auto schakelt niet goed na installatie reserveband

Technische informatie over de Renault Vel Satis
Plaats reactie
eipmiw

auto schakelt niet goed na installatie reserveband

Bericht door eipmiw »

Kent iemand dit?: Vanmiddag rechter achterband lek gereden. Er bleek een bout van 10 cm lang in te zitten! De auto gaf overigens aan dat de linker voorband lek zou zijn.Blijkbaar zijn linksvoor en rechtsachter ooit gewisseld. Anyway, de wegenwacht heeft de (nagelnieuwe) reserveband gemonteerd. Logischerwijs deed de automatische spanningscontrole het daarna niet meer. Maar wat vervelendere was, de automaat schakelde daar na niet meer goed. De auto bleef in derde versnelling hangen waardoor ik gedongen was niet harder dan 8o km per uur te rijden.
Hans61

Re: auto schakelt niet goed na installatie reserveband

Bericht door Hans61 »

heel apart, ik heb wel eens gehoord dat de cruise control dan tijdelijk niet meer werkt vanwege verstoring van het ABS-systeem.
Ik heb eens een dergelijke waarschuwing van het bandencontrolesysteem gehad. Rechtsachter zou te zacht zijn maar het was linksachter. Bleek ook dat de wielen waren omgewisseld en aangezien er een draairichtingspijl op de banden stond. draaiden ze beide de verkeerde kant op volgens mijn bandenboer. Slordig, deze auto had ik een paar weken daarvoor bij de officiele Renaultdealer gekocht en niet bij een louche autohandelaar ......
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
eipmiw

Bericht door eipmiw »

Probleem lijkt opgelost. Vanmiddag nieuwe achterband gemonteerd. Eerst leek bandenspanningcontrole nog te protesteren, maar na volgende proefrit lijkt alles weer te weken zoals het hoort, inclusief de automaat. Blijkbaar is het toch een soort snelheidsbegrenzer geweest ook al stond op de reserveband dat ik er 130 mee mocht rijden.
Heino

Bericht door Heino »

Dat denk ik niet.

Als je je ventielen voorzichtig schoonmaakt met een borsteltje en wat zeepsop. ontdek je dat er (als het goed is) op elk ventiel net onder het dopje een kleurcode ringetje zit, net het zelfde alibi de Braun tandenborstels.
De Vel Satis heeft namelijk een ontvanger onder de auto zitten die van vier verschillende frequenties (lees: ventielen in de wielen) bandenspanningsinfo ontvangt. Waar die ventielen zich onder de auto bevinden maakt de auto niet uit.
Bij de Phase I kun je 4 ventielen gelijktijdig inleen (1 bandenset), bij de Phase II 8 Wielen (dus een zomer- en winterset).
Na een paar honderd meter rijden detecteert de auto alle nog werkende ventielen automatisch mits ze (eenmalig) ooit zijn ingeleerd op de auto (= frequentie bekend maken aan de auto en op de juiste plek indelen (bv. RA voor het ventiel RA).

In je bestuurders deuropening staat een overzicht van welke kleur op welke plek op de auto zou moeten zitten.
Wat je kunt doen, is die ringetjes schoon maken, ze er voorzichtig af halen en één wiel in bandenspanning laten zakken.
Je ziet in de auto na een paar honderd meter rijden over welk wiel dat de auto meldt dat de bandenspanning lager is (bv. "Links achter"), terwijl jijzelf weet bij welk wiel je de bandenspanning hebt verlaagd (bv. "Links voor").
- het wiel wat nu links voor zit, hoort dan links achter te zitten.
- Je kijkt in de tabel welke kleur hoort bij "Links achter" en die kleur ring doe je om dat ventiel.

Óf je maakt zelf even een vertaaltabelletje waarin je zet welk wiel de auto meldt en waar het nu in werkelijkheid op de auto zit.
Als je zelf een compressortje hebt is dat zo gebeurd (zo heb ik dat zelf ooit gedaan).

Als de bandenspanningen teveel afwijken van wat de auto graag ziet, krijg je allerlei vervelende meldingen van de auto. Zie instructieboekje en bandenspanningstabel in de auto zelf (opening bestuurdersportier meen ik, het is al lang geleden).

Als een ventiel niet is beschadigd bij het monteren van de nieuwe band en de batterij is ook nog goed, zal de auto na enkele kilometers vanzelf de informatie over de nieuwe band gaan weergeven.

Als er teveel verschil zit in de omwenteling snelheden van de wielen, raakt de auto daarvan helemaal van slag: ABS en ESP geven foutmeldingen af en de functionaliteit van de auto wordt beperkt vanuit veiligheidsoogpunt. De auto zal dan ook geen snelheid meer maken omdat dan het risico toeneemt.
Ik denk dat je dat effect hebt gemerkt.
Ik denk dus dat de omtrek van de reserveband (wellicht ook door een afwijkende bandenspanning) afwijkt van de nog intacte banden en dat daardoor jouw effect merkbaar werd.

Bij mijn Mercedes schakelt dan het halve dashboard uit (o.a. geen Cruisecontrol, snelheidsbegrenzer enz. meer en diverse functies in het instrumentenpaneel worden uitgeschakeld, dat rijd voor geen meter meer). Ik ben vergeten het dat bij de Vel Satis zit, maar ik kan me nog "gele en rode meldingen" herinneren.

Zoiets dus. :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
eipmiw

Bericht door eipmiw »

Dank Heino, voor de uitgebreide toelichting. De auto krijgt in oktober APK. Ik ga je verhaal uitprinten en laat het mijn garage stap voor stap nakijken. Nu zitten ook linksvoor en rechtsachter verwisseld. Dat laat ik dan ook meteen aanpassen , inclusief aanpassing van de rijrichting van de banden.
Ik begin steeds tevredener te worden over dit forum!
Plaats reactie