goededag,
Wie kan mij helpen met het volgende;
Wat zorgt ervoor dat de aandrijfmotor van het raammechanisme ermee stopt aan het einde van de op- of neergaande beweging?
Bij mij knarst de ruit in de bovenste stand doordat de motor te lang doorgaat en ik ben bang dat er iets kapot gaat.
Ik heb al vele malen het ruitmechanisme gerepareerd met wat onderdelen gekocht op Ebay en heb deze nu op voorraad voor het geval dat!
graag een tip...groet Henk uit Maurik bij Tiel
Raammechanisme eindstop knarst
Raammechanisme eindstop knarst
2xR16;2xR25,Safrane, Espace 4, VS 3.5 V6 Aut. Initiale 2004, VelSatis 3,5 V6 Initiale 2007, VelSatis 3,5 V6 2002, VelSatis 2.0T Initiale 2008.
Re: Raammechanisme eindstop knarst
Dat moet je eenmalig inleren door bij het naar boven sluiten van het raam de schakelaar 5 seconden vast te houden in de "omhoog" stand, daarna idem met de onderste stand. Dan zou het verholpen moeten zijn. Als dat dan niet verholpen is, ontbreekt de permanente plus op je raammodule in de deur (dan vergeet hij zijn geheugen), wat vaak te wijten is aan een gebroken draad in de kabelboom in de deuropening.
Dit alles aangenomen dat de raammodule nog werkt en niet werd overbrugd.
Als niet de plus is onderbroken maar de min, merk je dat vaak doordat het inleren van het raam wordt onthouden zolang je de deur open hebt: via de deurschakelaar kan de print dan in sommige gevallen toch voldoende massa halen.
Dit alles aangenomen dat de raammodule nog werkt en niet werd overbrugd.
Als niet de plus is onderbroken maar de min, merk je dat vaak doordat het inleren van het raam wordt onthouden zolang je de deur open hebt: via de deurschakelaar kan de print dan in sommige gevallen toch voldoende massa halen.
Laatst gewijzigd door Heino op 18 aug 2025, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Re: Raammechanisme eindstop knarst
Dank Heino voor je reactie. Ik ken het vasthouden van de knoppen voor het geheugen wel. mogelijk heb ik ze dit keer te snel losgelaten. anders nog maar eens proberen. Ja deze Vel is al een oudje van 2002 en is een soort van hobby en knutsel Vel. Mijn andere Vel 3,5 V6 Initiale is er een van 2007.
2xR16;2xR25,Safrane, Espace 4, VS 3.5 V6 Aut. Initiale 2004, VelSatis 3,5 V6 Initiale 2007, VelSatis 3,5 V6 2002, VelSatis 2.0T Initiale 2008.
Re: Raammechanisme eindstop knarst
Helaas, geheugen werkt niet voor de eindstops. Moet dus op zoek naar draadbreuk of zo in de plusleiding.
Weet zo 123 niet of dat in de documentatie wel beschreven staat waar je moet beginnen en waar je moet meten. Weet jij meer Heino ?
Weet zo 123 niet of dat in de documentatie wel beschreven staat waar je moet beginnen en waar je moet meten. Weet jij meer Heino ?
2xR16;2xR25,Safrane, Espace 4, VS 3.5 V6 Aut. Initiale 2004, VelSatis 3,5 V6 Initiale 2007, VelSatis 3,5 V6 2002, VelSatis 2.0T Initiale 2008.
Re: Raammechanisme eindstop knarst
ik denk dat de oorzaak van het niet stoppen van de raammotor in de bovenste en onderste stand veroorzaakt wordt door te veel speling op de kabel. Dit komt doordat de zwarte buitenkabels -die op 4 punten in de raamgeleiders en op 2 punten bij het oprolwiel zitten- door slijtage te veel speling krijgen. De motor voelt geen absolute stop en heeft de neiging even door te draaien. Ik zou het mechanisme vervangen. Op ebay is een nieuwe te koop vanaf €73 exclusief motor, maar die kan je zo overzetten.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral