Hallo beste mensen,
even voorstellen, ik ben Denny een petrolhead.
De Renault Vel Satis vind ik best wel apart daarom ben ik er in geïnteresseerd geraakt.
Onlangs scoorde ik een Vel Satis 3.5 V6 phase 1 bouwjaar 2004.
Er zit een gasinstallatie in. Bij aankoop werd me verteld dat de auto niet op gas wil lopen maar afslaat. Dat kon volgens mij geen groot probleem zijn. Op benzine liep ie als een zonnetje en ik heb een leuke deal kunnen maken en hem gekocht. Tijdens de proefrit waren er nog geen meldingen en ook de rit naar huis is goed gedaan.Het is een hobby-auto en ik heb hem in de garage gezet om eerst wat op te poetsen en het interieur op te knappen.
Af en toe liet ik hem even warm draaien. Op bepaald moment kwamen de eerste meldingen (uitlaatgas regeling defect + storing inspuiting) en begon hij af te slaan tijdens het stationair lopen. Ook bij een proefritje viel hij stil en wilde ook niet meer starten. Maar als de motor afgekoeld was startte hij wel weer. Ik kwam tot het vermoeden dat de krukas-sensor defect was en heb die laten vervangen. Hierna startte de auto weer en de meldingen waren ook weg.
Ik dacht eindelijk een leuke rit met mijn luxe slee te kunnen gaan maken, maar na een aantal kilometer kwam eerst de melding "uitlaatgas regeling defect" terug en even laten ook "storing inspuiting" kort daarna viel de auto weer stil. En was niet meer aan het lopen te krijgen. De LPG installatie stond uitgeschakeld dus ik reed gewoon op benzine.
Ik zit nu toch wel met twijfels waar ik het probleem moet zoeken.
Storing inspuiting + uitlaatgas regeling
Re: Storing inspuiting + uitlaatgas regeling
Laat de auto even uitlezen op foutcodes, dan kan je gerichter zoeken.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Half offtopic:
Wellicht is het een goed idee om de hoogstwaarschijnlijk terugkerende kosten voor het uitlezen
te verminderen en even te zoeken naar een OBDC uitlees-dongle die voldoende compatible is.
Let daarbij op het volgende:
- als je alleen wil uitlezen (niet data schrijven naar de auto) is een draadloze dongle voldoende.
Bij schrijven naar de auto-computer is de draadloze verbinding te onbetrouwbaar en dat kan héél duur worden als het mis gaat.
Dan neem je een betrouwbaarder product met een bekabelde dongle naar een laptop.
- als je een Apple product zoals een iPhone gebruikt voor draadloos uitlezen, moet je een Wifi-dongle nemen, bij een Android uitleesapparaat volstaat een Bluetooth dongle.
- let er op (als je die info kunt bemachtingen) dat je dongle + uitleesapparaat voldoende Renault & Vel Satis compatible is: niet alleen de codes zijn belangrijk, maar vooral de correcte interpretatie en toelichting erop.
De OBDC connector zit bij de Vel Satis in de armsteun tussen de voorstoelen in: leegmaken, bodemtapijtje eruit en dan insteken in de connector.
Uitlezen doe je liefst bij lopende motor, contact aan kan ook.
Voorbeeld:
Ik rij momenteel geen Vel Satis meer, maar Mercedes C200 Kompressor.
Hele fijne auto (in diverse opzichten vergelijkbaar met de Vel Satis), maar ik vroeg mij bij aankoop af of er foutcodes in zaten, vooral omdat er nogal wat opties op zitten die duur zijn bij niet functioneren.
Ik heb dus bij Bol.com een ELM327 Wifi OBDC dongle gekocht die i.c.m. mijn iPhone prima werkt voor uitlezen: daarin zag ik dat er geen actuele foutcodes werden gemeld en was ik gerustgesteld.
Linkje naar de dongle (12 Euro):
https://www.bol.com/nl/nl/p/obd2-wifi-a ... 2867/?s2a=
Voor het uitlezen gebruik ik de gratis app "Car Scanner".
Wellicht is het een goed idee om de hoogstwaarschijnlijk terugkerende kosten voor het uitlezen

Let daarbij op het volgende:
- als je alleen wil uitlezen (niet data schrijven naar de auto) is een draadloze dongle voldoende.
Bij schrijven naar de auto-computer is de draadloze verbinding te onbetrouwbaar en dat kan héél duur worden als het mis gaat.
Dan neem je een betrouwbaarder product met een bekabelde dongle naar een laptop.
- als je een Apple product zoals een iPhone gebruikt voor draadloos uitlezen, moet je een Wifi-dongle nemen, bij een Android uitleesapparaat volstaat een Bluetooth dongle.
- let er op (als je die info kunt bemachtingen) dat je dongle + uitleesapparaat voldoende Renault & Vel Satis compatible is: niet alleen de codes zijn belangrijk, maar vooral de correcte interpretatie en toelichting erop.
De OBDC connector zit bij de Vel Satis in de armsteun tussen de voorstoelen in: leegmaken, bodemtapijtje eruit en dan insteken in de connector.
Uitlezen doe je liefst bij lopende motor, contact aan kan ook.
Voorbeeld:
Ik rij momenteel geen Vel Satis meer, maar Mercedes C200 Kompressor.
Hele fijne auto (in diverse opzichten vergelijkbaar met de Vel Satis), maar ik vroeg mij bij aankoop af of er foutcodes in zaten, vooral omdat er nogal wat opties op zitten die duur zijn bij niet functioneren.
Ik heb dus bij Bol.com een ELM327 Wifi OBDC dongle gekocht die i.c.m. mijn iPhone prima werkt voor uitlezen: daarin zag ik dat er geen actuele foutcodes werden gemeld en was ik gerustgesteld.
Linkje naar de dongle (12 Euro):
https://www.bol.com/nl/nl/p/obd2-wifi-a ... 2867/?s2a=
Voor het uitlezen gebruik ik de gratis app "Car Scanner".

VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Een simpel OBD (bluetooth) apparaatje in combinatie met een gratis app -ik gebruik carbit- werkt inderdaad goed. Ik heb onlangs een Renault Megane uitgelezen, waarbij ik 5 storingen aantrof met daarbij ook nog aangegeven het aantal keren dat een storing was geregistreerd. Bleek een exacte diagnose van de de oorzaak.
De obd connector zit bij de Vel Satis (phase 1) tussen de voorstoelen, niet in het opbergvak onder de armsteun maar onder het asbakje, wat je er zo uit kunt wippen.
De obd connector zit bij de Vel Satis (phase 1) tussen de voorstoelen, niet in het opbergvak onder de armsteun maar onder het asbakje, wat je er zo uit kunt wippen.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural