Spraakmaker zekering

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
hansel

Spraakmaker zekering

Bericht door hansel »

Sinds de koop van mijn VS 3 weken geleden heeft drukken op het uiteinde van de linker stuurstengel geen effect. De zogenaamde 'Spraakmaker' werkt bij mij niet. Tevens werkt het initisliseren van de hoogte van de Xenon koplampen bij starten van de auto niet.

Al lezende kom ik op pagina 81C-5 van document http://www.computer1.nl/renaultvelsatis ... SATIS8.pdf een overzicht tegen van de zekering-/relaisplaat met bijbehorende symbolen.
Hierin staat aangegeven de zekering verantwoordelijk voor o.a. de Spraakmaker en hoogteverstelling Xenon. 3e van links, bovenste rij. Het symbool is gelijk aan als die op de stuurstengel.

Dus ik vandaag mijn zekeringplaat ook eens bekijken om de betreffende zekering te vervangen. Bij mij echter geen Spraakmaker symbool te bekennen. Zie afbeelding.
Afbeelding

Kan het zijn dat het bij mij een ander symbool verantwoordelijk is voor de Spraakmaker? Misschien de 2e van rechts, onderste rij? (Koplamp met hoogte verstelling pijltjes). Deze zekering heb ik eruit gehaald en ziet er nog picobello uit.
Of is mijn VS toch zonder Spraakmaker geleverd? De mevrouw praat wel tegen me wanneer ik navigeer van A naar B.
VS Phase II 2.0T Expression, 2006, TEB66 Gris Eclipse
Jan Coen

Bericht door Jan Coen »

Er zijn 2 dames in de VS; Claudet voor alles wat met de auto te maken heeft en Helga die je de richting aan geeft waar je naar toe moet rijden.

Als de zekering v.d.koplamp hoogte verstelling nog goed is,kan het ook aan de hoogte regelings schakelaar liggen. deze bevind zich achter het linker voorwiel ,als je het stuur helemaal naar rechts draait zie je hem zitten. Heel vaak ontbreekt het stangetje tussen schakelaar en frame.
Succes met zoeken
Vel Satis 3.5 V6 Initiale Beige Angora
25-RR-RS
hansel

Bericht door hansel »

Is Claudet standaard op elke VS? Zo niet, op welke versie ontbreekt ze? Op de linker stuurstengel is wel een symbooltje te zien, dan zou Claudet toch ook in mijn auto moeten zitten?

Hoe herken ik de hoogte regelings schakelaar? Hoe ziet ie eruit?
Heino

Bericht door Heino »

Ik heb dezelfde zekeringkast als jij hebt, óók zonder spraakmaker-symbool.

Zie http://www.computer1.nl/renaultvelsatis ... SATIS8.pdf pagina 83a60-63, daar staat wat je allemaal moet hebben om Claudet te horen.

Daar hebben ze het o.a. óók over de "discretieschakelaar".
Wellicht kan jij uit die auto die op dit forum voor onderdelen wordt aangeboden, alle onderdelen halen die je nodig hebt (bv. discretieschakelaar en Rekeneenheid Spraakmaker)?

Zie ook http://www.computer1.nl/renaultvelsatis ... SATIS8.pdf pagina 83B-1 en verder.

En in mijn Expression (zie volgende post van Bompie) zitten géén toetsen "herhaling", "discretie": op de daarvoor bestemde plaats (onder het stuur, meest rechtse van de 3 schakelaarplaatsen) zit bij mij nog het originele blindplaatje.
Laatst gewijzigd door Heino op 19 jul 2012, 16:24, 3 keer totaal gewijzigd.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Bompie

Re: Spraakmaker zekering

Bericht door Bompie »

hansel schreef: Kan het zijn dat het bij mij een ander symbool verantwoordelijk is voor de Spraakmaker? Misschien de 2e van rechts, onderste rij? (Koplamp met hoogte verstelling pijltjes). Deze zekering heb ik eruit gehaald en ziet er nog picobello uit.
Of is mijn VS toch zonder Spraakmaker geleverd? De mevrouw praat wel tegen me wanneer ik navigeer van A naar B.
Als mevrouw tegen u praat is dat 1 zaak.
Wil je de andere "dame" horen : open dan met draaiende motor bv je motorkap.
Als ze aanwezig is tenminste.
Op mijn voorgaande expression zat geen van beide.
Wat niet wegneemt dat de vorige eigenaar er een als optie bijgenomen kan hebben.....
Wil je zekerheid ivm de zekeringen...haal ze er allemaal 1 voor 1 uit en check ze.
Zo heb ik het in het verleden ook soms moeten doen,en dan ben je 100% zeker van je zaak.
Tip: het kleine klepje aan de zekeringen kan open,
maar ook de volledige zijkant van het dashboard aan de zekeringkast kan er af.
Maar een vogelbektangetje kan je nog meer van dienst zijn.
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
hansel

Bericht door hansel »

Het kromme vogelbektangetje had ik vandaag al even aangeschaft na het lezen van een topic op dit forum. 8)
Ik zal ze eens één voor één nakijken.

