Licht aan bij starten

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Daansvs

Licht aan bij starten

Bericht door Daansvs »

Ik woon in een buitengebied met veel dijken en bomen. Het lijkt mij handig als het licht direct aan gaat als de auto start. Is er iemand met een uitlezer waarmee je ook opties kan aanschakelen? Ik vond dit namelijk via Chat GPT

Stap-voor-stap in Renault CLIP
1. Verbind CLIP met de auto en maak contact met de ECU’s.
2. Kies:
→ UCH (Unité Centrale Habitacle) – dit is de module die de verlichting regelt.
3. Ga naar:
→ Configuration / Repair
4. Kies:
→ Configuration of the customer options (of in het Frans: Configuration des options client).
5. Zoek de optie:
“Daytime running lights” of “Lights always on” (Feux de jour / Allumage automatique des feux).
6. Je krijgt een keuzemenu:
• Present / Absent
• of Active / Inactive
7. Stel in op:
• Present / Active = altijd licht aan bij starten van motor
• Absent / Inactive = uitgeschakeld (lampen alleen via schakelaar)
8. Bevestig en schrijf de configuratie weg naar de UCH.
9. Start de auto opnieuw → controleer dat de verlichting nu altijd aan is (of uit, afhankelijk van je keuze).

ℹ️ Extra tip

Bij sommige Vel Satis uitvoeringen (vooral rond 2007, met Xenon) heet het niet letterlijk “Daytime Running Lights” maar:
• “Scandinavian lighting” (Éclairage scandinave)
Die optie doet exact hetzelfde — lichten aan bij contact aan.

Als het lukt dan laat ik het bij de garage doen. Of een lid in de buurt.
Vel Satis 2.0 T Expression 2007 - Chevrolet Camaro 6.2 L 2017 - Renault E4 Iconic 2025
VSdriver

Re: Licht aan bij starten

Bericht door VSdriver »

Dag Daansys,
Ik weet niet waar je woont maar ik kan je helpen met mijn Clip en woon in Maurik in de buurt van Tiel.
Overigens kun je de verlichting ook automatisch laten inschakelen door de lichtschakelaar 2 x snel aan en uit te doen. Probeer dat eerst maar eens. Groet, Henk
2xR16;2xR25,Safrane, Espace 4, VS 3.5 V6 Aut. Initiale 2004, VelSatis 3,5 V6 Initiale 2007, VelSatis 3,5 V6 2002, VelSatis 2.0T Initiale 2008.
Daansvs

Bericht door Daansvs »

Dat laatste klopt maar dan reageert het licht alleen op de schemerschakelaar. Ik wil het gewoon bij starten.
Vel Satis 2.0 T Expression 2007 - Chevrolet Camaro 6.2 L 2017 - Renault E4 Iconic 2025
Sjapp

Bericht door Sjapp »

Zo gemakkelijk is dat in te stellen in de garagecomputer, licht aan direct na starten. Lachen is dat dit bij Renault garages dan kennelijk moet draaien op een oude renault laptop met WIndows XP..... Er is wel een bijwerking: de grootlichtschakelaar blijft niet hangen, per ongeluk wordt een relais omzeild. Je moet dan je pink op de grootlicht-handle houden... Maar mij is dat het waard.
=== 2x Velsatis 2005, stand resp 80.000 en 120.000 km ===
Heino

Bericht door Heino »

Ah, de Vel Satis nadert de 25 jaar na het verschijningstijdstip ervan, dan is het m.i. logisch dat de software nieet meer wordt bijgewerkt naar moderne Operating systemen. Mogelijk dat de software mogelijk nog wel werkt in wat modernere versies dan XP (Windows 8?) maar dan in "compatibiliteitsmodus", zodat de software nog direct bij de poorten kan komen buiten de Windows shell om.
En dat een andere landcode op details een andere uitwerking heeft op de instellingen, was al bekend.
Maar tegenwoordig rijdt een andere generatie in de (nu véél goedkoper te rijden dan toen) Vel Satis, en die hebben de vroegere info niet meegelezen.
Waarvoor ik overigens wel begrip heb. 8) :D
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Plaats reactie