ruithefmoter (bis)
ruithefmoter (bis)
Morgen ga ik voor de derde keer maar weer eens (de bekleding van) een achterdeur slopen. Reden: weer een ruithefmotor die het begeven heeft. Wat is dat toch met die ruithefmotors? En altijd (althans bij mij) die van de achterdeuren.
Tsss....
Tsss....
Lopen die soms zwaar in de sponning? Dan helpt het (voorzichtig, niet op de lak!) inspuiten van het rubber met siliconenspray tegen doorbranden van de hefmotor.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
De motortjes bleken tot nu toe niet het probleem te zijn. Die functioneerden nog prima. Het is de inleermodule die bij het motortje zit, een stuk elektronica van bedenkelijke kwaliteit, kennelijk. Maar weer naar de Onderdelenlijn die je alleen de complete set verkopen (motortje en module). Ik kan binnenkort dus een winkeltje in motortjes beginnen....
- stripedkrijn
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
- Locatie: Blaricum
Wat ik opmerkte bij mijn Laguna 2. Zelfde bouwjaar als de Vel en zo te zien een identieke manier van bediening.
Het geheel wordt bij de Laguna bediend via kruislings lopende bowdenkabeltjes. Een binnenkabel in een buitenkabel. Op zeker moment begon het op en neer gaan van de ruit trager te gaan. Behoorlijk trager zelfs en je kon aan de hefmotor horen dat hij moest zwoegen. Met regenweer was het weliswaar minder, maar zodra het weer droog was had ik weer het zelfde euvel: Traag op en neer en een bijna keunend werkend mechaniek.
Ik heb toen voor mijn deuren nieuwe kabels/ c.q. nieuwe mechaniekjes besteld met de bedoeling ze te vervangen. Toen ik de binnenschalen van de deur af had gehaald, ben ik eens goed gaan kijken waarom e.e.a. nou zo kreunend zwaar ging...
De reden... Er zat geen spat olie of vettigheid op het hele mechaniek. Gortdroge binnenkabeltjes liepen door gortdroge buitenkabels en het bruinzwarte, roestige metaalslijpsel kon je op elke kabel zien zitten.
Ik heb toen een bus Imal genomen en alle draaipunten, openingen van binnen en buitenkabels FLINK ingespoten. Na een aantal keren inspuiten en ramen volledig open en dicht laten gaan werd langzaamaan duidelijk dat de ramen weer op en neer vlogen (!) zoals de bedoeling was.
Ik heb toen met een "oliespuitje met verlenging" alle punten nog extra na gesmeerd met gewone motorolie. Probleem opgelost en ik heb die nieuwe kabels dus nooit meer ingebouwd. Ramen hebben nog een aantal jaren prima gefuctioneerd!!
De moraal van het verhaal: Zelfs fabrieksnieuwe vervangingskabels zijn een kort leven beschoren omdat ze volledig droog worden ingebouwd, met steeds zwaarder lopen van het mechniek als gevolg...
Dat daardoor de motortjes uiteraard naar de haaien gaan en doorbranden is eigenlijk wel logisch...
Die motortjes moeten veel te hard trekken om door alle wrijving heen de ramen nog te kunnen bedienen. Alles dus op je gemak goed nakijken en smeren en niets overslaan! Als het mechaniek in de deur eenmaal los ligt, gewapend met een goeie zaklamp ALLES (!) nalopen en elk kabeltje volgen en niet te zuinig smeren, zowel bij de open- als dchtstand van het raam. Hierna zo een of twee keer per week even met alle ramen spelen en lekker op-en-neer laten bewegen. Succes.
Het geheel wordt bij de Laguna bediend via kruislings lopende bowdenkabeltjes. Een binnenkabel in een buitenkabel. Op zeker moment begon het op en neer gaan van de ruit trager te gaan. Behoorlijk trager zelfs en je kon aan de hefmotor horen dat hij moest zwoegen. Met regenweer was het weliswaar minder, maar zodra het weer droog was had ik weer het zelfde euvel: Traag op en neer en een bijna keunend werkend mechaniek.
