Injectieproblemen

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cvangelder
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 11:59
Locatie: Almere

Injectieproblemen

Bericht door cvangelder »

Dag allemaal,
Sinds kort een rare storing: Motor start prima, alles naar wens. Na een tijd in eens een waarschuwing van mijn boordcomputer dat de injectie kapot is en dat ik de Renault garage moet opzoeken. De power valt niet weg maar het gas pakt heel raar aan en de motor reageert heel grillig op het gaspedaal. Opvallend detail is dat zodra de storing optreedt de cruise control uitvalt. Zodra ik stil sta en de motor uitzet en daarna weer start is de storing verdwenen en alles is weer als normaal. Helaas duurt het daarna niet lang of de storing is er weer. Kan soms een paar dagen wegblijven maar zoals gisteren op een relatief korte afstand 3 keer voorgekomen. Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt en zo ja wat was de oplossing? Bij de laatste beurt zijn de 6 bougies vervangen evenals eigenlijk alles wat met gasgeven te maken heeft.
Vel Satis 3.5 V6 Intiale:
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Hans61
Berichten: 591
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Re: Injectieproblemen

Bericht door Hans61 »

ik zou de auto laten uitlezen bij een renaultdealer of garage met gelijkwaardige uitleesapparatuur. De storing zal in ieder geval in het geheugen zijn opgeslagen. Dat de cruise control tijdens de storing niet werkt is normaal, deze wordt uit veiligheidsoverwegingen uitgeschakeld als er een probleem is met de motor (immissie of emissie)
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 150000.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018
Heino
Berichten: 1360
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Re: Injectieproblemen

Bericht door Heino »

Zonder uitlezen zou ik geen gok willen doen naar de oorzaak, maar als bv. één injector open blijft staan zakt je injectiedruk weg en kan je dit soort verschijnselen krijgen.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Gebruikersavatar
cvangelder
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 11:59
Locatie: Almere

Re: Injectieproblemen

Bericht door cvangelder »

Dank Hans en Heino.
De storing is niet terug te vinden bij het uitlezen. Maar dat wijst nog duidelijker naar een ding met de injectoren. Zal de monteur alle injectoren laten controleren en zien wat dat opbrengt.
Vel Satis 3.5 V6 Intiale:
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Heino
Berichten: 1360
Lid geworden op: 23 nov 2008, 22:04
Locatie: Heerlen

Re: Injectieproblemen

Bericht door Heino »

Wat je zelf kan doen in zo'n geval, is van elke injector de retourleiding losnemen, evt. wat verlengen en die in een (borrel)glaasje laten eindigen.
Vervolgens start je de auto en vergelijk je de retouropbrengsten. De afwijkende injector is meestal niet goed.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Hans61
Berichten: 591
Lid geworden op: 28 jul 2009, 17:44
Locatie: Middelburg

Re: Injectieproblemen

Bericht door Hans61 »

Hoi Chris,
Als het verschijnsel is opgetreden na de grote beurt en bougiewissel, dan zou het kunnen zijn dat ergens een stekker of slangetje niet goed vastzit. Ik zeg niet dat de garage slecht werk heeft geleverd, maar de bougies vervangen bij deze motor is een ingrijpende operatie waarbij inlaatspruitstuk, vacuumreservoir, dampafzuiging, allerlei stekkers en luchtslangetjes los moeten.
De melding dat er iets mis is met de inspuiting is zo algemeen en kan een scala aan oorzaken hebben. Mocht de oorzaak een niet goed functionerende injector zijn dan volgt er meestal een foutcode op die injector. En het bekende adagium "gissen is missen" is hier ook van toepassing.
Chris, maakt het iets uit of je de motor veel toeren laat maken of dat het bv. vochtig weer is. Je zou m eens op handmatig schakelen kunnen zetten en een paar minuten met 3500 toeren kunnen rijden om te kijken of je de melding kunt oproepen.
Tank je E5 of E10?
Vel Satis 3.5 Initiale automaat 2003, kleur Vert Abysse, km. bij aanschaf in juli 2018: 115760 en nu 150000.
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral, km. bij aanschaf in november 2010: 115000 en ingeruild bij km. 219040 in juli 2018
Gebruikersavatar
cvangelder
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 11:59
Locatie: Almere

Re: Injectieproblemen

Bericht door cvangelder »

Hallo Hans en dank voor je reactie.
De monteur heeft inderdaad die hele waslijst doorgelopen na de bougie wissel en alles wat maar vuil of versleten was vervangen. Ik tank hoofdzakelijk E5 overigens, De truc met de 2500 toeren zal ik proberen en ik hou je op de hoogte!
Vel Satis 3.5 V6 Intiale:
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Gebruikersavatar
cvangelder
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 11:59
Locatie: Almere

Re: Injectieproblemen

Bericht door cvangelder »

Hans, nog een toevoeging: Vocht is inderdaad een gevoelig punt. Als de auto een paar weken niet gereden heeft dan is het weer zover. Wekenlang dagelijks gebruik doet de klacht zo goed als verdwijnen.....
Vel Satis 3.5 V6 Intiale:
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Anne
Site Admin
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 nov 2018, 21:15
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Injectieproblemen

Bericht door Anne »

cvangelder schreef: 13 mar 2021, 11:57 Dank Hans en Heino.
De storing is niet terug te vinden bij het uitlezen.
maar wellicht wel als je naar een Renault dealer met actieve storing kunt rijden. Mocht je die kans krijgen dan zou ik die zeker grijpen.
R25 V6 Injection aut. LPG (1989)
Clio 1.4 RN (1993)
ErnieLedge
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 aug 2021, 00:25

Re: Injectieproblemen

Bericht door ErnieLedge »

Als onze dame bij de 3,5 L zegt “inspuitsysteem defect, raadpleeg uw renaultdealer” is een mogelijkheid dat er bij uitlezing van de ECU motormanagement foutcode P1042 te zien is. Bij Nissan is dat P1800. Het is dan een storing in het cirquit van de Variable Intake Air System (VIAS) solenoid. Dit magneetklepje stuurt een vacuum actuator aan in de linker zijkant van het inlaatspruitstuk. Het klepje zit links boven op het inlaatspruitstuk vast met een M6 boutje. Dit klepje is dan waarschijnlijk elektrisch stuk (spoeltje doorgebrand). Zie het filmpje https://m.youtube.com/watch?v=nRmERGJkogM
Renault €180. AliExpress €17. Succes
VS 3,5 V6 24v Initiale 2002 sinds 12/08/21
Anne
Site Admin
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 nov 2018, 21:15
Locatie: Belgisch Limburg

Re: Injectieproblemen

Bericht door Anne »

Ik zou alle betreffende stekkers laten reinigen met contactspray gevolgd door siliconenspray of WD40 om de contactspray te neutraliseren. Contractspray is nogal agressief namelijk.
R25 V6 Injection aut. LPG (1989)
Clio 1.4 RN (1993)
Plaats reactie