tapijt naar een ruimteschip...
Het lijkt wel een 'verkooppraatje' voor de Vel Satis.....
Laat ik er meteen bij zeggen dat ik ook zo'n vergelijking maakte na de aanschaf.
Ik reed ook geen verkeerde auto (een Mondeo Station in de Ghia uitvoering, dus 'full-options') maar ook ik heb het zo ervaren.
Slechts op één punt ben ik wat 'achteruit' gegaan, n.l. de kofferbak.
De Vs is iets kleiner dan de station (maar weer véél groter dan een sedan).
Het verbruik is behoorlijk (1: 10,5), maar ja, daar rijdt je wél voor als een VORST (en dat mag wat kosten........
)

Laat ik er meteen bij zeggen dat ik ook zo'n vergelijking maakte na de aanschaf.
Ik reed ook geen verkeerde auto (een Mondeo Station in de Ghia uitvoering, dus 'full-options') maar ook ik heb het zo ervaren.
Slechts op één punt ben ik wat 'achteruit' gegaan, n.l. de kofferbak.
De Vs is iets kleiner dan de station (maar weer véél groter dan een sedan).
Het verbruik is behoorlijk (1: 10,5), maar ja, daar rijdt je wél voor als een VORST (en dat mag wat kosten........

Nou ja, verkooppraatje? OK, dat ik enthousiast ben over de nieuwe aanwint mag duidelijk zijn. En na de bewuste keuze voor een dergelijke auto, moet de rest zich toch in de realiteit en gebruik van alle dag gaan bewijzen. Ik probeer desondanks objectief te blijven, maar als je een keer 'opgevoed' bent met Franse auto's en het bijbehorende confortelement weet te waarderen, dan ben je voor de rest van je auto-leven verkocht.
Dat ik voor mijn werk al ruim 15 jaar met Duitse auto's rijdt (VW, Audi laatste 10 jaar Mercedes) geeft alleen maar aan hoe fijn het dan is om weer 'thuis' te komen! Of ik moet wel erg veel van mijn vrouw houden, want die rijdt er het meer en deel in.....
Dat ik voor mijn werk al ruim 15 jaar met Duitse auto's rijdt (VW, Audi laatste 10 jaar Mercedes) geeft alleen maar aan hoe fijn het dan is om weer 'thuis' te komen! Of ik moet wel erg veel van mijn vrouw houden, want die rijdt er het meer en deel in.....