blower reparatie dure grap

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Gompie

Bericht door Gompie »

Mmm...... Voor de tweede keer is die motor van de blower vastgelopen. :evil:
De eerste keer in mei 2008 en nu weer! Wat een zwak punt van de VS dus. Ik had 'm in een dag terug en weer € 250 armer .....
Maar ja, je kan helaas niet zonder dat ding (en zelf er aan sleutelen doe ik niet meer).
Laten we het maar op houden dat ik een exclusief etentje ben misgelopen of zoiets :twisted:
Heino

Bericht door Heino »

Hoi Gompie,

Kijk effe op de vorige pagina in dit topic, Meef heeft een goedkoop adres gevonden (81 Euro) voor een originele motor!
Wellicht vind jij ook zoiets ..... :shock:
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
arnault16

Bericht door arnault16 »

Op Ebay Duitsland staan Delphi ventilatormotoren voor weinig geld.
Het de- en monteren is 5 minuten werk: de motor zit rechtsonder, achter het dashboardkastje. Schroefje los, motor naar rechts draaien, stekkertje los, klaar, nieuwe motor er in!
Vel Satis Ph II 2.0 DCi 260.000 km
Heino

Bericht door Heino »

Inderdaad, zoeken op "gebläsemotor vel satis" levert de juiste resultaten op ...
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
FastEddy

Bericht door FastEddy »

Het is al vaker aan bod geweest: zorg dat je het regen-afloopkanaal schoonhoudt! Motorkap open en achter het schutbord (l. en r.) zit aan de zijkant een grote opening. Die is in een ontwerpfout terechtgekomen; herfstbladeren hopen zich daar op die een natuurlijke dam gaan vormen voor de opening. Het water stijgt dan waarna het in de cabine loopt, meestal rechts (omdat je auto nou eenmaal rechts geparkeerd staat?). Ik heb een dunnere pijp geducttaped aan de pijp van mijn stofzuiger; kom ik er makkelijk bij. Als het afvoerkanaal zelf dichtzit met bladeren: even doorsteken met een stijve draad. Goedkoper dan kachelmotor vervangen....
stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn »

Hi Eddy! Dat zijn toch die ronde gaten waar precies een eikel in past? Of zitten die gaten onder de roostertjes...
Op die gaten zou je eigenlijk een klein soort kraaienkapje moeten zetten. Ik ga eens prutsen met een stukje draad of ik een mini-kraaienkapje kan buigen. Was ik toch al eerder van plan. Zeker nu de herfst komt met bladeren, eikels en platanenbolletjes, die, als ze eenmaal in dat gat vallen moeilijk terug te halen zijn.... :(
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
FastEddy

Bericht door FastEddy »

Hi Stripedkrijn, volgens mij is het probleem niet zozeer dat de kanalen zelf verstopt raken (wat natuurlijk mogelijk is), maar doordat de gaten een dikke centimeter boven de horizontale carrosserieplaat zitten. Tegen die centimeter verticale ruimte hopen zich dan bladeren en takjes op tot een hoogte van misschien wel 2 of 3 cm. Genoeg voor het stijgende water om dan de carrosseriegaten boven het schutbord te bereiken en daaroverheen te spoelen. De laatste keer dat ik water in het passagiersgedeelte had was dit het geval, terwijl de buis zelf open was. Regelmatig stofzuigen dus..
Plaats reactie