"slippen bij toerental net boven 2000"

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
EricVS

"slippen bij toerental net boven 2000"

Bericht door EricVS »

Hallo,

ik merk dat als ik bij de net boven de 2000 toeren ben dat die gaat "slippen" lijkt wel of tie iets nie pakt, als ik dan gas bij geef is het weg.

iemand enige sugeestie wat dit zou kunnen zijn ?

gr

Eric
Vel Satis 2.2 DCI Exception 19-RX-HV Phase2
awalpot

Re: "slippen bij toerental net boven 2000"

Bericht door awalpot »

Aannemende dat het een schakelbak is dan is het de drukgroep en / of de koppelingsplaten waar je het in moet zoeken. Bij een automaat heb ik nog geen idee.

Gr Albert walpot

EricVS schreef:Hallo,

ik merk dat als ik bij de net boven de 2000 toeren ben dat die gaat "slippen" lijkt wel of tie iets nie pakt, als ik dan gas bij geef is het weg.

iemand enige sugeestie wat dit zou kunnen zijn ?

gr

Eric
Albert Walpot. VS 2.0T initiale 2005
Heino

Bericht door Heino »

Hou er rekening mee dat het een zelfstellende koppeling is (bij een schakelbak).
Van www.laguna2.de is bekend dat de koppelingen niet overbemeten zijn (qua koppel dat ze maximaal kunnen verwerken) en dat op het moment dat het stelmechanisme naar de volgende tand wil gaan, de aanduwdruk onvoldoende is. Bij maximale trekkracht trekt de motor dan gedurende een bepaalde periode (enkele weken?) door de koppeling heen. Het is belangrijk om in deze periode de koppeling te ontzien, omdat hij dan kan verbranden. Na enige weken verdwijnt het doorslippen omdat het zelfstellend mechanisme door normale koppelingslijtage naar het volgende tandje kan en het slippen ophoudt.

Mocht het zo zijn dat de koppeling versleten is (dat gebeurt niet zo snel, tenzij het het gevolg is van een verkeerde rijstijl van de huidige of eerdere eigenaar), dan merk je dat doordat het slippen niet ineens ophoudt (steltandje verder) maar geleidelijk erger wordt.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
EricVS

Bericht door EricVS »

dankje ik zal er op letten.

De vorige eigenaar was mijn eigen vader en die heeft er alijd "rustig" mee gereden. Hij is directiechaaffuer dus aan zijn rijstijl zal het niet liggen. Bij de dealer in Hoofddorp ( nieuwendijk) konden ze niets vinden.

alvast bedankt.

In een andere topic zag ik dat het de luchtmassa meter kon zijn die is vervuild

Geplaatst: zo jan 16, 2011 6:24 pm

--------------------------------------------------------------------------------
EricVS schreef:
Ilan Roos schreef:
Ik heb een velsatis 2,2 dci uit 2003.
Sinds kort heb ik problemen met optrekken bij een koude motor. Ik moet met een beetje slippende koppeling wegrijden om genoeg toeren te maken. boven ca. 2200trn krijgt de motor weer kracht. na een tijdje rijden wordt het beter. ook rij ik minder zuinig dan normaal.
Heeft iemand een tip wat het kan zijn.

Ilan[/b]

Hoi ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Is het bij jou al opgelost ?

gr

Eric
Als het de lucht massa meter is dan is deze vaak gewoon vervuild.
Deze is heel goed schoon temaken met remreiniger.
Het is in elk geval het proberen waard en kan je een hoop geld schelen.
succes
Vel Satis 2.2 DCI Exception 19-RX-HV Phase2
Bompie

Bericht door Bompie »

Had het fenomeen bij mijn vorige....en sinds kort nu ook bij deze.... :? :?
Pffff is het nu echt zo veel gevraagd om een degelijke koppeling in zulke klassebak te voorzien heren van Renault???
Ok ik weet ondertussen dat hij z'n eigen bijregelt...maar toch...
als ik eens deftig op het gas wil in 5e en of 6e .....hopeloos.....geen snelheid maken,maar wel in toeren gaan en dan na een tijdje zoals Heino het al vermelde,heeft hij zichzelf bijgeregeld en loopt hij terug als een trein.
Het idee dat alles zo nipt bemeten is en om de kosten te drukken voor productie, ze er dan "maar" eentje van een Laguna induwen stoot me wel tegen de borst.
Niet dat een Laguna me te min is,maar als het al problemen opleverd bij een Laguna,dan zal het nog meer problemen opleveren bij de stevige jongen VelSatis genaamd welke nog 200kg zwaarder in drooggewicht is tov de Laguna.
Iemand een idee of er sterkere aftermarket koppelingen bestaan welke voor een VelSatis passen?
Niet dat hij al ten einde zit,want dat ruik je onmiddelijk....is een reuk welke je nooit vergeet.....
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
Heino

Bericht door Heino »

Het probleem is ontstaan nadat asbest niet meer mocht worden toegepast in frictiematerialen (remblokken, koppelingen): de slijtvastheid en de wrijvingscoëfficiënt van de koppelingsplaten werden minder. Dat betekent dat eigenlijk de aanpersdruk van de koppeling omhoog moet om hetzelfde motorkoppel te kunnen verwerken. Helaas neemt daarmee ook de kracht toe waarmee de koppeling moet worden ingedrukt. Om comfort-redenen kiest men daar niet voor. De enige manier om dit te omzeilen is het vergroten van het wrijvingsoppervlak van de koppelingsplaten. Dat komt in de praktijk neer op een grotere diameter van de koppelingsplaat of een meerplaats koppeling. Voor beide opties voldoet de bestaande ruimte in de bellhousing (de omhulling van de koppeling) niet: zowel niet in de breedte als in de lengte.
Het resultaat is dat binnen de huidige dimensies het maximaal over te brengen koppel begrensd is door de techniek. En zeker als de diafragmaveer op een ongunstig punt zit (doordat je net voor de volgende klik van het zelfstel-mechanisme zit), resulteert dat in een slippende koppeling "bij veel koppel". Je zult dan tijdelijk rustig aan moeten doen om een verbrande koppelingsplaat te voorkomen.

De oplossing is "een racekoppeling": een ander frictiemateriaal dat minder comfortabel rijdt (het "hapt" nogal), óf een grotere koppelingsplaat. Dit laatste vergt een complete re-design van de koppeling (= duur) én méér benodigde inbouwruimte (ruimte is schaars onder de motorkap, óók i.v.m. crashvereisten). Dus werkt met zo lang mogelijk door binnen het huidige platform / ontwerp. En dat is al weer een aantal jaren oud.

Bij de nieuwere (sterkere) motoren zoekt men het in de vermindering van de koppelings-openings afstand. Je kunt dan een sterkere diafragmaveer (= meer pedaalkracht nodig) compenseren door een andere hefboomverhouding (= minder pedaalkracht nodig). Die oplossing vergt wel een beter design en nauwere fabricagetoleranties (= duurder in de produktie).
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Plaats reactie