Buitenspiegels en waarschuwing verlichting

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Hein Tunnissen

Buitenspiegels en waarschuwing verlichting

Bericht door Hein Tunnissen »

Storing of zekering stuk? De buitenspiegels van mijn VS werken niet meer, twee functies in ieder geval. Het verstellen van de spiegels zelf en het naar binnenklappen van beide spiegels. Omdat beide spiegels dienst weigeren veronderstel ik dat er een zekering stuk is. Maar ik kan hem niet vinden. Boekje biedt ook geen soelaas. Er staat in het boeklje wel een aanduiding voor verwarmde buitenspiegels (memo inject op pag 5-23), maar dat vind ik dan weer niet terug in de zekeringkast. Het komt mij trouwens niet onlogisch voor als de verwarming van de buitenspiegels is geschakeld via de achterruitverwarming omdat het inschakelen van de spiegelverwarming ook via die knop verloopt. Dat pleit dus voor een aparte zekering voor de beweging van en in de spiegels. Iemand enig idee?

2. Zo lang als ik de VS heb, had ik ruzie met Truus over haar waarschuwing voor het laten branden van de lichten. Echt een ergerlijk issue, want in veel gevallen schakelt Truus de koplampen wel in, maar in het ochtendverkeer zeer regelmatig veel te vroeg uit. Soms rijd ik dan zonder licht, terwijl ik me kapot erger aan tegenliggers zonder licht!!! Shame on me! Als ik ze dan zelf inschakel, verdomt Truus het 9 van de tien keer om bij uitstappen te waarschuwen. Het resultaat laat zich raden. Soms ook waarschuwt ze veel te traag. Bijvoorbeeld als ik al uitgestapt ben en het portier wil dichtgooien: "Lichten branden nog!". Deze week echter ging er een achterlichtlampje (LA) stuk. Nadat ik het vervangen had, barstte er een reeks van foutmeldingen los: geen remlicht, geen gewoon achterlicht en vooral een zenuwachtig tikkende verklikker van de richtingaanwijzer links. Die het dus plotsklaps ook niet meer deed. Thuis de boel uit elkaar gehaald tot en met de laatste connector. Ik heb vervolgens alle contacten wat uitgebogen (klein schroevendraaiertje) en de hele handel flink in het sop gezet met een contactspray. Het resultaat is verbluffend. Alles brandt als nieuw en Truus reageert als gebeten als de lichten nog branden bij het uittrekken van de kaart. Heb ik nog nooit meegemaakt! Maar zo hoort het natuurlijk wel! Kennelijk is Truus' waarschuwing over het linkerachterlicht geschakeld. Wat aanslag op de contacten is dan funest, kennelijk!

(ps: ik weet dat die automatische verlichting uitgeschakeld kan worden)
De zuurgraad van de VK valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Privilege 2.0T, 2002. LPG. Km-stand oktober 2019: 438.500 km.
Hans61

Bericht door Hans61 »

wat de buitenspiegels betreft: het zou zekering F15 kunnen zijn (ruitbediening bestuurder + buitenspiegels, zie 81c-4 van de werkplaatshandleidingen). Indien die zekering goed is, zou ik de verstelknop van de buitenspiegls demonteren. Daarvoor hoeft het deurpaneel er niet af. Misschien zit de stekker niet helemaal lekker. Anders knop openmaken. Ik heb zelf gehad dat enkele van de sleepcontacten die daar in zitten verbogen waren, waardoor de verstelfunctie niet meer werkte.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 139700.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018
awalpot

Bericht door awalpot »

Hans61 schreef:wat de buitenspiegels betreft: het zou zekering F15 kunnen zijn (ruitbediening bestuurder + buitenspiegels, zie 81c-4 van de werkplaatshandleidingen). Indien die zekering goed is, zou ik de verstelknop van de buitenspiegls demonteren. Daarvoor hoeft het deurpaneel er niet af. Misschien zit de stekker niet helemaal lekker. Anders knop openmaken. Ik heb zelf gehad dat enkele van de sleepcontacten die daar in zitten verbogen waren, waardoor de verstelfunctie niet meer werkte.
Het doel van een zekering is het voorkomen van gevolgschade van een te hoge stroom. Kortom een kapotte zekering kan nooit de oorzaak van een verstoring zijn, maar is een gevolg van iets wat niet correct is/werkt.
Albert Walpot. VS 2.0T initiale 2005
Hans61

Bericht door Hans61 »

ik ben het helemaal met je eens Albert, maar als een bepaalde elektrische component het niet meer doet is de eerste actie het controleren of er wel spanning op komt. Mocht de zekering kapot zijn dan vervang je 'm en knalt ie er daarna weer uit, ga je verder zoeken.
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 139700.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018
Heino

Bericht door Heino »

Correct.
Maar hou er (om verrassingen te voorkomen) altijd rekening mee dat vele elektrische systemen massa-geschakeld zijn en dus altijd +12 Volt hebben, of ze nou aan of uit staan!

Voorbeeld: je interieurverlichting.....
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
awalpot

Bericht door awalpot »

Hans61 schreef:ik ben het helemaal met je eens Albert, maar als een bepaalde elektrische component het niet meer doet is de eerste actie het controleren of er wel spanning op komt. Mocht de zekering kapot zijn dan vervang je 'm en knalt ie er daarna weer uit, ga je verder zoeken.

Snap ik, meten is weten, als je weet wat je meet.
awalpot

Bericht door awalpot »

Heino schreef:Correct.
Maar hou er (om verrassingen te voorkomen) altijd rekening mee dat vele elektrische systemen massa-geschakeld zijn en dus altijd +12 Volt hebben, of ze nou aan of uit staan!

Voorbeeld: je interieurverlichting.....
Een electrisch afhankelijk aangedreven circuit, functioneert alleen als het ciircuit gesloten wordt als de actie dit vereist. Dit is onafhankelijk of de plus of min wordt geschakeld. Ongeacht of de plus of min wordt geschakeld, als iets niet werkt zoals het behoort te werken, dan is er ergens geen, of onvoldoende, contact ( = overgangsweerstand, = spanningverlies, = geen actie).
Hein Tunnissen

Bericht door Hein Tunnissen »

Natuurlijk onderschrijf ik de theorie over de functie van een zekering, maar het lijkt me niet onlogisch om bij falen eerst naar de zekering te zoeken. Ik vond 'm inderdaad in het werkplaatshandboek. Wel weer vreemd dat zoiets niet in het boekje voor eigenaar staat.

Ik ga de schakelaar nazien. Dat is op dit moment de grootste verdachte, juist omdat beide spiegels niet te verstellen of in te klappen zijn. Zekering is goed, zag ik al. Bedankt voor jullie reacties!
De zuurgraad van de VK valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Privilege 2.0T, 2002. LPG. Km-stand oktober 2019: 438.500 km.
Plaats reactie