Remlicht defect (richtingaanwijzer gaat branden)

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
Hein Tunnissen

Remlicht defect (richtingaanwijzer gaat branden)

Bericht door Hein Tunnissen »

Mijn Vel Satis heeft een lastige storing: want soms wel, soms niet. Als de storing opduikt, krijg ik de melding dat het linker remlicht defect is. De melding komt op het moment dat ik rem. Op het dasboard ziet ik het groene pijltje links opgloeien. Eenmaal zag ik wat er aan de achterzijde gebeurt. De remlichten branden even, gaan uit en dan gaan de knipperlichten branden. Soms blijft deze storing wat langer 'hangen', soms is hij na twee of drie keer remmen weer verdwenen. Enige tijd kreeg ik ook de melding dat de markeringslichten defect zijn, terwijl dat niet zo is.
Een suggestie die ik kreeg is dat de printplaat (ik neem aan de hoofdprintplaat in de buurt van de stuurkolom) de fout veroorzaakt en dat ik hem opnieuw moet laten solderen. Gewoon een kwestie van ouderdom dus. Heeft iemand ervaring met die foutmelding of heeft iemand nog een printplaat te koop of heeft iemand een beter idee. Ik vind dat het vooral lijkt op slechte massa, waarna de stroom zich via andere lampen een weg zoekt.
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Initiale 2.0 T, 2005 automaat, 346.000 km sinds dec 2023.
Vellie

Bericht door Vellie »

Er is hier ook een draadje van iemand waar de lampjes achter niet goed meer waren. Eventueel beginnen met de lampjes aan beide zijden te vervangen door exact de goede lampjes.
Verder zijn er ook draadjes over slecht massacontact. Even zoeken met de zoekfunctie.

Succes!
Rolandbreda

Bericht door Rolandbreda »

Persoonlijk denk ik dat het een massa kwestie is. Voor beide lichtunits een extra draadje maken van de carrosserie naar het massapunt van de lichtunit.
Doe het in 1x voor zowel links als rechts dan ben je in 1x verlost van het massaprobleem.
Nu Saab 9-5 Aero estate 270PK 420Nm
Ex. Saab 9-3 2.2 TiD SE
Ex. 2.2 Dci Expression 77-PT-NZ angora beige
Hein Tunnissen

Dank. Ik ben blij met jullie advies. Ik vond inmiddels het andere probleem op de site; zeer vergelijkbaar. Ik monteer vandaag de draadjes voor de massa en dan monteer ik (tweede stap) ook nieuwe lampjes. Het is trouwens een spannende tijd want over een paar weken kan ik zeggen dat ik twee ton op LPG heb gereden. Probleemloos!
De zuurgraad van de Volkskrant valt eigenlijk wel mee als je 'm leest op het bankstel van je VS.
Hein Tunnissen

Het was inderdaad een kwestie van massa. Beide lamphouders (remlicht, gewoon licht en richtingaanwijzer) voorzien van een kabeltje met behulp van een rood knijpoogje en een popnagel. De klip waarmee de lamphouder wordt aangesloten heeft vier contacten. Eén daarvan is massa. Welke doet er niet toe, want het gaat om het metaal dat de beide lampen aan de bovenzijde rondom raakt. Ik boorde het gaatje voor de popnagel zo, dat ik naast de lamp voor de richtingaanwijzer uitkwam. De andere kant van het kabeltje vastgezet met behulp van een blauw knijpoogje aan de bout waarmee het lampenglas wordt vastgezet. Rond het gat het metaal met de dremel ontdaan van laklagen. Onder het oogje en op het oogje een revetje. Werktijd: een kwartier. Kabeltje 1,5 mm2, twee stukken van 25 cm, vier revetjes, twee popnagels. Dremel voor schuurwerk. Beide duplolampen meteen vervangen.
Plaats reactie