Ik heb toen voor mijn deuren nieuwe kabels/ c.q. nieuwe mechaniekjes besteld met de bedoeling ze te vervangen. Toen ik de binnenschalen van de deur af had gehaald, ben ik eens goed gaan kijken waarom e.e.a. nou zo kreunend zwaar ging...
De reden... Er zat geen spat olie of vettigheid op het hele mechaniek. Gortdroge binnenkabeltjes liepen door gortdroge buitenkabels en het bruinzwarte, roestige metaalslijpsel kon je op elke kabel zien zitten.
Ik heb toen een bus Imal genomen en alle draaipunten, openingen van binnen en buitenkabels FLINK ingespoten. Na een aantal keren inspuiten en ramen volledig open en dicht laten gaan werd langzaamaan duidelijk dat de ramen weer op en neer vlogen (!) zoals de bedoeling was.
Ik heb toen met een "oliespuitje met verlenging" alle punten nog extra na gesmeerd met gewone motorolie. Probleem opgelost en ik heb die nieuwe kabels dus nooit meer ingebouwd. Ramen hebben nog een aantal jaren prima gefuctioneerd!!
De moraal van het verhaal: Zelfs fabrieksnieuwe vervangingskabels zijn een kort leven beschoren omdat ze volledig droog worden ingebouwd, met steeds zwaarder lopen van het mechniek als gevolg...
Dat daardoor de motortjes uiteraard naar de haaien gaan en doorbranden is eigenlijk wel logisch...
Die motortjes moeten veel te hard trekken om door alle wrijving heen de ramen nog te kunnen bedienen. Alles dus op je gemak goed nakijken en smeren en niets overslaan! Als het mechaniek in de deur eenmaal los ligt, gewapend met een goeie zaklamp ALLES (!) nalopen en elk kabeltje volgen en niet te zuinig smeren, zowel bij de open- als dchtstand van het raam. Hierna zo een of twee keer per week even met alle ramen spelen en lekker op-en-neer laten bewegen. Succes.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
Smeren lijkt me sowieso een goed idee. Wat mij bezighoudt is de vraag waarom twee raammechanismen die zelden of nooit gebruikt worden kapot gaan en intensief gebruik van de voorste twee niet leiden tot het stukgaan van de ruithefeenheid. Bij mij is het nu tot drie keer toe niet het mechanisme geweest. De leermodule begeeft het elektronisch en dan draait het motortje "op eigen kracht" de ruit helemaal naar beneden tot het thermische contact de motor doet stoppen. Gevolg: het mechanisme functioneert nog prima maar de aansturing gaat nu eenmaal via de leermodule; en die laatste begeeft het, zo maar, pour aucune raison.... Een magisch elektronisch monster waart kennelijk door de twee achterdeuren; Ghost Busters bellen dus.
elektrische ramen die zelden of nooit gebruikt worden gaan het eerste kapot. Ruit zit door vet en vuil vastgekoekt en gaan na lange tijd niet gebruikt te zijn kreunend en krakend omlaag en omhoog. Tegenwoordig maak ik 2 keer per jaar de verticale geleiders van de ruit en de horizontale "ruitlikker" schoon. En inderdaad, smeren van de kabels etc is nog beter maar dan moet het deurpaneel er af.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
- stripedkrijn
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
- Locatie: Blaricum
Ik vermoed zelf dat de leermodule fabrieksmatig is afgesteld op een zeker ampèrage. Het ampèrage wordt bereikt als de ruit bij de bovenste (sluiten) of onderste (volledig open) stand komt. Wellicht vraagt een veel te zwaar lopend, niet of onvoldoende gesmeerde mechanisme zoveel stroom dat e.e.a. door de leermodule als "net normaal" wordt beschouwd waardoor het verschil tussen (veel te zwaar) lopend en blokkerend in de eindstand als hetzelfde wordt beschouwd. Gevolg: motor blijft in de eindstand doordraaien totdat het motortje doorbrandt.
