"Glas" koplamp demonteren.

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Roeland

"Glas" koplamp demonteren.

Bericht door Roeland »

Heeft iemand ervaring met het demonteren van het glas van de koplamp?
O.a. Lukt het om de kit los te snijden? Welke kit gebruiken voor montage?
Reden om zaak los te halen is de overmatige condens waardoor m.i. er aanslag zit op bovenste deel van de reflector en binnenkant "glas". Dus ik wil proberen dit schoon te maken.
Hans61

Bericht door Hans61 »

Op zich is condens aan de binnenkant van koplampen in dit jaargetijde normaal. De koplamp wordt onder de motorkap tijdens het rijden warm terwijl de rijwind rond het vriespunt is. Het vocht wat in de unit aanwezig is condenseert en zet zich af op het hoogste punt van de koplamp.
De koplampen zijn van onderen open, er zit een soort zacht plastic tuutje onderaan waardoor teveel condensvocht weg kan lopen. Ik zou bij allebei de koplampen even kijken (voelen) of dat tuutje niet dubbelgevouwen zit of zo.

nb. de ouderwetse koplampen van echt glas waren vroeger helemaal potdicht om de intrede van vocht tegen te gaan. Dat is dus niet meer zo bij de tegenwoordige kunststof koplampen.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Gompie

Bericht door Gompie »

Leerzaam! :D
Roeland

Koplamp

Bericht door Roeland »

Hans61 schreef:Op zich is condens aan de binnenkant van koplampen in dit jaargetijde normaal. De koplamp wordt onder de motorkap tijdens het rijden warm terwijl de rijwind rond het vriespunt is. Het vocht wat in de unit aanwezig is condenseert en zet zich af op het hoogste punt van de koplamp.
De koplampen zijn van onderen open, er zit een soort zacht plastic tuutje onderaan waardoor teveel condensvocht weg kan lopen. Ik zou bij allebei de koplampen even kijken (voelen) of dat tuutje niet dubbelgevouwen zit of zo.

nb. de ouderwetse koplampen van echt glas waren vroeger helemaal potdicht om de intrede van vocht tegen te gaan. Dat is dus niet meer zo bij de tegenwoordige kunststof koplampen.
Hans, bedankt. Ik ga binnenkort de lampen eruit halen en controleren op het bewuste klepje.
Heino

Bericht door Heino »

En ik zou het glas dus NIET los snijden, want dan kan je alles weggooien ....
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Roeland

Glas koplamp demonteren

Bericht door Roeland »

Heino, ik heb jouw advies gevolgd. Het is onbegonnen werk om het glas los te snijden. Deels is de naad tussen glas en kap bedekt door een rand aan het glas van de koplamp. En daar valt dus niets los te snijden. Dus heb noodgedwongen volstaan met dichtkitten van de randen. In de hoop daarmee overmatig condens te beperken.
Hams61. Er zitten inderdaad aan de onderkant rubberen bochten voorzien van een stukje schuimplastic ( tegen vliegen etc.) Bochtjes zaten goed en waren niet dicht. Overigens zitten die bochtjes ook aan de bovenkant. M.a.w. Er zou ventilatie moeten zijn.
Plaats reactie