Per 1 januari 2017 komt ook hier het ethanol spook in België en mogelijk ook in Nederland.
En dat heeft mogelijk gevolgen voor je VS. Hoewel ik volgens de testen geen problemen ga krijgen met de E10, neem ik het zekere voor het onzekere en ga euro98 tanken. De ethanol tast op termijn het aluminium aan plus dat de rubberen slangen/leidingen ook een versneld verouderingsproces oplopen.
Voor mijn carburateur motor Yamaha XV750 is al uit diverse praktijk voorbeelden duidelijk geworden dat de E10 funest is voor de carburateur en de binnenkant van de benzinetank.
Geschikt voor E10
Alle Renault modellen vanaf bouwjaar 1997 met uitzondering van de modellen zoals aangegeven onder 'Niet geschikt'.
Niet geschikt voor E10
Renault 19:
Renault Megane 1 2.0 liter (f5r 700)
Renault Megane 1 2.0 liter (f5r 740)
Renault Laguna 2 2.0 liter (f5r 782)
En de navolgende modellen geproduceerd tussen 1 januari 2000 en 31 december 2002:
Renault Laguna 2 2.0 liter turbo (f4r 764)
Renault Laguna 2 2.0 liter turbo (f4r 765)
Renault Espace 4 2.0 liter turbo (f4r 790)
Renault Espace 4 2.0 liter turbo (f4r 794)
Renault Velsatis 2.0 liter turbo (f4r 762)
Renault Velsatis 2.0 liter turbo (f4r 763)
Renault Avantime 2.0 liter turbo (f4r 760)
Renault Avantime 2.0 liter turbo (f4r 761)
Bij twijfel raadpleeg uw merkdealer, handleiding of binnenzijde tankdop.
De 95 E10 komt per 1/2017 in Belgie
De 95 E10 komt per 1/2017 in Belgie
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002 verkocht.
Mercedes A140 uit 2003.

Mercedes A140 uit 2003.
Ter informatie: mijn 2.0T heeft jarenlang heel fijn gereden op alléén E10!
Hij reed daar fijner op dan op Euro95 (wat al jarenlang eigenlijk E5 is).
Alle benzine Vel Satissen zijn ook af fabriek al helemaal E10-compatible (dat had ik vooraf al uitgezocht). Mijn advies is dus om het uit te proberen: je rijdt er niet goedkoper op (het verbruikt iets meer), maar het is klopvaster dan Euro95, waardoor (bij de Phase II 2.0T) de klopsensor niet in actie komt en je de volle trekkracht geniet.
Gewoon E10 tanken dus.
Hij reed daar fijner op dan op Euro95 (wat al jarenlang eigenlijk E5 is).
Alle benzine Vel Satissen zijn ook af fabriek al helemaal E10-compatible (dat had ik vooraf al uitgezocht). Mijn advies is dus om het uit te proberen: je rijdt er niet goedkoper op (het verbruikt iets meer), maar het is klopvaster dan Euro95, waardoor (bij de Phase II 2.0T) de klopsensor niet in actie komt en je de volle trekkracht geniet.
Gewoon E10 tanken dus.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
In Duitsland heb ik regelmatig een tankje E10 meegenomen. De V6 rijdt daar ook prima op. Die extra slijtage vind ik wel een dingetje. Zitten er veel rubberen slangen/leidingen en aluminium in het traject van de benzine? Heeft bijvoorbeeld de uitlaat last van slijtage door (onverbrande) e10 die erin terecht komt? En onze benzinetanks, of zijn die wellicht van kunststof?
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km
138.400km ---------> 216.000km
Nou, als Renault officieel volhoudt dat alle VS'en tegen E10 kunnen ("E10 bestendig"), moet dat ook allemaal goed geregeld zijn denk ik ...
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Hm.....het kan aan mijn liggen, maar ik lees dat een aantal 2.0 VS types 2001-2002 NIET bestand zijn voor E10.
Mijne kan wellicht wel de E10 benzine verdragen, maar het aluminium en rubberslangen krijgen een verouderingskuur van deze benzine. Ik ga in België, Duitsland en evt. Frankrijk zoveel mogelijk euro98 tanken. Voorkomen is beter dan genezen.
Mijne kan wellicht wel de E10 benzine verdragen, maar het aluminium en rubberslangen krijgen een verouderingskuur van deze benzine. Ik ga in België, Duitsland en evt. Frankrijk zoveel mogelijk euro98 tanken. Voorkomen is beter dan genezen.
Vel Satis 3,5 initiale phase I uit 11/2002 verkocht.
Mercedes A140 uit 2003.

Mercedes A140 uit 2003.