Twee verwijderd.terrapromessa schreef: ↑05 jan 2025, 18:47 Door vertraging in plaatsen van foto zijn er 3 exemplaren geplaatst, sorry
adviesnodig mbt transmissie en aut.handrem storing
Re: adviesnodig mbt transmissie en aut.handrem storing
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21
Re: adviesnodig mbt transmissie en aut.handrem storing
Ik heb zeer goede ervaring met de firma Autrans in Tilburg. Die zijn gespecialiseerd in reparatie en revisie van allerlei soorten automaatbakken.
Re: adviesnodig mbt transmissie en aut.handrem storing
Tja, het slimste is om met deze problemen (bij gebrek aan relevante ervaring met analyse en reparatie van hun automaatbakken) niet bij Renault te rade te gaan, maar bij een generieke automaatbak specialist.
Op het Mercedes forum wordt bv. zeer lovend gesproken over ATR in Montfoort.
Maar welke motor heb jij (3.5 benzine of 2.0T benzine), want dat heb je niet vermeld en volgens mij hangen daar niet dezelfde automaatbakken achter.
Er staan op dit forum uitgebreide ervaringen met automaat bakken, ook hele verhalen met (destijds) foto's van solenoid-vervanging.
Maar ik denk dus dat je het meest gebaat bent bij een gedegen analyse door een generieke automaatbak-specialist die ervaring heeft met jouw type automaatbak.
Op het Mercedes forum wordt bv. zeer lovend gesproken over ATR in Montfoort.
Maar welke motor heb jij (3.5 benzine of 2.0T benzine), want dat heb je niet vermeld en volgens mij hangen daar niet dezelfde automaatbakken achter.
Er staan op dit forum uitgebreide ervaringen met automaat bakken, ook hele verhalen met (destijds) foto's van solenoid-vervanging.
Maar ik denk dus dat je het meest gebaat bent bij een gedegen analyse door een generieke automaatbak-specialist die ervaring heeft met jouw type automaatbak.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Re: adviesnodig mbt transmissie en aut.handrem storing
Mooooie auto!Anne schreef: ↑05 jan 2025, 19:59Twee verwijderd.terrapromessa schreef: ↑05 jan 2025, 18:47 Door vertraging in plaatsen van foto zijn er 3 exemplaren geplaatst, sorry
Ik kan me voorstellen dat je daar niet vanaf wil.

VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Re: adviesnodig mbt transmissie en aut.handrem storing
Als er een lampje gaat branden dan is er een storing die met een Renault CAN clip uit te lezen moet zijn.terrapromessa schreef: ↑05 jan 2025, 18:34Helaas kwam er zelfs met uitlezen door ANWB geen gerichte foutmelding
In welke regio woon je? Ik heb een CAN clip maar woon wel net over de Belgische grens.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21
Re: adviesnodig mbt transmissie en aut.handrem storing
Update: Problemen met achteruit inschakelen
Voertuig: Renault VelSatis 2.0T (Aisin SU1, 5-traps automaat, bouwjaar 2004)
Probleemgeschiedenis
In december vorig jaar verergerde het probleem met het inschakelen van de achteruitversnelling. Op 31 december brandde het acculaadlampje continu en was het vrijwel onmogelijk om de automaat in zijn achteruit te krijgen. Op 1 januari, tijdens de terugrit, doofde het acculaadlampje en kon de automaat weer normaal in achteruit geschakeld worden. Gedurende de periode tot juni bleef de auto over het algemeen goed schakelen en bleef het acculaadlampje uit.
Observaties
Acculaadlampje: Vermoedelijk werkt het laadstroomsignaleringssysteem niet correct. Volgens OBD-data daalt de spanning soms tot onder de 13,2 V wanneer het lampje brandt, terwijl een meting met een voltmeter een normale laadspanning aangeeft (tussen 13,9 en 14,3 V).
Automaat: Sinds kort vertoont de automaat opnieuw kuren. Zowel bij koude als warme motor schakelt hij moeizaam in achteruit. Sporadisch gaat het wel soepel. De enige foutcode die ik kon uitlezen is DF094, wat wijst op een defecte meerstandenschakelaar.
Tot nu toe ondernomen stappen
De exacte oorzaak is nog niet gevonden. De meerstandenschakelaar functioneert inmiddels gegarandeerd goed. Aangezien de automaat eenmaal rijdend perfect schakelt, vermoed ik dat het probleem in de elektronica zit.
