alleen al om bij die aansluitingen te komen moet je aardig wat plastic kappen verwijderen
ik vond het makkelijker om de rubberen huls die de klep met de carroserie verbint iets naar achteren te schuiven en daar op de 2 aders (witte met groene streep) te meten
ik heb daar speciale meetpennen voor die je om de kabels klemt, heb je die pennen niet dan wat Heino zegt een naald of speld door de kabels drukken
achterruitverwarming
Bedankt voor de tip. Ik heb wel een aantal meetpennen voor mn Fluke meter liggen, moet lukken hoop ik.. Nu nog droog en niet te koud weerAndré Vos schreef:alleen al om bij die aansluitingen te komen moet je aardig wat plastic kappen verwijderen
ik vond het makkelijker om de rubberen huls die de klep met de carroserie verbint iets naar achteren te schuiven en daar op de 2 aders (witte met groene streep) te meten
ik heb daar speciale meetpennen voor die je om de kabels klemt, heb je die pennen niet dan wat Heino zegt een naald of speld door de kabels drukken

Enkele weken geleden in de file tijdens een behoorlijke regenbui kwam ik er achter, dat ook mijn achterruitverwarming het niet meer deed!
De zekeringen waren ok. Aan de hand van het “stappenplan” van Heino in zijn bijdrage van 5 december 2012 ben ik aan de slag gegaan en kwam ik al snel uit bij stap 3. Met de + pen van de multimeter op de achterruitverwarming (maakt niet uit welk punt) en de - pen op de carrosserie had ik (met draaiende motor en de achterruitverwarming ingeschakeld) 14 volt. Dus de achterruitverwarming zelf had kennelijk geen of een slechte massa. In de linker rubber doorvoer van het dak/achterklep zitten de twee dikke witte draden van de achterruitverwarming die ik na wat duwen en trekken een paar centimeter vrij kreeg. Met een tangetje en een speld en de multimeter had ik de + al snel te pakken. Vervolgens heb ik van de andere witte draad de isolatie een beetje weggesneden en er een even dikke extra draad op gesoldeerd. Deze draad heb ik met een kabelschoentje aan massa gelegd vlak naast de doorvoeropening in de carrosserie. (zie foto). Het is wel een ongelofelijk gepiel want je moet niet te dikke vingers hebben en je kan er ook niet lekker bij vanwege de lengte van de kofferbak. Vervolgens de rubbers weer netjes op hun plek en de extra aansluiting is geheel aan het gezicht onttrokken.
De achterruitverwarming werkt perfect. Alle andere elektrische functies van de auto werken ook nog steeds zoals het hoort dus worden door de extra massa niet beïnvloed. Uiteraard kan je het probleem ook oplossen door de zekering/relaisplaat links onder het stuur te demonteren en de slechte massa op te sporen zoals in de werkplaatshandleiding staat beschreven.

De zekeringen waren ok. Aan de hand van het “stappenplan” van Heino in zijn bijdrage van 5 december 2012 ben ik aan de slag gegaan en kwam ik al snel uit bij stap 3. Met de + pen van de multimeter op de achterruitverwarming (maakt niet uit welk punt) en de - pen op de carrosserie had ik (met draaiende motor en de achterruitverwarming ingeschakeld) 14 volt. Dus de achterruitverwarming zelf had kennelijk geen of een slechte massa. In de linker rubber doorvoer van het dak/achterklep zitten de twee dikke witte draden van de achterruitverwarming die ik na wat duwen en trekken een paar centimeter vrij kreeg. Met een tangetje en een speld en de multimeter had ik de + al snel te pakken. Vervolgens heb ik van de andere witte draad de isolatie een beetje weggesneden en er een even dikke extra draad op gesoldeerd. Deze draad heb ik met een kabelschoentje aan massa gelegd vlak naast de doorvoeropening in de carrosserie. (zie foto). Het is wel een ongelofelijk gepiel want je moet niet te dikke vingers hebben en je kan er ook niet lekker bij vanwege de lengte van de kofferbak. Vervolgens de rubbers weer netjes op hun plek en de extra aansluiting is geheel aan het gezicht onttrokken.
De achterruitverwarming werkt perfect. Alle andere elektrische functies van de auto werken ook nog steeds zoals het hoort dus worden door de extra massa niet beïnvloed. Uiteraard kan je het probleem ook oplossen door de zekering/relaisplaat links onder het stuur te demonteren en de slechte massa op te sporen zoals in de werkplaatshandleiding staat beschreven.

Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral