blower werkt niet bij koude start
blower werkt niet bij koude start
Sinds enige tijd heb ik een vreemde storing van mijn blower.
Na een koude start schakelt de blower niet in zolang het contact in de VS niet wordt uitgezet. Ook niet als ik de kachel uit en weer aan zet gedurende die rit. Pas als de VS een enkele km heeft gereden (de motor even warm is), wordt uitgezet en direct opnieuw gestart schakelt de blower normaal in en werkt alles normaal. De display van de kachel geeft een normaal beeld als de blower niet werkt. Gedurende de dag werkt alles normaal om vervolgens de volgende ochtend weer niet in te schakelen.
De blower krijgt bij de koude start geen voeding, wel is de voeding voor de kachelweerstand is altijd aanwezig.
De garage kon niets vinden en heeft de drukopnemer van de aico vernieuwd maar dat gaf geen verschil .
Heeft iemand een idee wat de storing kan veroorzaken.
Na een koude start schakelt de blower niet in zolang het contact in de VS niet wordt uitgezet. Ook niet als ik de kachel uit en weer aan zet gedurende die rit. Pas als de VS een enkele km heeft gereden (de motor even warm is), wordt uitgezet en direct opnieuw gestart schakelt de blower normaal in en werkt alles normaal. De display van de kachel geeft een normaal beeld als de blower niet werkt. Gedurende de dag werkt alles normaal om vervolgens de volgende ochtend weer niet in te schakelen.
De blower krijgt bij de koude start geen voeding, wel is de voeding voor de kachelweerstand is altijd aanwezig.
De garage kon niets vinden en heeft de drukopnemer van de aico vernieuwd maar dat gaf geen verschil .
Heeft iemand een idee wat de storing kan veroorzaken.
Versleten koolborstels van de blower, waardoor die na enig schudden van de auto tijdens het rijden ineens wel contact maakt?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
ik heb met de koude start 's ochtends dat de blower pas aangaat als de motor enigszins op bedrijfstemperatuur komt. Ik begrijp niet dat ie het pas doet als het contact wordt uitgezet. Zonder contact doet blower toch niets?
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
je geeft aan dat de voeding voor de kachelweerstand altijd aanwezig is maar bij koude start die voeding niet wordt doorgegeven aan de blower. Zou dan toch een defect aan de kachelweerstand kunnen zijn (interne breuk). Om dat zeker te weten zou ik aan de aansluiting op de blower tijdelijk twee extra draden aansluiten en er een multimeter aan hangen. Kan je exact zien of en hoeveel spanning de blower krijgt onder koude en warme condities.
Bedankt Hans61 ik zal dat eens proberen. Ik heb al een lamp van 50W parallel aan de blower gehad en die doet ook niet als de blower niet werkt. De lamp gaat afhankelijk van het toerental van de blower feller branden als de automotor warm is (en ik opnieuw de auto heb gestart met een warme automotor)
Ik kan natuurlijk ook de kachelweerstand vervangen en kijken of de storing weg is.
Kan het zijn dat de blower pas wordt vrijgegeven als de automotor enigszins op temperatuur is? En dat de vrijgave geblokkeerd wordt na een koude start en niet bij een warme start. Ik heb alleen nergens gelezen dat de blower niet start bij een koude motor.
Ik kan natuurlijk ook de kachelweerstand vervangen en kijken of de storing weg is.
Kan het zijn dat de blower pas wordt vrijgegeven als de automotor enigszins op temperatuur is? En dat de vrijgave geblokkeerd wordt na een koude start en niet bij een warme start. Ik heb alleen nergens gelezen dat de blower niet start bij een koude motor.
Vooral onder winterse omstandigheden wordt de blower pas actief als de motor op bedrijfstemperatuur gaat komen. Maar in jouw geval is het natuurlijk niet normaal dat de blower pas gaat werken als je eerst de motor moet uitzetten en daarna weer aan. Probeer eens het volgende: direct na de koude start als de blower niet werkt, druk je op de knop op je display van de snelle ruitontwaseming. Je spiegelverwarming, (achter)ruitverwarming gaat dan aan en de blower draait dan op volle kracht als het goed is ...
Zolang ik niet opnieuw met een warme motor start reageert de blower nergens op. ook niet als ik de kachel op snelle ruitontwaseming, handmatig op maximale of een willekeurige ventilatorstand of uit en weer aan zet. De display van de verwarming werkt wel gewoon als de ventilatorstand wordt veranderd. Of mijn achterruit-, en spiegelverwarming werkt heb ik nog niet gecontroleerd en dat ga ik morgen zeker doen.
Het probleem is telkens dat de blower alleen bij een koude motor (na een dag en een nacht stilstaan) niet werkt. Met eenmaal opgewarmde motor doet alles het normaal gedurende de dag, ook als de temperatuurmeter op het dashboard niet uitslaat en de motor dus (bijna geheel?) is afgekoeld.
Het probleem is telkens dat de blower alleen bij een koude motor (na een dag en een nacht stilstaan) niet werkt. Met eenmaal opgewarmde motor doet alles het normaal gedurende de dag, ook als de temperatuurmeter op het dashboard niet uitslaat en de motor dus (bijna geheel?) is afgekoeld.
je zou kunnen overwegen de kachelweerstand te vervangen. Bij Van der Ven in Roosendaal staan ze op de onderdelenlijn voor €31. Is een goed adres, pas nog een slot voor mijn achterdeur gekocht voor €37 (12 maanden garantie)
bij mij bleek het een langzaam vastlopende kachelmoter te zijn. De waterbuizen onder het voorraam kunnen verstopt zijn (regelmatig schoonmaken!) en water loopt dan naar binnen dwars door de kachelmoter; kwestie van tijd tot deze helemaal vastloopt. De weerstand doet zijn werk, de kachelmoter is vuil en koud en komt niet op gang tot de weerstand zegt "nou kan-ie weer"?
Kostte me uiteindelijk een nieuwe kachelmoter (89 Euri), de- en montage kostte me 10 minuten, probleem opgelost.
Kostte me uiteindelijk een nieuwe kachelmoter (89 Euri), de- en montage kostte me 10 minuten, probleem opgelost.
Het advies van Hans 61 heb ik opgevolgd en ik heb de kachelweerstand gekocht bij Van der Ven in Roosendaal. Een prima adres en bedankt.
Sinds een week is er geen storing meer opgetreden en heb nu goede hoop dat het euvel is opgelost.
Iedereen bedankt voor alle suggesties
Sinds een week is er geen storing meer opgetreden en heb nu goede hoop dat het euvel is opgelost.
Iedereen bedankt voor alle suggesties
Vel Satis 3.0 dCi initiale 2007