Banden keuze

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Lokker

Banden keuze

Bericht door Lokker »

Ik zal me binnenkort voorstellen als nieuwe VS bezitter. Wij hebben 4 weken geleden een VS 3.5 V6 gekocht. Een privilege uitvoering uit 2004.

Op deze auto zitten de 17" wielen. Gisteren heb ik een set Aria velgen 18" gekocht. Hier moeten 4 nieuwe banden op. Beste is natuurlijk orgineel de Michelins monteren maar 4x deze prijs doet mij vragen of er geen goede alternatieven zijn. Graag jullie reacties.
Bompie

Bericht door Bompie »

Check via de zoekfunctie hier op de site : zoekwoord : 245
of zie eens op de site autobandenmarkt.nl en raar maar waar ook eens op autobandenmarkt.be waar er precies meer (goedkopere) te verkrijgen zijn dan op de nederlandse site en vul in bij zoekvoorwaarden : 245/45/18 - zomerbanden - ZR (snelheidsindex) -
prijsklasse => allemaal - versterkt = ja
Aan jou natuurlijk om dan een keuze te maken (bij de meeste banden staat er een testbeoordeling bij).
Maar de hardheidsindex moet zeker 100 zijn niet lager,want dan krijg je slappe banden met een even slappe wegligging-besturing.
Of neus eens rond op de duitse E-bay....;kan je soms koopjes doen.

Euuhhh.....bijna vergeten : welkom op dit forum,en hopelijk heb je het alleen nodig om info te bekomen zoals bv bandenkeuze......... :wink:
When you see it for the first time,it looks like a nightmare.
When you may drive and own it....it's like a wet dream.
Vel Satis 2.2 dCi Initiale - 2006 Zwart Leder
Vel Satis 2.2 dCi Expression - 2002 Beige Leder
Lokker

Bericht door Lokker »

Inmiddels de keuze gemaakt. Velgen zijn op de valreep Pleiades geworden. Na wat speurwerk komen hier GoodYear banden onder. Binnenkort zal ik wat foto's plaatsen van het resultaat.
Heino

Bericht door Heino »

Experimenteer zeker ook met de bandenspanning: ik vind de VS beter rijden met een hogere bandenspanning, bv. bij mij momenteel met 18" velgen met zomerbanden 2.6 Bar rondom. Hewte duurt even voordat je gewend bent, maar het stuurt messcherp en de wegligging lijdt er zeker niet onder. Je banden gaan ook nog eens langer mee.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Gompie

Bericht door Gompie »

En bewaar je oude velgen voor winterbanden...... :wink:

WELKOM HIER
Jan Coen

Bericht door Jan Coen »

Heb een half jaar geleden laten monteren :
Land Sail 245.45.18 voldoet prima ,iets meer rolgeluid dan Michelin ,maar vele malen goedkoper
Vel Satis 3.5 V6 Initiale Beige Angora
25-RR-RS
Groefmic

Bericht door Groefmic »

Ik ben van plan om een setje winterbanden onder mijn VS te laten zetten.
Heeft iemand ervaring met de volgende winterbanden:

Vredestein WINTRAC XTREME 225/55 R17 101V

Groet, Michel.
Vel Satis Phase I 2.0 Turbo Privilege automaat 144.000 km zwart 2003 en Twingo II 1.2 16v wit 2010.
(voorheen Scenic II 2.0 Dynamique de Luxe)
Bompie

Bericht door Bompie »

http://www.banden-pneus-online.be/autob ... ,4,XTREME/

zou dus meer een suv / 4x4 band moeten zijn

in deze reeks zou jij het moeten gaan zoeken :

http://www.banden-pneus-online.be/autob ... 101-V.html

selecteer rechts winterbanden voertuigen ipv 4x4.
Hou ook rekening met de opgegeven geluidsquotering enz...
Kijk bij beschikbare producten , niet enkel bij de aangeraden producten. :wink:
Heino

Bericht door Heino »

Hou er rekening meer als je op vakantie gaat naar Duitsland, Oostenrijk e.d. (ik weet niet voor welke landen het nog meer geldt, maar voor die landen weet ik het zeker): Bij slechte weersomstandigheden (gladheid) is in die landen een winterband verplicht. Je kunt boetes krijgen als je die er bij gladheid niet om hebt liggen EN een deel van de schuld krijgen toegewezen als je (ook geheel buiten jouw schuld om) een ongeluk krijgt.
Een winterband definiëren die landen als een band waarop de wintergeschiktheid wordt aangegeven middels sneeuwvlokken op de wang van de band. ALLEEN DIE SNEEUWVLOK TELT DAAR!

