Eens wat anders dan Italiaans

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Vel Satis of over jezelf

Plaats reactie
Ard 420

Eens wat anders dan Italiaans

Bericht door Ard 420 »

Beste forumleden,

Ik had al een eerste contact momentje ivm wat moeilijkheden met de kofferklep van mijn nieuwe aanwinst, maar hierbij nog even wat meer informatie bij mijn aanmelding:

Mijn naam is Ard, woon sinds een jaar of 10 in Almelo en ben oorspronkelijk afkomstig uit Den Haag. Na zo’n 20 jaar uitgebreid het Italiaanse modellengamma van de verschillende constructeurs te hebben uitgeprobeerd ben ik nu dus uitgekomen in een iets andere hoek, de Renault Vel Satis. Sinds een jaar of 5 heb ik een zwak ontwikkeld voor dit model en heb mij door de jaren heen met groeiende interesse geinformeerd over dit model. En toen de laatste weken een aantal zaken samen vielen (verkoop van mijn 8 jaar gekoesterde Lancia Thema turbo 16v uit 1990 en een Lancia Lybra SW 2.4 Jtd Emblema die wat problemen begon te ontwikkelen en al langer wat te krap bleek met drie jonge dochters) heb ik de (in mijn ogen) beste Vel Satis phase II met 2.0 turbo en handbak gekocht die er te koop stond.

20200920_110419.jpg
20200920_110419.jpg (1.94 MiB) 2324 keer bekeken

Zoals eerder vermeld betreft het de auto die al vrij lang te koop stond bij een autobedrijf in Surhuisterveen. Het was duidelijk dat de auto al een tijdje stond, maar tijdens de uitgebreide proefrit werd wel duidelijk dat er weinig aan de auto mankeerde. Een kleine schaaf linksachter, maar verder netjes en alle electronica leek te werken (op de achterklep na). Ik vond altijd de zwarte carrosserie met leder en houtinleg erg mooi, maar eigenlijk bevalt de ‘grijze’ kleur met ook veel grijs van binnen ook prima. Er was nu eenmaal vrijwel geen keus. Een leuke optie vind ik ook het schuif-/kanteldak. De vorige eigenaar was duidelijk erg gesteld op de auto, want van ieder wissewasje was een rekening aanwezig van de Renault dealer. Een aantal grotere uitgaven (oa distributie en vier nieuwe Vredestein all-season banden) zijn het afgelopen jaar al gedaan. Ook was hij gesteld op zijn vrouw, aangezien de bijrijdersstoel is vervangen door een (qua kleur gelijk, maar toch net wat ander) model met volledig elektrische verstelling en stoelverwarming.

Natuurlijk levert deze keurze onder familie en vrienden wat vraagtekens op, maar uiteindelijk kijkt niemand meer echt op van het feit dat ik weer voor ‘wat bijzonders’ heb gekozen. In de 20 jaar dat ik een eigen auto bezit heb ik 16 jaar een Lancia Thema gereden (5 verschillende, alle turbo’s), maar bijvoorbeeld ook 8 jaar een Maserati Biturbo 420 uit 1986 (als hobby auto) en een Fiat Croma van deze eeuw. Ik was dus ook heel bewust op zoek naar een auto die zowel praktisch zou zijn en ik ook echt leuk en mooi zou vinden. Uiteindelijk kwam ik terug bij de Fiat Croma en de Vel Satis, waarbij ik in dit geval voor de laatste heb gekozen omdat het toch veel meer een aparte verschijning is dan de Croma. Qua ruimte en prestaties is een Croma vergelijkbaar, maar qua ‘flair’ en comfort doet de VS er toch wel een grote schep bovenop. De eerste 500 km zijn dan ook enorm goed bevallen en de kids (en zelfs mijn vrouw!) zijn er dol op! Gelukkig woon ik vlak bij de Duitse grens en kan ik daar tanken, dat scheelt zo €20 tot €25 op een volle tank (die binnen een week of twee weer leeg is)...

Voor de klep gaat hij van de week naar mijn vaste garage, ik ga er van uit dat dat dan opgelost is. Verder verheug ik mij op vele fijne en betrouwbare kilometers met deze mooie VS.

Grt, Ard
Vel Satis 2.0 T H6 Exception '06
Alfa 164 Super 3.0 V6 24v '93
Heino

Re: Eens wat anders dan Italiaans

Bericht door Heino »

Hoi Ard,

Gefeliciteerd met je prachtige auto!
Onthoud goed dat je een Phase 2 uitvoering hebt van de Vel Satis en dan ook nog een benzine uitvoering (beide benzine modellen zijn de fijnste motoren).
Hoe bevalt zo'n Vel Satis nou na alle min of meer bijzondere auto's die je al hebt gereden? :D

... en als je evt. gaat kijken voor winterbanden, zorg dan dat je ze op 17 inch velgen hebt: ze rijden een stuk fijner dan de 18 inch (omdat de bandwangen hoger/zachter zijn) en om 17 inch passen sneeuwkettingen, om 18 inch nauwelijks ...
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Ard 420

Bericht door Ard 420 »

Dank je! Ik was inderdaad heel specifiek op zoek naar een Phase II met 2.0 turbo en handbak. Ik wilde ondanks dat ik vrij veel kilometers maak geen diesel, daarvan leken mij de prestaties te veel tegenvallen.

Deze Vel Satis heeft wel vrij veel weg van diverse Lancia's, die natuurlijk ook vaak gericht zijn op comfort en techniek. Voor mij dus herkenbaar en wat ik ook fijn vind. De besturing is wel erg licht en vaag, maar dat went wel. Grootste verandering is het fors hogere gewicht.

Mijn laatse Thema had een vergelijkbare motor, maar was met 325 kg minder gewicht best een raket. De Croma die ik had was een 2.2 benzine, een GM/Opel motor die behoorlijk rauw was. Prima prestaties, maar meer een budget limo. Ook wel erg ondergewaardeerd vind ik.

Ik heb diverse 156 en Lybra SW's gereden en die zijn veel sportiever qua onderstel en sturen ook erg fijn en precies. Maar zeker niet ruim of heel comfortabel, al helemaal niet voor een Stationwagon. Met twee kids prima, maar met drie echt te klein.

Een Biturbo is echt een sportwagen in vermomming (zeker de sedan versies) en dan had ik nog de meest tamme versie met 2.0 V6 18v en 180 pk. Met een gewicht van maar 1.230 kg, achterwielaandrijving en een 'dogleg' versnellingsbak echt een sportieve beleving (met zeker ook een goed comfort en de flair van de drietand).

Naast de Thema is de Alfa 164 wel echt mijn favoriet. Qua design wel een beetje het strakke avantgardistische van de Vel Satis. Ik vind het de mooiste sedan ooit, zeker de rood/grijze van het eerste type die ik had. Dat was een ex directie auto van AR NL, een 2.0 Twin Spark met alle opties van de 3.0 V6. Helaas kreeg deze na 300.000 km ontstekingsproblemen die niemand op kon lossen... Allereerste TS motor, die wel erg ingewikkeld was. Ik heb nog een zeer mooie 164 Super V6 24v uit 1993 staan die al 17 jaar stil staat. Een project voor 'ooit'.

Een paar foto's:
DSCF3031.JPG
DSCF3031.JPG (1.39 MiB) 2311 keer bekeken
YJ37DK.jpg
YJ37DK.jpg (212.39 KiB) 2311 keer bekeken
DSCF2209.JPG
DSCF2209.JPG (1.48 MiB) 2311 keer bekeken
Ard 420

Bericht door Ard 420 »

De 164 die ik nog heb:
20200921_233010.jpg
20200921_233010.jpg (90.14 KiB) 2311 keer bekeken
Heino

Bericht door Heino »

Zo, dát zijn mooie auto's, je bent het goed gewend geweest ... :D

En over dat stuurgedrag van de VS:
Ik reed mijn VS (op 18 inch wielen) altijd met een bandenspanning van (voor zover ik het nog weet) 2,6 Bar rondom: dat gaf nooit problemen met de bandenspanningssensoren en het reed behoorlijk fijn. Ik kwam daarop door aanmerkingen van mijn bandenleverancier dat de standaard door Renault aangeraden bandenspanning (zoals op de tabel in de deurpost staat aangegeven) véél te laag was voor dit type banden. Daarop ben ik met hogere bandenspanning gaan rijden en dat beviel prima, terwijl de banden er niet meer van gingen slijten.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Ard 420

Bericht door Ard 420 »

Ik heb er 17" wielen onder zitten met nieuwe Vredestein all-season banden. De spanning heb ik al op 2.4 gezet, ik zal binnenkort eens proberen hoe het met 2.6 bevalt.
Plaats reactie