Bonkend onderstel
-
Hein Tunnissen
Bonkend onderstel
Sinds kort: een bonkend onderstel. In ieder geval vóór, maar mogelijk ook achter. Wegdek hoeft niet eens zo heel slecht te zijn of het begint. Welke rubbers moet ik vervangen en is het een klus om zelf te doen? Iemand ervaring? Het geluid is vooral zeer onaangenaam!
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Initiale 2.0 T, 2005 automaat, 346.000 km sinds dec 2023.
Initiale 2.0 T, 2005 automaat, 346.000 km sinds dec 2023.
-
Hein Tunnissen
misschien een beetje off topic want een "bonkend" onderstel heeft mijn VS niet, maar wel is het vreemd dat de voortrein zo'n moeite heeft met kleine richels of putten.
Veercomfort is verder prima en zonder bijgeluiden op alle wegdekken, alleen die kleine scherpe oneffenheden leiden tot goed hoorbare geluiden.
Zou het toch zin hebben de voordempers te vervangen?
Veercomfort is verder prima en zonder bijgeluiden op alle wegdekken, alleen die kleine scherpe oneffenheden leiden tot goed hoorbare geluiden.
Zou het toch zin hebben de voordempers te vervangen?
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Ik had een Phase II 2.0T, dus ongeveer dezelfde als jij hebt.
Wat ik merkte is dat de schokdemping vooral voor slap is, waardoor het veercomfort hoog is, maar je bij verhogingen (zoals bij sommige kruisende zijstraten) op de bumpstops klapt. Van rammelen of zoiets had ik helemaal geen last. Bij de APK gaan ze (als het goed is) met een bandenijzer al je rubbers van de wielophanging na en ik verwacht dat er een of meerdere versleten zijn en dat daar de geluiden vandaan komen. Een defecte schokdemper kan ook, maar dan doet die helemaal niets meer en dat kan je zelf uitproberen door de voorzijde in te drukken: dan deint hij na.
Wat ik merkte is dat de schokdemping vooral voor slap is, waardoor het veercomfort hoog is, maar je bij verhogingen (zoals bij sommige kruisende zijstraten) op de bumpstops klapt. Van rammelen of zoiets had ik helemaal geen last. Bij de APK gaan ze (als het goed is) met een bandenijzer al je rubbers van de wielophanging na en ik verwacht dat er een of meerdere versleten zijn en dat daar de geluiden vandaan komen. Een defecte schokdemper kan ook, maar dan doet die helemaal niets meer en dat kan je zelf uitproberen door de voorzijde in te drukken: dan deint hij na.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.