Afsluiten of openen met card

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Hein Tunnissen

Afsluiten of openen met card

Bericht door Hein Tunnissen »

Sinds enige tijd wil mijn VS niet meer op slot. Of hij wil niet open. Tenzij hij dat zelf wil, want ik ben nog nauweljjks uitgestapt of hij springt al op slot. Waarna hij, je kunt het al raden, niet meer open wil. Ik wilde eens kijken of de communicatie nog wel tof is. Zit er in het dak een sensor of zoiets? Of bij de voorruit in de spiegel bijvoorbeeld? Vanzelfsprekend heeft de card een nieuwe batterijtje. Dat hielp overigens niet. Eerder ging het nog beroerder! Graag tips om mijn eigenwijze auto mores te leren. Ondertussen wel 505.000 km op de klok!
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Initiale 2.0 T, 2005 automaat, 346.000 km sinds dec 2023.
Hans61

Re: Afsluiten of openen met card

Bericht door Hans61 »

Hein, ik neem aan dat je het probleem met de 3-knopskaart hebt. Is deze wel goed opgeladen? Ik heb een dergelijk probleem ook gehad en na een lange rit met de auto-lock kaart in de lezer {kaart was heel warm) was het probleem weg.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Hans61

Bericht door Hans61 »

de FM ontvanger van het signaal van de sleutelkaart(en) zit overigens in de kaartlezer.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Heino

Bericht door Heino »

De drieknops kaart heeft twee functies:
1. een batterijtje voor de drukknoppen (voor het openen en sluiten van de deuren)
2. een separate ingebouwde oplaadbare batterij (vroeger werd dat condensator genoemd, maar omdat in de link oplaadbare batterij staat, denk ik dat het dat is en geen condensator) voor de keyless entry functie. Deze oplaadbare batterij wordt inductief geladen vanuit de auto (cardhouder). Na enkele jaren neemt de capaciteit van die oplaadbare batterij af en neemt de reikwijdte van de communicatiezender in de kaart ook af. De auto detecteert op dat moment op grond van het zwakke signaal als het ware dat je verder weg bent van de auto dan je in werkelijkheid bent en sluit dan de auto af.
Dit is tevens de reden dat tweeloops kaarten (die bevatten geen keyless entry en geen oplaadbare batterij) gemakkelijk gerepareerd kunnen worden en de drieknops kaarten (waar méér in zit dan in de tweeknops kaarten) niet (de schakelaartjes onder de knoppen wel, de rest niet).
Ik heb eerder ergens een beschrijving gezien waarin de oplaadbare batterij met bestelnummer werd genoemd en waarin ook de keyless go functie kon worden gereparereerd (= oplaadbare batterij vervangen). Ik heb het bestand op internet opnieuw opgezocht en de link vind je hieronder.

Ik denk dat in jouw geval alleen de oplaadbare batterij moet worden vervangen en dat is voor iemand die goed kan solderen een vrij eenvoudig klusje.
(Ik deed dat vroeger, maar kan het zelf niet meer omdat ik niet goed meer zie. Mijn geheugen werkt overigens nog wel goed.)
Daarna werkt het weer met de originele reikwijdte.

Relevante links:
viewtopic.php?t=1829
https://www.keyfix.nl/sleutels2.php
Voor elektronica knutselaars heb ik op deze website de pdf gevonden met instructies voor reparatie van de drieknops kaart: https://www.renaultforums.co.uk/threads ... lp.518722/
Bestelnummer van de oplaadbare batterij / condensator: https://nl.farnell.com/panasonic/vl-202 ... dp/1514219

Op marktplaats was destijds één persoon die zich waagde aan reparatie van drieknops kaarten.
Mijn nu nog werkende links:
Behuizing: https://www.nieuwesleutel.nl/index.php/rencon7.html
Reparatie: https://www.reparatiewinkel.nl/autosleutel/
Je zou daar eens kunnen informeren als je het wil laten doen.

Ik hoop dat je hiermee vooruit kunt.
Groetjes van de andere Hein. :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Hein Tunnissen

Ha Hein! Wat een geweldig antwoord! Ik had heg nogal druk, vandaar mijn trage reactie. Tegenwoordig laat ik dd auto niet afgesloten achter, maar helemaal happy voel ik me daar niet bij. Het zal idd wel die condensator zijn. Auto start prima met de sleutel, voor de rest klein drama. Vooral bijzonder onbetrouwbaar. Ik heb nog één originele card, maar de behuizing begint af te brokkelen. Dd andere card is nog betrekkeljjk nieuw maaf kennelijk is het opladen een probleem. Ik ga met je tips en links aan de slag. Onlangs heb ik besloten dat de VS de deur uitgaat als ik stop meg werken. Dat duurt nog wel een paar jaar. Nu 68, de auto 20. Met een tellerstand van 505.000 durf ik de 'investering' nog wel aan. Groet Hein
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Hein Tunnissen

Dag Hans,
Ik denk dat ik dezelfde ervaring heb. Na een rit naar Blois (F) werkte de card weer, maar het was van korte duur. Ik rijd dageljjks 50-60 km en kennelijk is dat niet voldoende. In zekere zin ben ik opgelucht nu ik weet dat het euvel ws in de card zit. Dat valt op te lossen lijkt mij. Dank voor je antwoord. Zondag effe naar Schiphol, voor ons 450 km. Eens kjjken wat mijn card daar van vindt! Groet Hein
Hein Tunnissen

Dankzij de antwoorden die ik kreeg, heb ik mijn knopen geteld: ik kocht een 2-knops aftermarket card die 'op straat' werd geprogrammeerd. Kwestie van een paar minuutjes waarbij ik moet zeggen dat de verkoper eerder de zaak op zijn laptop had voorbereid. Aftermarket betekent dat de card een fractie dikker is dan de originele af fabriek. Past strak, maar een bezwaar is dat niet. Werkt fenomenaal goed. Kostte €80,- plus de reiskosten. Daar valt niet aan te ontkomen. Voor mij 2x 175 km. Alleszins de moeite waard. Twee stuks kosten €150. Dat vond ik overdreven bij een km-stand van 505.000 inmiddels.
Heino

Bericht door Heino »

Prima en betaalbare oplossing.
En nu weer lekker rijden ... !
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Plaats reactie