Injectieproblemen
- cvangelder
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 25 feb 2008, 11:59
- Locatie: Almere
Injectieproblemen
Dag allemaal,
Sinds kort een rare storing: Motor start prima, alles naar wens. Na een tijd in eens een waarschuwing van mijn boordcomputer dat de injectie kapot is en dat ik de Renault garage moet opzoeken. De power valt niet weg maar het gas pakt heel raar aan en de motor reageert heel grillig op het gaspedaal. Opvallend detail is dat zodra de storing optreedt de cruise control uitvalt. Zodra ik stil sta en de motor uitzet en daarna weer start is de storing verdwenen en alles is weer als normaal. Helaas duurt het daarna niet lang of de storing is er weer. Kan soms een paar dagen wegblijven maar zoals gisteren op een relatief korte afstand 3 keer voorgekomen. Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt en zo ja wat was de oplossing? Bij de laatste beurt zijn de 6 bougies vervangen evenals eigenlijk alles wat met gasgeven te maken heeft.
Sinds kort een rare storing: Motor start prima, alles naar wens. Na een tijd in eens een waarschuwing van mijn boordcomputer dat de injectie kapot is en dat ik de Renault garage moet opzoeken. De power valt niet weg maar het gas pakt heel raar aan en de motor reageert heel grillig op het gaspedaal. Opvallend detail is dat zodra de storing optreedt de cruise control uitvalt. Zodra ik stil sta en de motor uitzet en daarna weer start is de storing verdwenen en alles is weer als normaal. Helaas duurt het daarna niet lang of de storing is er weer. Kan soms een paar dagen wegblijven maar zoals gisteren op een relatief korte afstand 3 keer voorgekomen. Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt en zo ja wat was de oplossing? Bij de laatste beurt zijn de 6 bougies vervangen evenals eigenlijk alles wat met gasgeven te maken heeft.
Vel Satis 3.5 V6 Intiale:
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Re: Injectieproblemen
ik zou de auto laten uitlezen bij een renaultdealer of garage met gelijkwaardige uitleesapparatuur. De storing zal in ieder geval in het geheugen zijn opgeslagen. Dat de cruise control tijdens de storing niet werkt is normaal, deze wordt uit veiligheidsoverwegingen uitgeschakeld als er een probleem is met de motor (immissie of emissie)
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Re: Injectieproblemen
Zonder uitlezen zou ik geen gok willen doen naar de oorzaak, maar als bv. één injector open blijft staan zakt je injectiedruk weg en kan je dit soort verschijnselen krijgen.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
- cvangelder
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 25 feb 2008, 11:59
- Locatie: Almere
Re: Injectieproblemen
Dank Hans en Heino.
De storing is niet terug te vinden bij het uitlezen. Maar dat wijst nog duidelijker naar een ding met de injectoren. Zal de monteur alle injectoren laten controleren en zien wat dat opbrengt.
De storing is niet terug te vinden bij het uitlezen. Maar dat wijst nog duidelijker naar een ding met de injectoren. Zal de monteur alle injectoren laten controleren en zien wat dat opbrengt.
Vel Satis 3.5 V6 Intiale:
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Re: Injectieproblemen
Wat je zelf kan doen in zo'n geval, is van elke injector de retourleiding losnemen, evt. wat verlengen en die in een (borrel)glaasje laten eindigen.
Vervolgens start je de auto en vergelijk je de retouropbrengsten. De afwijkende injector is meestal niet goed.
Vervolgens start je de auto en vergelijk je de retouropbrengsten. De afwijkende injector is meestal niet goed.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Re: Injectieproblemen
Hoi Chris,
Als het verschijnsel is opgetreden na de grote beurt en bougiewissel, dan zou het kunnen zijn dat ergens een stekker of slangetje niet goed vastzit. Ik zeg niet dat de garage slecht werk heeft geleverd, maar de bougies vervangen bij deze motor is een ingrijpende operatie waarbij inlaatspruitstuk, vacuumreservoir, dampafzuiging, allerlei stekkers en luchtslangetjes los moeten.
De melding dat er iets mis is met de inspuiting is zo algemeen en kan een scala aan oorzaken hebben. Mocht de oorzaak een niet goed functionerende injector zijn dan volgt er meestal een foutcode op die injector. En het bekende adagium "gissen is missen" is hier ook van toepassing.
Chris, maakt het iets uit of je de motor veel toeren laat maken of dat het bv. vochtig weer is. Je zou m eens op handmatig schakelen kunnen zetten en een paar minuten met 3500 toeren kunnen rijden om te kijken of je de melding kunt oproepen.
Tank je E5 of E10?
Als het verschijnsel is opgetreden na de grote beurt en bougiewissel, dan zou het kunnen zijn dat ergens een stekker of slangetje niet goed vastzit. Ik zeg niet dat de garage slecht werk heeft geleverd, maar de bougies vervangen bij deze motor is een ingrijpende operatie waarbij inlaatspruitstuk, vacuumreservoir, dampafzuiging, allerlei stekkers en luchtslangetjes los moeten.
