Beste mede sleutelaars
Ik zit met een probleem...
Zojuist ben ik aan wat klussen begonnen onder de motorkap.
Ik moest de remdrukbekrachtiger vervangen en de bougies.
Ik heb inmiddels de hele boel eruit (accu, accubak, complete loodgieterswerk van de luchtinlaat, gasklephuis enz. enz.
Zojuist heb ik de remdrukbekrachtiger uitgewisseld en weer in elkaar gezet.
Nu heb ik het inlaat spruitstuk losgehaald inclusief alle slangen. Ik kan het spruitstuk + buis erachter (die zitten nog aan elkaar) een stuk optillen en naar me toetrekken. Alleen voel ik rechts achter (vanuit het stuur gezien) nog weerstand, hier zitten nog slangen en wat connectoren, maar precies kan ik het niet zien!
Wat is de gouden tip om het spruitstuk helemaal te verwijderen zodat ik bij de bougies kan? Maandag moet 't spul natuurlijk weer rijden, dus ik zit stevig te balen hier...
Wie kan me verder helpen of zo ik even kunnen bellen om me net dat laatste zetje te geven?
Alle tips welkom!
Alvast bedankt.
Groet, Henk-Jan
Inlaatspruitstuk 3,5l verwijderen om bougies te vervangen..
Inlaatspruitstuk 3,5l verwijderen om bougies te vervangen..
If you always do what you always did, you always get what you always got.
-
Pppfff ik weet het niet zeker meer maar ik heb het inlaatspruitstuk volgens mijn wat aan de kant gedraaid og gekanteld zo dat ik er erachter kon komen via de linker en rechtervoorkant...En inderdaad er zaten 1 of 2 stekkers die je los moet maken aan de achterzijde van de buis wat japanse stekkers zijn die moeilijk los gaan.
Stuur even je e-mail adres via een PM dan stuur ik je een pdf bestand met beschrijving voor het uitbouwen van het inlaatspruitstuk.
Groet,
Bart.
Stuur even je e-mail adres via een PM dan stuur ik je een pdf bestand met beschrijving voor het uitbouwen van het inlaatspruitstuk.
Groet,
Bart.
**Vel satis 3.0 Dci Initiale 2006 Noir Nacré Tabac Perfore**
ik heb zelf geen 3,5 l. motor maar als ik de tekst en plaatjes bekijk in de beschrijving MR353VELSATIS1 hoofdstuk 12A-28 en -29 waarin het demonteren van het inlaatspruitstuk van de V4Y motor staat beschreven, dan lijkt het er op dat de pendelsteun aan de distributiezijde los moet en de motor ondersteund moet worden. Dus waarschijnlijk zit je op het goede spoor met het iets laten zakken van de motor...
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
-
Re: Inlaatspruitstuk 3,5l verwijderen om bougies te vervangen..
Even iets nieuws in dit draadje. De beschrijving van Renault suggereert het losmaken van de rechter motorsteun(rechts gezien van achter het stuur). Dat is niet nodig. Rechts achter het spruitstuk zit een beugel met daarop twee stekkers. Die stekkers gaan moeilijk los, maar met een pijpsleuteltje 10 kan je wel de hele beugel losmaken. Verder zitten er aan de linkerkant twee slangetjes aan van het koelsysteem als spruitstukverwarming. Die moeten los. Tijdelijk afdoppen met 8mm boutjes. Dan zit er nog een vacuumslangetje aan de voorkant. Verder zitten aan de achterkant de vacuumslang van de rembekrachtiger en de carterontluchting.
Het spruitstuk kan eerste naar links worden bewogen en dan met het gasklephuis eerst naar voren worden gedraaid. Het past allemaal net. Let op een beugel aan de achterkant die om de uitsteeksels op het kleppendeksel heen moet.
Advies: Vervang niet alleen de bougies, maar meteen ook de klepdeksepakking en de drie achterste bobines.
Je kan er nu immes bij.
Het spruitstuk kan eerste naar links worden bewogen en dan met het gasklephuis eerst naar voren worden gedraaid. Het past allemaal net. Let op een beugel aan de achterkant die om de uitsteeksels op het kleppendeksel heen moet.
Advies: Vervang niet alleen de bougies, maar meteen ook de klepdeksepakking en de drie achterste bobines.
Je kan er nu immes bij.
VS 3,5 V6 24v Initiale 2002 sinds 12/08/21
VS 3,5 V6 24v Initiale 2003 sinds 30/10/21
VS 3,5 V6 24v Initiale 2003 sinds 30/10/21
ik ben er inmiddels ook achter, dat het aan een kant iets laten zakken van de motor de operatie wat gemakkelijker maakt, maar het is eigenlijk niet nodig. Ook op het Franse Vel Satis forum wordt daar niet over gesproken. Ik heb een pdf met duidelijke foto's gedownload, die ik hier kan delen als daar behoefte aan is. In de Franse beschrijving wordt wel het inlaatspruitstuk verwijderd, zodat je overal lekker bij kunt. Maar je hebt gelijk dat ook dat niet nodig is; je kan het losse spruitstuk "heen en weer schuiven" om bij de bobines en bougies te komen.
Nog een opmerking: ik zou inderdaad de bobines van de cilinders 1 en 3 gelijk vervangen. De bobine van cilinder 5 (als je voor de auto staat de cilinder rechtsboven) kan je zonder probleem vervangen. Ik las dat op het Franse Vel Satis forum en dat klopt. Met een dop 10 en een kniegewrichtje lukt het om het boutje los te maken en de bobine kan er net langs.
Nog een opmerking: ik zou inderdaad de bobines van de cilinders 1 en 3 gelijk vervangen. De bobine van cilinder 5 (als je voor de auto staat de cilinder rechtsboven) kan je zonder probleem vervangen. Ik las dat op het Franse Vel Satis forum en dat klopt. Met een dop 10 en een kniegewrichtje lukt het om het boutje los te maken en de bobine kan er net langs.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Hallo Hans, kun je de PDF delen. Ik wil binnenkort ook mijn bougies vervangen. Weten jullie wellicht ook welke pakkingen er allemaal aangeschaft dienen te worden om alles weer gemonteerd te krijgen? Alvast bedankt groet Rob
Vel Satis 3.5 V6 (type weet ik nog niet) 2003 LPG