Ik zuig dit zomaar even uit mijn technische duim. Als er tegenargumenten zijn lees ik ze graag.
Kortom vlgs mij nog steeds: goed smeren en dan regelmatig, enkele keren per week die achterruiten laten gymnastieken. De voorruiten geven over het algemeen minder problemen. Juist omdat we ze veel vaker gebruiken.
Ik zuig dit zomaar even uit mijn technische duim. Als er tegenargumenten zijn lees ik ze graag.
Kortom vlgs mij nog steeds: goed smeren en dan regelmatig, enkele keren per week die achterruiten laten gymnastieken. De voorruiten geven over het algemeen minder problemen. Juist omdat we ze veel vaker gebruiken.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
niet geheel onlogisch...
Ga ik zeker in acht nemen. Dank!
En nu maar wachten op mijn 3e unit. 5 tientjes; daar ligt het allemaal niet aan. Maar een ruit die plots zakt, zomaar, dat is geen pretje (vooral niet tijdens een wintersportvakantie). Ik heb daarvoor alvast een setje gereedschap in de auto klaarliggen, inclusief houten spie om de ruit in haar hoogste stand vast te zetten. Wel lachen... :wink:
Ga ik zeker in acht nemen. Dank!
En nu maar wachten op mijn 3e unit. 5 tientjes; daar ligt het allemaal niet aan. Maar een ruit die plots zakt, zomaar, dat is geen pretje (vooral niet tijdens een wintersportvakantie). Ik heb daarvoor alvast een setje gereedschap in de auto klaarliggen, inclusief houten spie om de ruit in haar hoogste stand vast te zetten. Wel lachen... :wink:
- stripedkrijn
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
- Locatie: Blaricum
Hoi, nog even dit, schiet mij nu te binnen.
Als die achterruiten ZOMAAR, dus zonder dat jij of eventuele achterpassagiers iets doen of gedaan hebben, dus zonder aan de knoppen te hebben gezeten als by magic naar beneden gaan, dan is er natuurlijk iets anders aan de hand.
Sluiting hier of daar, een haperende leermodule, een van de schakelaars die een slecht contact heeft. Iets in die richting.
Dat zou natuurlijk knudde zijn. Misschien zit er een aparte signaaldraad aan de motortjes, verbonden met die leerunit, die af en toe veen contact maakt. Het hele systeem is vlgs mij een CAN systeem. Dus dunne stuurdraden naar een regelunit. Daar xijn die Fransen gek op. Die bouwen dat zelfs in hun huizen in! Althans, mijn schoonzoon heeft dat in ieder geval in zijn huis zitten.
Als die achterruiten ZOMAAR, dus zonder dat jij of eventuele achterpassagiers iets doen of gedaan hebben, dus zonder aan de knoppen te hebben gezeten als by magic naar beneden gaan, dan is er natuurlijk iets anders aan de hand.
Sluiting hier of daar, een haperende leermodule, een van de schakelaars die een slecht contact heeft. Iets in die richting.
Dat zou natuurlijk knudde zijn. Misschien zit er een aparte signaaldraad aan de motortjes, verbonden met die leerunit, die af en toe veen contact maakt. Het hele systeem is vlgs mij een CAN systeem. Dus dunne stuurdraden naar een regelunit. Daar xijn die Fransen gek op. Die bouwen dat zelfs in hun huizen in! Althans, mijn schoonzoon heeft dat in ieder geval in zijn huis zitten.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
- stripedkrijn
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
- Locatie: Blaricum
Sorry links voor in de deur idd. Waar mee je alle 4 de ramen kan bedienen.stripedkrijn schreef:Hi Ashvan, misschien een domme vraag... WAAR precies zit die module waar jij het over hebt? Is dat in de deur of zit dat onder de motorkap.
Verder t.a.v. FastEddy: Is het steeds dezelfde ruit die hapert??
Vel Satis 3.5 v6 Initiale 2003
Laguna 2.0T Initiale 2008
Laguna 2.0T Initiale 2008
- stripedkrijn
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 02 dec 2013, 14:31
- Locatie: Blaricum