Ik heb zelf de ervaring dat een echte winterband (ook een goedkope) onder de 7 graden boven nul véél meer grip geeft als een niet-winterband, bv. een "allseasons" / "M&S" band.

Als voorbeeld: ik woon aan de grens met Duitsland. Veel van de mensen uit mijn streek zijn afgelopen winter net over de grens stilgezet door de Polizei, omdat ze geen echte winterband hadden: ze mochten niet verder rijden! Het concrete voorbeeld vond plaats in Wehr, bij de Lidl.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Groefmic

Bericht door Groefmic »

check even marktplaats:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =mympBuyer

Bij deze band staat zowel een sneeuwvlokje als m+s???
Dit is toch een juiste winterband voor Duitsland?
Vel Satis Phase I 2.0 Turbo Privilege automaat 144.000 km zwart 2003 en Twingo II 1.2 16v wit 2010.
(voorheen Scenic II 2.0 Dynamique de Luxe)
Heino

Bericht door Heino »

Even meegekeken: ja het sneeuwvlokje staat er op. Dus een echte winterband en ook als zodanig erkend in Duitsland.
Bompie

Bericht door Bompie »

Raar :

http://www.anwb.nl/auto/themas/winterba ... nterbanden

Wanneer is het gebruik van winterbanden in Duitsland verplicht?

Bij winterse omstandigheden is het gebruik van banden met wintereigenschappen verplicht. De verplichting in Duitsland is dus niet gebonden aan een bepaalde periode of gebied, maar aan de omstandigheden ter plaatse. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Heb je geen winterbanden? Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis. Winterbanden zijn banden met het sneeuwvlok-symbool. Het symbool M+S banden is niet beschermd, maar is in Duitsland toegestaan. Dat geldt ook voor all-season banden. Het profiel moet minimaal 1,6 mm zijn, aanbevolen wordt tenminste 4 mm.

Ik heb M+S banden. Is dat genoeg in winterse omstandigheden?

Het bekende M+S logo zegt, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, niets over de pure wintereigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S, modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel aan dit soort ondergrond aan. Het M+S logo vindt men op alle winterbanden, all-season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band. Dat geldt ook voor all-weather banden.

Het sneeuwvlokje symbool is wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool geeft slechts weer dat aan minimale eisen op sneeuw wordt voldaan. Het gezamenlijke niveau van alle veiligheidsrelevante eigenschappen van een winterband kan alleen in een omvangrijke winterbandentest worden vastgesteld, die alle mogelijke wegcondities (droog, nat, sneeuw, ijs) afdekt. Bij onze winterbandentest kijken we daarnaast nog naar de slijtvastheid, de geluidsproductie, de rolweerstand (verbruik), de hoeveelheid giftige stoffen (PAK's), die vrijkomen bij slijtage van de banden en beproeven we de banden op hoge snelheid.
FastEddy

Bericht door FastEddy »

Dus, wat winterbanden aangaat: gewoon de ANWB volgen. In de loop der jaren heb ik al heel wat bandenhandelaren uit hun nek horen praten:
- winterbanden zijn vanaf 1 oktober verplicht (de meest gehoorde)
- het profiel mag niet minder dan 4 mm. zijn (ja, ja, business voor de handelaar)
- zomerbanden maken een auto onbestuurbaar in de winter, ook in NL
- enz.

Gewoon gezond verstand gebruiken en alleen experts raadplegen.
En als je van de winter in NL of B blijft: lekker blijven rijden op je zomerbanden. Scheelt weer centjes in je portemonnee.

Hals und Beinbruch!
Heino

Bericht door Heino »

FastEddy schreef: En als je van de winter in NL of B blijft: lekker blijven rijden op je zomerbanden. Scheelt weer centjes in je portemonnee.
NIET in Zuid-Limburg (waar ik woon): dat is levensgevaarlijk met al die hoogteverschillen hier!
FastEddy

Bericht door FastEddy »

@Heino: shit, dat was ik vergeten. De Vaalserberg is 321 meter hoog en de Pietersberg 123 meter. En beide van november tot april bedolven onder een dik pak sneeuw.. tsss....
Plaats reactie