De melding dat er iets mis is met de inspuiting is zo algemeen en kan een scala aan oorzaken hebben. Mocht de oorzaak een niet goed functionerende injector zijn dan volgt er meestal een foutcode op die injector. En het bekende adagium "gissen is missen" is hier ook van toepassing.
Chris, maakt het iets uit of je de motor veel toeren laat maken of dat het bv. vochtig weer is. Je zou m eens op handmatig schakelen kunnen zetten en een paar minuten met 3500 toeren kunnen rijden om te kijken of je de melding kunt oproepen.
Tank je E5 of E10?
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
- cvangelder
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 25 feb 2008, 11:59
- Locatie: Almere
Re: Injectieproblemen
Hallo Hans en dank voor je reactie.
De monteur heeft inderdaad die hele waslijst doorgelopen na de bougie wissel en alles wat maar vuil of versleten was vervangen. Ik tank hoofdzakelijk E5 overigens, De truc met de 2500 toeren zal ik proberen en ik hou je op de hoogte!
De monteur heeft inderdaad die hele waslijst doorgelopen na de bougie wissel en alles wat maar vuil of versleten was vervangen. Ik tank hoofdzakelijk E5 overigens, De truc met de 2500 toeren zal ik proberen en ik hou je op de hoogte!
Vel Satis 3.5 V6 Intiale:
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
- cvangelder
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 25 feb 2008, 11:59
- Locatie: Almere
Re: Injectieproblemen
Hans, nog een toevoeging: Vocht is inderdaad een gevoelig punt. Als de auto een paar weken niet gereden heeft dan is het weer zover. Wekenlang dagelijks gebruik doet de klacht zo goed als verdwijnen.....
Vel Satis 3.5 V6 Intiale:
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Re: Injectieproblemen
maar wellicht wel als je naar een Renault dealer met actieve storing kunt rijden. Mocht je die kans krijgen dan zou ik die zeker grijpen.cvangelder schreef: ↑13 mar 2021, 11:57 Dank Hans en Heino.
De storing is niet terug te vinden bij het uitlezen.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 27 aug 2021, 00:25
- Locatie: Schiedam
Re: Injectieproblemen
Als onze dame bij de 3,5 L zegt “inspuitsysteem defect, raadpleeg uw renaultdealer” is een mogelijkheid dat er bij uitlezing van de ECU motormanagement foutcode P1042 te zien is. Bij Nissan is dat P1800. Het is dan een storing in het cirquit van de Variable Intake Air System (VIAS) solenoid. Dit magneetklepje stuurt een vacuum actuator aan in de linker zijkant van het inlaatspruitstuk. Het klepje zit links boven op het inlaatspruitstuk vast met een M6 boutje. Dit klepje is dan waarschijnlijk elektrisch stuk (spoeltje doorgebrand). Zie het filmpje https://m.youtube.com/watch?v=nRmERGJkogM
Renault €180. AliExpress €17. Succes
Renault €180. AliExpress €17. Succes
VS 3,5 V6 24v Initiale 2002 sinds 12/08/21
VS 3,5 V6 24v Initiale 2003 sinds 30/10/21
VS 3,5 V6 24v Initiale 2003 sinds 30/10/21
Re: Injectieproblemen
Ik zou alle betreffende stekkers laten reinigen met contactspray gevolgd door siliconenspray of WD40 om de contactspray te neutraliseren. Contractspray is nogal agressief namelijk.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21
Re: Injectieproblemen
Ik had met mijn 3.5 V6 ook af en toe de melding inspuiting controleren. Ik heb eerst de stekker van lucht massa meter gereinigd met contactspray. Na een week kwam de melding weer. Ik heb toen de LMM vervangen. Na een maand kwam de melding weer. Daarna de stekker van de LMM met een tirewrap om de stekker heen stevig vastgetrokken. Ik rijd nu al weer enkele maanden zonder problemen. Stekkers van de Renault Vel Satis zijn gevoelig voor trilling en met een tirewrapje los je dit goed op. Dit kunstje heb ik van een monteur in Frankrijk geleerd.
- cvangelder
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 25 feb 2008, 11:59
- Locatie: Almere
Re: Injectieproblemen
Dank je voor de tip!
Vel Satis 3.5 V6 Intiale:
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Van 2005 tot 2015 83-LD-FV Vert Abisse
Van 2015 tot heden 2-ZRP-49 Angora Beige
Re: Injectieproblemen
De oplossing van Ernie €17 aliexpress heeft mij van de P1800 "u moet de renault dealer raadplegen" storing afgeholpen. Overigens was er niets te merken aan de motor dat er een storing zou zijn. Spoel was inderdaad kapot.
Groet Rob
Groet Rob
Vel Satis 3.5 V6 (type weet ik nog niet) 2003 LPG
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 16 sep 2018, 19:37
- Locatie: Denekamp
Re: Injectieproblemen
Interessant. Zou je een Aliexpress linkje kunnen geven waarop deze spoel is te bestellen?