krijg de katalysator niet los, garage ook niet

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Hesi

krijg de katalysator niet los, garage ook niet

Bericht door Hesi »

heeft iemand een idee om de moeren los te krijgen? twee willen niet los en de garage krijgt ze ook niet los. Geweld durven ze niet te gebruiken i.v.m. de turbo. Bang dat ze die vernielen.
is er een manier om moeren los krijgen
Eigenaar Vel Satis 2.0 turbo op lpg sinds 4 maart 2014 na 8 jaar Saab en 8 jaar Jeep Gr. Cherrokee
Heino

Bericht door Heino »

Wat ze soms doen, is de moeren spiraalvormig rondom over de hoogte van de moer* (voor die zijde waar je erbij komt) door te slijpen met een slijpschijf.
Dat moet nét zo ver gebeuren, dat je de schroefdraad in de moet net niet raakt. De moer verslapt daar fors van en je kunt hem dan gewoon losdraaien.

wat ik bedoel:
Als je de moer daarna plat op tafel zou leggen, is hij aan één zijde "van links onder naar rechts boven" bijna doorgeslepen.
VS Phase II 2.0T 08-2006; mei 2008 16.000 Km - mei 2015 met 110.100 Km, Zilver Expression 18" 6-bak 68-TG-LJ.
Blauwe Ford Mondeo hatchback 2.0 automaat (overleden) 145 pk.
Op 19-11-2020 vervangen door blauwe Mercedes C 200 Kompressor automaat.
Hesi

Bericht door Hesi »

Bedankt voor jouw reactie, echter een slijptol is niet echt een oplossing
het is de moer die bovenaan aan de de turbo is bevestigd. daar kun je niet bij met een slijptol
Eigenaar Vel Satis 2.0 turbo op lpg sinds 4 maart 2014 na 8 jaar Saab en 8 jaar Jeep Gr. Cherrokee
stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn »

Ik ken de layout niet bij een 2.0.
Vaak wordt een heel klein lasvlammetje gebruikt om alleen (!!) de moer sterk te verhitten. Tot roodgloeiend aan toe. Dan draai je direct daarop de moer bijna altijd probleemloos los. Dit alles moet SNEL gebeuren! Misschien is de omgeving af te schermen met een stuk plaatwerk zodat de vlam niet de omgeving raakt.
Als je alleen de moer verhir, zie je dat het draadeind erin veel kouder blijft. Dat komt omdat de roest tussen de moer en de bout of het draadeind als een isolator werkt. Maar ja, ik weet niet of je er zo met een minivlammetje bij kunt komen... Waterslang in ieder geval bij de hand houden.
Een andere mogelijkheid is eens te vragen bij een autodemontagebedrijf. De sloop dus. Vaak weten die mensen ook hoe je zoiets aanpakt.
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
Hans61

Bericht door Hans61 »

Ik zou de moer met een lange stevige schroevendraaier en een hamer een paar keer aantikken. Daardoor verbreek je de inwendige "verbinding" tussen de schroefdraad van moer en bout. Uiteraard niet op de katalysator of het turbohuis slaan. Vervolgens kruipolie er op en flinke tijd laten intrekken (bijv. een hele nacht). Mocht de moer dan iets lossen niet forceren maar ook weer iets vastzetten en daarna weer iets verder los. Door die heen en weer beweging voorkom je dat de bout afbreekt.
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Hesi

Bericht door Hesi »

bedankt voor de antwoorden. Het verhitten lijkt mij te eng gezien de plek
ik zal het met hamer en schroevendraaier in ieder geval proberen
Plaats reactie