Ik heb een vervangende automaatcomputer (TCM) gevonden met hetzelfde onderdeelnummer, afkomstig van een Laguna met dezelfde motor. Deze verwacht ik deze week binnen te krijgen.
Vervolgstappen
Ik ben nu op zoek naar een Renault Clip om het VIN-nummer in de nieuwe TCM te zetten en deze correct te programmeren.
Voertuig: Renault VelSatis 2.0T (Aisin SU1, 5-traps automaat, bouwjaar 2004)
Probleemgeschiedenis
In december vorig jaar verergerde het probleem met het inschakelen van de achteruitversnelling. Op 31 december brandde het acculaadlampje continu en was het vrijwel onmogelijk om de automaat in zijn achteruit te krijgen. Op 1 januari, tijdens de terugrit, doofde het acculaadlampje en kon de automaat weer normaal in achteruit geschakeld worden. Gedurende de periode tot juni bleef de auto over het algemeen goed schakelen en bleef het acculaadlampje uit.
Observaties
Acculaadlampje: Vermoedelijk werkt het laadstroomsignaleringssysteem niet correct. Volgens OBD-data daalt de spanning soms tot onder de 13,2 V wanneer het lampje brandt, terwijl een meting met een voltmeter een normale laadspanning aangeeft (tussen 13,9 en 14,3 V).
Automaat: Sinds kort vertoont de automaat opnieuw kuren. Zowel bij koude als warme motor schakelt hij moeizaam in achteruit. Sporadisch gaat het wel soepel. De enige foutcode die ik kon uitlezen is DF094, wat wijst op een defecte meerstandenschakelaar.
Tot nu toe ondernomen stappen
- Vervanging van de meerstandenschakelaar door een gebruikte (van de sloop)
Verversen van 3,2 liter automaatolie (preventief, vanwege hakerig schakelen). Na verversing schakelt de bak weer soepel—zodra hij eenmaal rijdt
Demontage en reiniging van de oude meerstandenschakelaar
Schoonmaken van aardpunten en de aardingskabel tussen carrosserie en motor
Controle van de bekabeling op de connector van de automaatcomputer met een oscilloscoop—geen afwijkingen gevonden
De exacte oorzaak is nog niet gevonden. De meerstandenschakelaar functioneert inmiddels gegarandeerd goed. Aangezien de automaat eenmaal rijdend perfect schakelt, vermoed ik dat het probleem in de elektronica zit.
Ik heb een vervangende automaatcomputer (TCM) gevonden met hetzelfde onderdeelnummer, afkomstig van een Laguna met dezelfde motor. Deze verwacht ik deze week binnen te krijgen.
Vervolgstappen
- TCM vervangen
Indien de vervangende TCM het probleem niet oplost, wil ik de CAN-bus onderzoeken die vanuit de TCM loopt
Ik ben nu op zoek naar een Renault Clip om het VIN-nummer in de nieuwe TCM te zetten en deze correct te programmeren.
Re: adviesnodig mbt transmissie en aut.handrem storing
even een opmerking over de dip in de laadstroomspanning: ik weet dat forumlid Bart V6 24V lang geworsteld heeft met dit probleem. Bleek uiteindelijk een los contact in het instrumentenpaneel te zijn....
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Re: adviesnodig mbt transmissie en aut.handrem storing
Dank je, Hans,
Dit ga ik komende dagen even doen. Een slecht contact op een van de stekkers van het instrumentenpaneel zou een goede verklaring kunnen zijn.
Binnenkort moet ook de distributie- en multiriem vervangen worden. Renault vraagt hiervoor 1500 Zelf doen kost me 285 (Gates riemen, spanners en afstelgereedschap)
Dit ga ik komende dagen even doen. Een slecht contact op een van de stekkers van het instrumentenpaneel zou een goede verklaring kunnen zijn.
Binnenkort moet ook de distributie- en multiriem vervangen worden. Renault vraagt hiervoor 1500 Zelf doen kost me 285 (Gates riemen, spanners en afstelgereedschap)
Re: adviesnodig mbt transmissie en aut.handrem storing
ja is een dure grap, 10 jaar geleden betaalde ik €1100 bij Renault, was inclusief waterpomp en dempende poelie.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral