rook bij starten

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
UEMVT
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2013, 17:46
Locatie: Gouda

rook bij starten

Bericht door UEMVT »

Alleen bij het starten komt er veel rook vrij (niet altijd). Mijn 3.5 V6 rijdt verder prima, maar het zit me toch niet lekker...
Egr??
Heino
Berichten: 1466
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Bericht door Heino »

Jij hebt de 3,5 Liter, dus de V6 Benzine motor.
Die hoort eigenlijk helemaal geen rook uit te stoten.
Welke kleur is die rook? Wit? Bruin? Zwart?
Hoeveel kilometer heeft je auto gelopen?
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
skyfox
Berichten: 270
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:02
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door skyfox »

Zwarte rook wordt veroorzaakt door onverbrande brandstof die in de uitlaat verbrandt. Dat kan het gevolg zijn van een slecht afgestelde carburateur (of brandstofverstuivers, mits ingebouwd) of een verstopte luchtfilter. Wanneer u alleen 's ochtendsvroeg zwarte rook constateert, kan het zijn dat de choke of het brandstofverrijkingsgedeelte van uw brandstofinspuitsysteem moet worden afgesteld. Uw plaatselijke dealer zal de oorzaak bevestigen en het probleem voor u verhelpen.

Blauwe rook betekent dat er olie wordt verbrand. Helaas is continu blauwe rook waarschijnlijk een dure reparatie, omdat het duidt op een beschadiging van de zuigerveren of de zuigerwanden. Wanneer u alleen 's ochtends vroeg een kortstondige blauwe wolk ziet, is het probleem waarschijnlijk te wijten aan slechte klepgeleiders of klepgeleiderafdichtingen. Dit is minder ernstig, maar moet wel op korte termijn door uw dealer worden verholpen.

Witte rook kan afkomstig zijn van koelvloeistof of antivries dat in de verbrandingskamers lekt of geprest wordt en daar verbrandt. Een lekkende koppakking, een defecte kop of een beschadigde cilinderwand zijn de meest waarschijnlijke oorzaken van het probleem.

Even gecopypaste vanaf de shell site.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km
UEMVT
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2013, 17:46
Locatie: Gouda

Bericht door UEMVT »

Met dank voor reacties. Toch maar even een bezoek aan de garage...
Plaats reactie