Misschien kan iemand mij een tip geven over het volgende: mijn auto heeft een trekhaak, nog van de vorige eigenaar, die ik pas sinds kort ben gaan gebruiken voor een fietsdrager. Nu werken de remlichten van deze drager niet, de rest wel. Voordat ik 'm wegbreng wil ik zien of dit zelf is op te lossen. Zal het stopcontact naast mijn trekhaak de oorzaak zijn, wellicht door corrosie, of moet ik het ergens anders in de auto zoeken?
Mogelijk is het geen slimme vraag, ik ben niet heel goed met elektriciteit.
Mocht iemand antwoord hebben, alvast dank. Groeten Bart
remlichten werken niet op fietsdrager
Er zijn 3 verschillende typen trekhaak aansluitdozen en afhankelijk van het type zit daar wel/niet een schakelaar in die de trekhaak-module laat omschakelen van achterlichten "auto" naar "aanhanger".
Die schakelaar wordt (indien aanwezig) mechanisch bediend door het insteken van de elektrische stekker van de aanhanger/fietsdrager.
Je zou eens kunnen kijken of die schakelaar wel lekker werkt.
Die schakelaar wordt (indien aanwezig) mechanisch bediend door het insteken van de elektrische stekker van de aanhanger/fietsdrager.
Je zou eens kunnen kijken of die schakelaar wel lekker werkt.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Ik trek met mijn VS vaak een autoambulance. Meer dan eens komt het voor dat een of meerdere signaallichten niet (goed) werken. Ook wil het voorkomen dat -bijvoorbeeld- het standlicht zwakker wordt in dezelfde regelmaat als dat het knipperlicht aan/uit gaat. Ik ben al lang geleden gestopt met het zoeken in de bedrading. Gewoon met een platte schroevendraaier de gespleten stekkerpinnen een beetje uit elkaar duwen zodat alle pinnen met enige moeite in de stekkerdoos geduwd moeten worden. Probleem opgelost. Waarschijnlijk heeft de VS moeite met de massa als er een trekhaak gebruikt wordt.
"Bekend" probleem, ik heb met een fietsendrager dat het knipperlicht naar links op dubbele snelheid knippert. Erg irritant, maar gelukkig niet gevaarlijk ofzo. Ik zal de truc van die pinnen ook eens toepassen op de linkerknipperpin 

Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km
138.400km ---------> 216.000km
-
Deze oplossing is uit te proberen voor de stekkerdozen die de oude 7-pins configuratie als basis hebben, dus de oude 7-pins, WeSt en Multicon wel, Jaeger niet.FastEddy schreef:Ik trek met mijn VS vaak een autoambulance. Meer dan eens komt het voor dat een of meerdere signaallichten niet (goed) werken. Ook wil het voorkomen dat -bijvoorbeeld- het standlicht zwakker wordt in dezelfde regelmaat als dat het knipperlicht aan/uit gaat. Ik ben al lang geleden gestopt met het zoeken in de bedrading. Gewoon met een platte schroevendraaier de gespleten stekkerpinnen een beetje uit elkaar duwen zodat alle pinnen met enige moeite in de stekkerdoos geduwd moeten worden. Probleem opgelost. Waarschijnlijk heeft de VS moeite met de massa als er een trekhaak gebruikt wordt.
https://www.trailerplus.nl/aansluitsche ... chting.htm
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Tip van FastEddy uitgeprobeerd en met succes. Dank!Heino schreef:Deze oplossing is uit te proberen voor de stekkerdozen die de oude 7-pins configuratie als basis hebben, dus de oude 7-pins, WeSt en Multicon wel, Jaeger niet.FastEddy schreef:Ik trek met mijn VS vaak een autoambulance. Meer dan eens komt het voor dat een of meerdere signaallichten niet (goed) werken. Ook wil het voorkomen dat -bijvoorbeeld- het standlicht zwakker wordt in dezelfde regelmaat als dat het knipperlicht aan/uit gaat. Ik ben al lang geleden gestopt met het zoeken in de bedrading. Gewoon met een platte schroevendraaier de gespleten stekkerpinnen een beetje uit elkaar duwen zodat alle pinnen met enige moeite in de stekkerdoos geduwd moeten worden. Probleem opgelost. Waarschijnlijk heeft de VS moeite met de massa als er een trekhaak gebruikt wordt.
https://www.trailerplus.nl/aansluitsche ... chting.htm