Tja, nu overkomt het mij:
Een paar weken geleden viel het bandenspannings systeem uit met de melding: "Bandensensoren ontbreken". Hij geeft dus geen enkele waarde meer aan, alleen die melding (in het wit). (Na een paar km krijg je "OK" en dan wordt de melding niet langer wisselend herhaald. Dit is normaal voor een gewone foutmelding.)
Er is dan bij het bladeren door de schermpjes alleen nog het woord "Spanning" zichtbaar.
Het heeft daarna nog tweemaal correct gefunctioneerd (beide keren na enige tijd rijden, dan verdween de foutmelding en de bandenspanningen waren alle vier gewoon af te lezen), waarna de huidige foutmeldingen zijn gebleven.
De computer is vanmiddag door de Renault dealer uitgelezen en daar staan 6 rode foutmeldingen in:
- een foutmelding m.b.t. "kleppen"
- vier die stuk voor stuk melden dat de vier bandensensoren ontbreken
- een foutmelding m.b.t nulstanddetectie ruitenwisser achter (die het overigens uitstekend doet en ook netjes in de nulstand terugkomt)
Die foutmeldingen staan op een print bij de dealer als uitgangspunt voor nader onderzoek.
Alle stekkerverbindingen (ook die van de antenne-eenheid onder de bestuurderstoel) zijn gecontroleerd door de dealer.
De dealer biedt mij nu aan "om gedurende enige uren naar de fout te zoeken".
Ik zat zo te denken: het euvel is dat géén van de sensoren wordt ontvangen.
- De bandenspanningseenheid geeft geen fout op de multiplexlijn, dus die meldt zich correct aan bij de comfortcomputer. Er is dus m.i. niets mis met de canbus die de apparaten onderling verbindt.
- de dealer zegt dat als één bandenspannings sensor defect is, het systeem voor de overige drie banden nog gewoon de spanningen weergeeft.
Ik acht het onwaarschijnlijk dat ik in staat ben om alle sensoren in één keer naar de galemiezen te rijden.
- dan hou ik alleen nog over dat de antenne-eenheid niet goed is.
Ik heb tevens de beschrijving van het systeem doorgelezen in de PDF-bestanden elders op deze site. Middels de speciale stift** kan een sensor worden gedwongen om bij stilstaande auto snel herhalend zijn spanningsmeldings-puls af te geven in plaats van eenmaal per vijf minuten in rust.
Als de dealer dat doet en vervolgens nog steeds niets meet in de lijst van staten, zou de antenne-eenheid overleden zijn.
Of redeneer ik fout?
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Tekst van Problemcar geplukt:
Voor de ventielen:
Die handzender geeft het ventiel opdracht om een signaal uit te zenden.
Wat kan je doen als je geen hand zender hebt:
Auto met vier wielen van de grond, tien minuten de banden absoluut met rust laten (ivm bewegingssensoren)
Dan met de KTS band aan kiezen en als hij dan opdracht geeft een bepaald wiel met de zender te activeren geef je een slinger aan dat bewuste wiel. Dan geeft het ventiel namelijk een signaal af. Ik heb het nooit geprobeerd, maar dit staat in de werkplaats handleiding van renault.
Bandenspanning systeem...
Bandenspanning systeem...
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
bandenspanningsysteem
mijn eerste impulsieve reactie was: accu (bijna) overleden, omdat ik met mijn vorige auto -citroen c5- ook een periode met vreemde en hardnekkige meldingen had, waarna uiteindelijk bleek dat de dynamo zijn werk goed deed maar de accu zijn stationaire spanning niet meer vast kon houden. Een indicatie daarvoor is ook dat je zegt dat na enige tijd rijden het systeem weer normaal functioneerde (omdat m.i. de boordspanning door het opladen tijdens het rijden tijdelijk weer goed was en de ontvanger zijn werk kan doen). Wat mijn redenering tegenspreekt is dat de accu gezien de leeftijd van de auto toch langer mee zou moeten kunnen. Ik zou toch even de laadspanning meten (rond de 14,4 volt) en de spanning in rust. In mijn geval was de spanning na een rit 12,7 volt en de volgende ochtend voor het starten net 12 volt (overigens was er geen sprake van een lekstroom).
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
De accu is minder dan een jaar geleden venieuwd door de Renault dealer.....
Ik zal morgen toch even de spanning nameten bij lopende motor en bij stilstaande motor en ze hier vermelden.
Ik zal morgen toch even de spanning nameten bij lopende motor en bij stilstaande motor en ze hier vermelden.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
De spanningen waren dik in orde.
Vervolg:
Ik had alle kennis die ik had op een A4'tje gezet en dit aan de dealer gegeven.
Binnen 10 minuten hadden ze het euvel te pakken: bedrading onder de auto groen uitgeslagen.
Volgende week gaan ze voor 128 Euro totaal (uitlezen + onderzoek + reparatie + kabelboom) de kabelboom vervangen.
Hoewel je kanttekeningen kan zetten bij een auto van 4,5 jaar oud en deze klachten, betaal ik gewoon en ben ik blij dat ik ermee weg kom. (Ik ga zelf niet onder een omhoog gekrikte auto werken......)
Vervolg:
Binnen 10 minuten hadden ze het euvel te pakken: bedrading onder de auto groen uitgeslagen.
Volgende week gaan ze voor 128 Euro totaal (uitlezen + onderzoek + reparatie + kabelboom) de kabelboom vervangen.
Hoewel je kanttekeningen kan zetten bij een auto van 4,5 jaar oud en deze klachten, betaal ik gewoon en ben ik blij dat ik ermee weg kom. (Ik ga zelf niet onder een omhoog gekrikte auto werken......)
Ik heb dit kabeltje zelf een keer vervangen.Heino schreef:De spanningen waren dik in orde.
Vervolg:
Het koste volgens mij iets van € 15.00
En het monteren is 10 minuten werk.
Het enige waar wat tijd in gaat zitten is je linker achterwiel er af halen.
Het is gemaakt voor het beloofde bedrag.
Gezien de eerdere inspanning (uitlezen, analyse) is het normaal om daar nu gewoon voor te betalen.
Aangezien ik thuis geen put heb of hefkolom en ik niet zomaar onder de auto kom, heb ik hiervoor gekozen.
Als ik dit vooraf had geweten, had ik het (overigens hardstikke goedkope, 10 Euro ex) kabeltje zelf vervangen i.p.v. foutanalyse!
Bij dezelfe foutmelding is dat dus de tip/les voor collega-VS bezitters.
Blij dat ik weer foutloos rij!
Gezien de eerdere inspanning (uitlezen, analyse) is het normaal om daar nu gewoon voor te betalen.
Aangezien ik thuis geen put heb of hefkolom en ik niet zomaar onder de auto kom, heb ik hiervoor gekozen.
Als ik dit vooraf had geweten, had ik het (overigens hardstikke goedkope, 10 Euro ex) kabeltje zelf vervangen i.p.v. foutanalyse!
Bij dezelfe foutmelding is dat dus de tip/les voor collega-VS bezitters.
Blij dat ik weer foutloos rij!
Hallo Heino, Zo iets moet je ook niet in NL laten maken. Jouw woonplaats is vlakbij België waar dergelijke reparaties bij Renault minstens de helft lager liggen vanwege het veel lagere arbeidsloon dan hier. Ik had precies dezelfde klacht vorig jaar en het kostte mij bij Renault € 62.71 om precies te zijn. Groet, Eric
Renault Vel Satis 3.5 V 6 initiale 5-2003 noir nacré.