Dat denk ik niet.
Als je je ventielen voorzichtig schoonmaakt met een borsteltje en wat zeepsop. ontdek je dat er (als het goed is) op elk ventiel net onder het dopje een kleurcode ringetje zit, net het zelfde alibi de Braun tandenborstels.
De Vel Satis heeft namelijk een ontvanger onder de auto zitten die van vier verschillende frequenties (lees: ventielen in de wielen) bandenspanningsinfo ontvangt. Waar die ventielen zich onder de auto bevinden maakt de auto niet uit.
Bij de Phase I kun je 4 ventielen gelijktijdig inleen (1 bandenset), bij de Phase II 8 Wielen (dus een zomer- en winterset).
Na een paar honderd meter rijden detecteert de auto alle nog werkende ventielen automatisch mits ze (eenmalig) ooit zijn ingeleerd op de auto (= frequentie bekend maken aan de auto en op de juiste plek indelen (bv. RA voor het ventiel RA).
In je bestuurders deuropening staat een overzicht van welke kleur op welke plek op de auto zou moeten zitten.
Wat je kunt doen, is die ringetjes schoon maken, ze er voorzichtig af halen en één wiel in bandenspanning laten zakken.
Je ziet in de auto na een paar honderd meter rijden over welk wiel dat de auto meldt dat de bandenspanning lager is (bv. "Links achter"), terwijl jijzelf weet bij welk wiel je de bandenspanning hebt verlaagd (bv. "Links voor").
- het wiel wat nu links voor zit, hoort dan links achter te zitten.
- Je kijkt in de tabel welke kleur hoort bij "Links achter" en die kleur ring doe je om dat ventiel.
Óf je maakt zelf even een vertaaltabelletje waarin je zet welk wiel de auto meldt en waar het nu in werkelijkheid op de auto zit.
Als je zelf een compressortje hebt is dat zo gebeurd (zo heb ik dat zelf ooit gedaan).
Als de bandenspanningen teveel afwijken van wat de auto graag ziet, krijg je allerlei vervelende meldingen van de auto. Zie instructieboekje en bandenspanningstabel in de auto zelf (opening bestuurdersportier meen ik, het is al lang geleden).
Als een ventiel niet is beschadigd bij het monteren van de nieuwe band en de batterij is ook nog goed, zal de auto na enkele kilometers vanzelf de informatie over de nieuwe band gaan weergeven.
Als er teveel verschil zit in de omwenteling snelheden van de wielen, raakt de auto daarvan helemaal van slag: ABS en ESP geven foutmeldingen af en de functionaliteit van de auto wordt beperkt vanuit veiligheidsoogpunt. De auto zal dan ook geen snelheid meer maken omdat dan het risico toeneemt.
Ik denk dat je dat effect hebt gemerkt.
Ik denk dus dat de omtrek van de reserveband (wellicht ook door een afwijkende bandenspanning) afwijkt van de nog intacte banden en dat daardoor jouw effect merkbaar werd.
Bij mijn Mercedes schakelt dan het halve dashboard uit (o.a. geen Cruisecontrol, snelheidsbegrenzer enz. meer en diverse functies in het instrumentenpaneel worden uitgeschakeld, dat rijd voor geen meter meer). Ik ben vergeten het dat bij de Vel Satis zit, maar ik kan me nog "gele en rode meldingen" herinneren.
Zoiets dus.
