Ik ben nieuw op dit forum, en zal daarom mijzelf eerst even voorstellen:
Ik ben Max Wilken, 40 jaar en woonachtig in Veenwouden, een dorpje in Friesland. Vader van 3 kinderen in de leeftijd van 8 en 7(tweeling)
Wij hebben een Renault Espace, V6 24 The Race uit 2001.
Toen ik hem kocht in April 2011, had hij achterstallige onderhoud.. Dat wist ik en daar was de prijs toen ook na. Hij had toen 157.000 Km gelopen.
Hij heeft toen de volgende onderhoud gehad:
1. complete distributiewissel, incl. waterpomp en spanrollen.
2. Alle 6 de bougies (de achterste 2 waren zo 'op' dat je nauwelijks meer kon spreken van normale bougies.. dat heeft mij ook nog een bobine gekost..
3. bobine
4. Radiator (want die was op zijn end)
5. Alle vloeistoffen en olien
6. Nieuw interieurfilter
7. Alle lampen vernieuwd (pitten)
8. de complete draadboom nagekeken en aangepast (relaitjes waren te licht)
9. Nieuwe remmen rondom
10. nieuwe banden rondom
11. Velgen opnieuw gezandstraald
12. 2 nieuwe aandrijfassen
13. Nieuwe uitlaat van voor naar achter
14. nieuwe benzine pomp
15. nieuwe dynamo
Kortom: nog nooit op onderhoud bezuinigd..
Tevens is destijds de versnellingsbak olie nagekeken. was toen goed..
Maar nu komt het.. Hij staat nu op 187.000 km. Zomers gebruikten wij hem om de caravan te trekken, want dat kan deze meneer prima!

1x in de Belgische ardennen geweeest. 1 x in de luxenburgse Ardennen en afgelopen jaar bij Nunspeet.
Verder altijd, als we gingen rijden, netjes warmgereden en dan met name de bak rustig warm gereden (als we weg gingen en hij was koud, had hij zo'n 300 meter nodig om de olie door de bak te pompen, waarna hij pas overschakelde naar de hogere versnellingen).
Altijd vertroeteld.. Nu kreeg ik de laatste tijd wat klachten.. bij het achteruit de garage uitrijden, bonkte hij even.. net of reed je met 5 km. per uur tegen een paaltje.. verder was de bak de laatste tijd wel erg zenuwachtig.. vandaar ik hem gelijk had weggebracht voor een grote beurt.. en daar was hij ook aan toe.. helaas heeft het zover niet kunnen komen.. de monteur melde mij dat de bak aan gort was, en hij zichzelf had moeten laten afslepen..
maar.. hij rijdt en schakeld nog gewoon! wel komt er een gierend geluid onder de auto vandaan, ter hoogte van de bak, en wordt langzaam erger..
Nou hoorde ik verhalen dat men heel snel de conclusie trekt dat de bak op is..maar met deze km. stand? Hij schakeld gewoon, maar het gierende geluid wordt wel steeds erger.. dus zet je hem snel weer uit..
Wie heeft dit eerder mee gemaakt, en wie kan mij eigenlijk vertellen of de bak echt aan zijn end is, of dat hij met een goede doorspoelbeurt en voorzien van nieuwe olie waarschijnlijk ook weer klaar zal zijn?
Als jullie met een antwoord komen, dat de bak waarschijnlijk toch echt op is.. waar kan ik dan het beste terecht? want de dealer rekent voor een bak revisie.. 4750 euro!! kun je nagaan dat ik daar niet kom..
Ik hoor graag jullie ervaringen.. ik heb ook gehoord dat bij dit type auto's hele goede bakken onder zitten.. en dat een doorblaas beurt met schone olie bijna de oplossing is.. wie weet meer?
Het kenteken van deze auto is: 50-GR-FS (momenteel geschorst)
Alvast bedankt.
Mvgr.
Max Wilken
Veenwouden (Frl)