carterpan
carterpan
Vorige week stond mijn VS op de brug en het viel me op dat de carterpan er wat "zweterig" uitziet. Niet schokkend want olieverbruik is minimaal (halve liter op 15000km), maar toch meer dan normaal. Het lijkt niet echt te komen van de keerringen aan de kant van de krukaspoelie en de kant van de bak. Meer rondom bij de pakking van de caterpan. Ik wil proberen de schroeven van de carterpan iets aan te trekken, maar ik heb geen passend gereedschap (is geen torx of normale zeskant). Weet iemand toevallig wat ik wel moet gebruiken?
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Het enige wat ik weet, is dat vele olieaftappluggen vierkant inbus zijn, en dat je die perfect loskrijgt met een deurklink.
Met welk type boutjes hij vastzit weet ik niet.
Met welk type boutjes hij vastzit weet ik niet.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
- E.M.Provoost
aloha,
ik kan het mis hebben maar het is een soort torx maar dan 12kant
een beetje gereedschapzaak heeft complete setjes die je dan op je doppendoos kunt gebruiken.
Denk zelf dat het niet veel nut heeft het cartepannetje nog harder aan te trekken beter is om de carterpanpakking te vervangen of desnoods met vloeibare pakking(rubber) af te dichten
gr Mike
ik kan het mis hebben maar het is een soort torx maar dan 12kant
een beetje gereedschapzaak heeft complete setjes die je dan op je doppendoos kunt gebruiken.
Denk zelf dat het niet veel nut heeft het cartepannetje nog harder aan te trekken beter is om de carterpanpakking te vervangen of desnoods met vloeibare pakking(rubber) af te dichten
gr Mike
uit de werkplaatshandleiding maak ik op, dat er sprake is van een "gewone" pakking en twee plaatsen waar ook nog vloeibare pakking (Rhodorseal) moet worden gebruikt. Helaas stond er niets in over de soort torx maar ik begrijp dat Renault hier iets speciaals voor verzonnen heeft. Bedankt voor je advies, ik ga achter zo'n setje aan. Heeft geen haast, want de motor is verder in topconditie maar ik moet over 4000 km weer oloieverversen en dan is dat mooi te combineren!
Oké, bedankt. Het is geen ingewikkelde klus lijkt me, maar wel bewerkelijk vanwege het verwijderen van oude pakkingresten. Ik zal eens bij de dealer informeren wat zij zouden rekenen. Ik ben alleen bang dat ik dan weer een telefoontje krijg met de mededeling dat ze nog iets tegengekomen zijn dat vervangen moet worden...
het is al weer een jaar geleden dat ik dit onderwerp ter sprake bracht en ik heb nog geen actie ondernomen, omdat het olieverbruik en de lekkage zo minimaal is. Inmiddels de auto in een hobby-garage op de brug gehad en ontdekt dat de pakking van de oliekoeler iets teveel zweet. Het onderblok is overal droog behalve daar dus dat kan niet missen. Weet iemand misschien hoe de oliekoeler, waar je het oliefilter op draait, vastzit. Ik kan het in de werkplaatshandleidingen niet vinden.