Wat mij het meest verbaasd is dat als de spraakmaker optie niet aanwezig is, waarom de knop op de linkerstuurstengel (incl. spraakmaker symbool) dan aanwezig is.
hansel

Bericht door hansel »

Ik rijd een Expression en geen Exception...... :oops: Ik heb mijn handtekening aangepast.
hansel

Bericht door hansel »

Jan Coen schreef:Als de zekering v.d.koplamp hoogte verstelling nog goed is,kan het ook aan de hoogte regelings schakelaar liggen. deze bevind zich achter het linker voorwiel ,als je het stuur helemaal naar rechts draait zie je hem zitten.
Bij parkeren eerder vandaag heb ik het stuur maximaal naar rechts bewogen. Ik kan echter niets anders dan kunststof schutboard achter het linker voorwiel ontdekken.
Jan Coen

Bericht door Jan Coen »

Zal proberen er morgen een foto van te nemen
Vel Satis 3.5 V6 Initiale Beige Angora
25-RR-RS
hansel

Re: Spraakmaker zekering

Bericht door hansel »

Bompie schreef:Als mevrouw tegen u praat is dat 1 zaak.
Wil je de andere "dame" horen : open dan met draaiende motor bv je motorkap.
Als ze aanwezig is tenminste.
De "dame" is stil wanneer ik de motorkap open met draaiende motor.

Ik begin mij te realiseren dat de knop op het uiteinde van de linker stuurstengel wel eens wat anders kan zijn dan "mevrouw Claudet".
De knop op stuurstengel is immers om een spraakopdracht (van mij) te verwerken; bijvoorbeeld tijdens navigatie of bellen ("ga naar huis" of "bel thuis"). Hiervoor wordt de microfoon gebruikt in het plafond.
Claudet doet (ongevraagd) advies. Hiervoor hoef je als bestuurder geen actie voor te ondernemen (bijv. Oliepijl te laag, etc.).

Mijn twijfel begon met het feit dat ik geen opdrachten kan geven met navigeren/bellen terwijl er wel een Carminat/bluetooth/microfoon in de auto zitten.

Hoe zit dat nu precies?
(Ik mis de originele eingenaarshandleidingen van auto en audio/navigatie ) :(
Hans61

Bericht door Hans61 »

wat het initialiseren van je xenon betreft zie mijn eerdere bericht:

Hoofdstuk 80C, xenonlampen, waarin staat "Als de dimlichten branden bij het aanzetten van het contact, gaan de stelmotors naar omlaag en dan weer terug naar een middenstand".
Ik heb deze opmerking letterlijk genomen en ben gisteravond in de auto gaan zitten, de dimlichten aangezet ZONDER de kaart in te voeren, vervolgens de kaart er helemaal in (contact aan) waarna de lampen omlaag en weer terug in de normale stand gingen. Wanneer ik de “normale” startprocedure doe -instappen, kaart erin en starten- gaan de dimlichten in het donker automatisch aan maar gaan niet omlaag en weer terug.

bij mijn phase 1 werkt dit zo.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
hansel

Bericht door hansel »

Update van de situatie omtrent de spraakmaker.

Ik heb de eerste eigenaar te pakken gekregen (via een oude reis- en kredietbrief in een van de opbergvakken onder de achterbank) en hem gevraagd of in zijn tijd de knop op de linkerstuurstengel wel werkte. Hij schreef dit:

Ja hoor. Dat is veranderd toen er een andere Carkit en microfoon (zwanehals) zijn ingezet. Dus het zit er standaard op.

Het zou dus weer werkend te krijgen zijn. Wat zou er gedaan zijn om die andere carkit in te bouwen? Bepaalde stekkers los gehaald misschien? Of een software wijziging?
HJ2

Bericht door HJ2 »

Ik denk dat in de ISO verloopstekker van je carkit de draad van de sprekende dame niet is doorgelust ...
If you always do what you always did, you always get what you always got.
hansel

Bericht door hansel »

Oke. Wat ik vergeten ben te melden is dat die extra carkit er door de eerste eigenaar ook weer uitgehaald is toen hij z'n auto inruilde voor een andere VS.
Het geheel is dus weer origineel.
Welke draden of stekkers zou ik moeten controleren?
HJ2

Bericht door HJ2 »

Hi Hansel,

Ben je al wat verder?
If you always do what you always did, you always get what you always got.
Plaats reactie