Airco, links warm, rechts koelen.

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Vellie

Airco, links warm, rechts koelen.

Bericht door Vellie »

Net terug van een heerlijke caravanvakantie in Scotland.

Tijdens onze vakantie was het nogal warm, 29 graden volgens het dasboard, en we reden met de airco aan. (Die dag zonder de sleurhut) De airco stond links en rechts op 20 graden ingesteld. Ineens kwam er warme lucht aan mijn zijde, terwijl de rechterzijde wel koude lucht gaf.
Nu doet de airco het de laatste tijd minder dan voorheen, vroeger moest je hem wel eens minder koud zetten.
Bij de laatste beurt is de airco vloeistof nog bijgevuld.
Omdat rechts het wel deed is het meer iets van de aansturing links/rechts denk ik.

Iemand een idee? Waar zitten de sensoren, ook bij de spiegel?
E.M.Provoost

Bericht door E.M.Provoost »

Aloha,

geen sensoren in de spiegels.

ik denk dat er een kachelverstelmotor te ziele is gebeurd nog wel eens deze gaat dan in de stand staan met de warme lucht open.

ik vermoed dat het degene is achter het middenconsole.

je kan hem zien door het kickpaneel aan de rechterkant los te halen dat is het stuk tapijt rechts bij je voeten aan de linkerkant (makkelijk he?)
deze zit vast met klikkers en kan naar achteren wegschuiven,dan onder naar boven kijken dan zie je hem zitten .
stekker kan los zijn deze kleppen verdelen de luchtstroom warm/koud

zoals je al zei koelde hij niet echt super meer dan zal waarschijnlijk de kachelklep niet volledig sluiten en dus warme lucht meemengen en in dit geval staat hij vol open naar rechts.

aan de rechterkant zit er ook 1 is wel even in een bocht wringen om ze te zien

heb ze al eens vervangen bij een Laguna daar kon je iets makkelijker bij maar het zijn de dezelfde kachelmotortjes.

succes!
Gr Mike
E.M.Provoost

Bericht door E.M.Provoost »

aloha nog even een kleine aanvulling,

de temperatuur wordt opgenomen door de sensor in de binnenspiegel,
het motortje hoor je altijd als alles uitstaat licht zoemen.

de verdeling koud,warm wordt gemaakt door het bedieningspaneel,
wat ik vergat te zeggen dat deze ook nog wel eens problemen wil geven.
Mocht het zo zijn dat je paneel kapot is dan heb ik er nog een reserve liggen

Maar je zal eerst het een en ander uit moeten sluiten.

gr Mike
Hans61

Bericht door Hans61 »

Aan de beschrijving van Mike heb ik niets toe te voegen. Ik heb nog wel een tip, omdat ik met mijn vorige auto (citroen C5) exact hetzelfde verschijnsel kreeg terwijl de airco(vulling) in orde was. Ik kreeg het advies om met de climat control te "gymnastieken", dat wil zeggen zowel links als rechts de temperatuur vanaf de koudste stand langzaam naar de hoogste stand te brengen en vervolgens weer langzaam terug naar de koudste stand. Bij mijn C5 is het verschijnsel daarna niet meer teruggekomen. En ik zou zeggen, baat het niet het schaadt ook niet.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vellie

Bericht door Vellie »

Ok, thx voor de tips, ga morgen meteen kijken, ik meld hier nog hoe het afgelopen is.
Theo Vel-Satis-fan

Bericht door Theo Vel-Satis-fan »

Heb je geen slechte massa bij de achterlichten??

Dat was bij mij het probleem daar door storing op de kachel servomotor, uit laten lezen had twee meldingen servo motor en massa.
Massa opgelost airco weer ok alweer een jaar.

Groet Theo
Vellie

Bericht door Vellie »

Ik heb hier een tijd niets laten horen. Na de reacties hier heb ik de verwarming uitgebreid de gymnastiek laten doen. Daarna is het niet meer voorgekomen. Helemaal gerust ben ik er nog niet op maar daarna is het ook niet meer zo warm geweest. Bij de apk heb ik gevraagd of de monteir er naar wilde kijken. Dat is uitgebreid gebeurd, hij kon geen problemen vaststellen en hij heeft het na overleg nog maar even zo gelaten.

Het massaprobleem kent hij en heeft het uitgesloten. De massa van mijn achterlichten was nog prima.

De achteruitrijsensoren deden het niet meer, maar dat lag aan een schakelaartje. Schakelaar is vervangen en de sensoren doen het weer 100%. Ik hoor ze nu ook weer netjes iedere keer inschakelen zodra achteruit wordt geschakeld.

Verder was er voor meer dan 30% verschil in remkracht. De klauwen zijn gedemonteerd en weer gangbaar gemaakt, en meteen ook van nieuwe voeringen voorzien.

Nieuwe olie enz, ze kan er weer een jaar tegenaan, op naar de 200.000 waarvan 130000 zelf.

Binnenkort wil ik de buitenkant eens een goede beurt geven. Soms kriebelt het wel eens om een andere auto te gaan kopen. Gelukkig blijven grote storingen uit,het rijdt nog zo lekker, mijn vrouw die ook nog helemaal blij is met de auto, een monteur die plezier er in heeft om de auto goed te houden: voorlopig blijft de Vels!
skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox »

Klinkt goed, Vellie! Blijven inderdaad heerlijke auto's.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km
Plaats reactie