Flushen automaat

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
joost

Flushen automaat

Bericht door joost »

Ik heb enkele maanden geleden mijn versnellingsbak laten flushen om hem soepeler te laten schakelen.

de 1e maand schakelde de bak geweldig

Nu moet echter mijn versnellingsbak worden gereviseerd. De schade is groot door gebruik agressieve middelen bij het flushen.

Wees hier dus voorzichtig mee.

Ik ben overigens al nr 3 bij mijn garage in korte tijd dus het is geen alleenstaand geval.
Gompie

Bericht door Gompie »

Toen ik de VS kocht (zo'n 6 jaar geleden) vond ik het handmatigschakelen ook erg stug gaan. Er werd me verteld dat dat zo hoorde. Nu ben ik er uiteraard aan gewend. Een Vs schakelt dus nou eenmaal stug (iig de phase 1 / handgeschakeld).
Jappi

Bericht door Jappi »

Mag ik vragen bij wie je de bak hebt laten flushen en met welke olie etc.?
5x R16, 1x R20, 2x R25, 4x Safrane, Vel Satis 3.5 V6 Initiale Paris op LPG.
Nu een Megane CC 2.0T 16V.
Mijn echtgenote een Scenic 2.0T op LPG-G3.
Mijn dochter een Scenic 1.6 op LPG-G3.
FastEddy

Bericht door FastEddy »

Ik ga morgen ook een foto maken van mijn kilometerteller. Over 8 kilometer staat die nl. op 333.333. Op de helft is er een revisiemotor in gekomen. Balen. De bak houdt het echter al die tijd prima uit. Schakelen gaat nog steeds zijdezacht, handmatig gaat ook soepel en adequaat. Ik volg toch liever de dringende raad van technici op, aangaande de bak: "levenslang werkende olie; vooral NIET flushen!". Dat er andere ervaringen zijn stemt mij droef voor de bezitters....
awalpot

Re: Flushen automaat

Bericht door awalpot »

joost schreef:Ik heb enkele maanden geleden mijn versnellingsbak laten flushen om hem soepeler te laten schakelen.

de 1e maand schakelde de bak geweldig

Nu moet echter mijn versnellingsbak worden gereviseerd. De schade is groot door gebruik agressieve middelen bij het flushen.

Wees hier dus voorzichtig mee.

Ik ben overigens al nr 3 bij mijn garage in korte tijd dus het is geen alleenstaand geval.
Je argument voor de vermoedelijke oorzaak is hoogst twijfelachtig. Een ter zake kundig bedrijf weet precies wat, en hoe ze moeten flushen en olie verversen. Mijn vermoeden is dat er al iets met je versnellingsbak aan de hand is geweest, ongeacht of dit eeen handgeschakelde of automaat is. Een ter zake kundig bedrijf vergewist zich op voorhand van de staat van de bak en de olie, zijn deze niet goed dan verversen ze niet om ellende, en dus aansprakelijkheidstelling en kosten, te voorkomen.

Het onderhoudadvies van Renault begrijp ik niet. Vanuit mijn technische achtergrond en 30 jaar werkervaring heb ik nog nooit iets meegemaakt wat geen preventief onderhoud nodig heeft. De diverse autoafabrikanten hanteren zeer uitlopende adviezen, b.v. KIA om 80.000 km verversen, Audi om de 200.000 km., Renault nooit verversen. Het advies van Renault is er volgens mij op gebaseerd dat op het moment dat verversen noodzakelijk is, de algehele staat van de auto zodanig is dat die beter naar de sloop kan.

De automaat van Mon voiture de ministre is geflushed omdat zolang er geen equivalent alternatief beschikbaar is voor de VelSatis qua rijcomfort hij nog mee moet.
Albert Walpot. VS 2.0T initiale 2005
Heino

Bericht door Heino »

Ik weet niet beter, dan dat het flushen gebeurt met een tijdelijke toevoeging aan de olie. Je moet direct daarna de olie met filter en al verversen met normale bakolie.

Wellicht is er sprake van twee verschillende flush-middelen met twee verschillende procedures?

Ik vermeld dit, omdat mijn versnellingsbak met nu 88.000 km gelopen, (zachtjes) fluit in de 4, 5 en 6. Daarnaast trilde de auto bij bepaalde snelheden.
Oorzaak is een ingevreten tripod op de bus die aan de versnellingsbak zit. De as was niet leverbaar (9 maanden levertijd, hoe zou dát nou komen??? :? ), dus hebben ze alleen de bus vervangen en tegelijkertijd tegen het fluiten een toevoeging in de versnellingsbakolie gedaan. Die toevoeging mag permanent in de bak blijven zitten. Ik heb ook niet de term "Flushen" horen noemen, alleen de term "toevoeging".
De auto trilt nu niet meer en hij fluit iets minder.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
awalpot

Bericht door awalpot »

Heino schreef:Ik weet niet beter, dan dat het flushen gebeurt met een tijdelijke toevoeging aan de olie. Je moet direct daarna de olie met filter en al verversen met normale bakolie.

Wellicht is er sprake van twee verschillende flush-middelen met twee verschillende procedures?

Ik vermeld dit, omdat mijn versnellingsbak met nu 88.000 km gelopen, (zachtjes) fluit in de 4, 5 en 6. Daarnaast trilde de auto bij bepaalde snelheden.
Oorzaak is een ingevreten tripod op de bus die aan de versnellingsbak zit. De as was niet leverbaar (9 maanden levertijd, hoe zou dát nou komen??? :? ), dus hebben ze alleen de bus vervangen en tegelijkertijd tegen het fluiten een toevoeging in de versnellingsbakolie gedaan. Die toevoeging mag permanent in de bak blijven zitten. Ik heb ook niet de term "Flushen" horen noemen, alleen de term "toevoeging".
De auto trilt nu niet meer en hij fluit iets minder.

Flushen betekent; "spoelen", wat houdt dit in voor een versnellingsbak;
- aanwezige olie aftappen
- het inwendige van de bak , en de koppelomvormer, schoonspoelen met
een reinigingsmiddel
- de bak en de koppelomvormer vullen met nieuwe olie

Een ingevreten tripod kan geen oorzaak zijn, dit is een gevolg van iets.
Een toevoeging is een probaat middel, voor mensen die hier geld aan verdienen. Initieel draagt dit niets bij, anders zou een autofabrikant dit vanaf het begin toepassen.
Albert Walpot. VS 2.0T initiale 2005
Plaats reactie