melding remlicht rechtsachter is defect

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
joost

melding remlicht rechtsachter is defect

Bericht door joost »

Sinds een paar weken krijg ik steeds de melding dat mijn remlicht rechtsachter defect is.

Het lampje is vervangen maar de melding blijft.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt,

joost
Heino

Bericht door Heino »

Er moet een nieuw lampje in van precies het juiste vermogen, anders brand de lamp wel, maar blijf je de foutmelding houden. Dus even kijken welk lampje er precies in moet en dat monteren, dan ben je de foutmelding kwijt.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Bompie

Bericht door Bompie »

Doet je 3e remlicht het nog?
Misschien is je 3e remlicht aangesloten op je rechter achterlicht,
en klopt alsdus het volledige vermogen niet.
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
joost

Bericht door joost »

3 e remlicht werkt goed. Il heb ook het lampje laten controleren bij de garage maar dit is ook ok.

Bij de garage zeiden ze dat het de aarding kan zijn. Weet iemand waar de aarding zit?

Joost
Heino

Bericht door Heino »

Dat is heel gemakkelijk: je kijkt op de print van de achterlichten naar het printspoor dat naar elke lamp loopt (dus de buitenzijde van elke lamp) en je legt dat met een extra draad aan een blank stuk van de carrosserie.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
joost

Bericht door joost »

ok. maar waar loopt de massa normaliter? Ik verwacht namelijk meer problemen.
Heino

Bericht door Heino »

Je kunt snel uitproberen of het een massa-probleem is, door met het knipperlicht aan met een stuk draad de buitenkant van de lamp te verbinden
met massa (bv. de kop van de trekhaak). Als alles dan ineens weer goed werkt, weet je dat het inderdaad een massaprobleem is. Je kunt dan met de tips hieronder e.e.a. weer werkend krijgen.

De massa is dat gezamenlijke printspoor in de achterlichtunit waarnaar ik hierboven verwijs: dat gaat via de connector op de achterlicht unit in de kabelboom naar voren toe.
Vaak is de connector de boosdoener: je kunt die losnemen en evt. met twee spelden de lam geworden vorkjes naar elkaar terug buigen (aan beide zijden van een contact-vorkje tussen het vorkje en de behuizing steken en het vorkje weer een stukje verder dicht buigen zodat het weer goed klemt), soms werkt het dan weer.

De meest gebruikelijke oplossing is dat je op de printplaat het massa-spoor opzoekt: dat is dus het enige spoor wat naar alle lampen loopt. Ergens waar dat spoor breed genoeg is, boor je midden in het spoor een gaatje van 2 á 3 mm. Dan draai je daar een klein parkertje in met daaronder een revetje (sluitringetje). Vóór dat je de parker monteert, pak je een stuk geïsoleerd draad, maak je een uiteinde voor pakweg 8 mm blank, en steek je dat door het revetje heen. Daarna doe je óók de parker door dat revetje heen en draai je de parker goed vast in het geboorde gaatje op het massa-printspoor. Het andere uiteinde van de draad maak je ergens goed vast aan massa (bv. ook weer door een revetje, wat je ergens onder een moer vastdraait). Deze oplossing is niet gevaarlijk en het is een blijvend goede oplossing voor een massaprobleem.
E.M.Provoost

Bericht door E.M.Provoost »

De oplossing is simpel,
alle lampen even vervangen ook kentekenplaatverlichting
indien er een nieuwe lamp gemonteerd is heeft deze een iets andere weerstand als de oude, de boordcomputer "ziet "dit en geeft storing aan dat de lamp kaopot is even de lampjes vervangen aan beide kanten en het probleem is opgelost
Hans61

Bericht door Hans61 »

Dat is inderdaad de oplossing. Een week geleden kreeg ik onderweg ook de mededeling "remlicht rechts defect", hetgeen ook het geval was. Enkele dagen daarna weer dezelfde mededeling, hoewel het remlicht wel degelijk werkte. Toevallig kreeg ik de melding in de buurt van een Franse supermarkt en daar een setje van twee lampjes 21w/5w voor €1,10 gekocht en gelijk het rechter remlicht weer vervangen. Op weg naar huis weer de mededeling dat het remlicht rechts defect was. Toen ook maar het remlicht links vervangen. Nu al enkele dagen geen melding meer. Erg gevoelige boordcomputer dus....
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 139700.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018
Hardie Seeverens

Bericht door Hardie Seeverens »

Zit ook met dit probleem, een maand nadat ik beide lampjes had vervangen. Als ik rem brandt het remlicht aan de defecte kant minder fel maar gaat ook het markeringslicht eronder heel flauw aan, alleen niet de eerste keer als je het contact aanzet).
Ook een aarde probleem?
Ga zaterdag maar weer eens meten en knutselen.

Hardie
Bompie

Bericht door Bompie »

Aardingspropleem volgens mij,
had ik ook last van, in mijn geval lag het aan de verbinding stekker tov printplaat.
Laat eens je lichten branden en steek je 4 knipperlichten aan, en probeer je rem ingedrukt te houden met een stuk hout of zo.
Als het fenomeen zich voordoet, moet je eens met je stekker heen en weer drukken van links naar rechts en harder aandrukken enz...
Ik kon het probleem verhelpen door een houten spietje er tussen te wringen en zo de druk van stekker naar printplaat in stand te houden.
Is niet gezegd dat dit bij jou ook helpen zal, maar is in het slechtste geval el terug een denkpiste minder.
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
Heino

Bericht door Heino »

Stel dat de massaverbinding het probleem is, dan is de oplossing uit mijn eerder post (gaatje/schroefje/draadje) de definitieve oplossing.
Plaats reactie