van diesel naar benzine?

Hoe doe je wat aan een Renault Vel Satis
Plaats reactie
FastEddy

van diesel naar benzine?

Bericht door FastEddy »

Ik heb mijn VS (2.2 DCI, 2004) aangeschaft als zakenauto. Inmiddels ben ik gepensioneerd en gebruik hem uitsluitend nog particulier. De wegenbelasting (154 Euri per maand!) is echter weggegooid geld op die manier. Ik gebruik de VS alleen in de warme maanden als trekpaard voor mijn autoambulance en misschien eens voor een vakantieritje. Ik ben op zoek geweest naar een vervanger in benzineuitvoering maar dan moet ik afscheid nemen van een auto die ik ken, die geen nukken heeft en die heerlijk rijdt.
En dus denk ik aan ombouw naar benzine. De bak schakelt na 350.000 km. nog steeds zijdezacht, de dieselmotor (inclusief het gehele brandstofsysteem en de tank) is slechts 150.000 km. oud en dus wellicht nog goed in te ruilen.
De vraag (aan jullie forumlezers) is echter: wat haal ik technisch gezien op mijn hals? Is er iemand die dit kunstje al eens geflikt heeft?
Qua kosten is het in ieder geval voordeliger dan de aanschaf van een andere auto. Ruilen met een VS in benzineuitvoering wil ik niet omdat bij mijn VS alles het nog doet, geen (elektronische) problemen aanwezig zijn en de uitvoering de meest luxueuze is die je destijds kon kopen.
Tips zie ik dus graag tegemoet waarvoor alvast mijn hartelijke dank!
skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox »

Ik heb er geen ervaring in, maar ooit op het golfcabrio forum hier wel eens over gediscussieerd omdat ik zo'n zelfde idee had voor m'n cabbie destijds.

Er komt zéér veel bij kijken:
* Computer
* Motor
* Uitlaat (in ieder geval eerste stuk)
* Brandstoftank + tankpijp/aansluiting (tenzij je het grotere dieselgat geen probleem vindt, ik weet niet of dit apk afkeur zou zijn en als de brandstofpomp niet brandstofspecifiek is, dat weet ik niet)
* Draadboom (mogelijk, ivm andere aansluitingen/sensoren op motor en in uitlaat)
* Voorvering (mogelijk, ivm ander gewicht motor)
* Automaat vervangen (mogelijk, ivm andere bakverhoudingen?)
* Bloed, zweet en tranen

Eigenlijk moet je gewoon alles controleren wat aan de motor vast zit en door de motor wordt beïnvloed... Door het wisselen van de motor raak je ook heel veel punten in de elektronica. Dus dat je nu storingsvrij loopt betekent het niet dat je straks storingsvrij door kan.

De motor die er terug ingaat moet compleet zijn met kabelboom/computer/enz. En misschien dan ook gereviseerd, zodat je zeker weet dat ie goed loopt. En dan nog, kijk naar Ferreman...

Mijn advies: doe het niet, tenzij je de auto héél lang kan missen en bereid bent er veel geld aan uit te geven voor onverwachte zaken die je tegenkomt.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km
André Vos

Bericht door André Vos »

Voor het geld wat het kost om zo,n motor om te bouwen kan je heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel (elektrische) problemen verhelpen die je eventueel zou tegenkomen in een (ruil)velsatis.
Ik zou dan persoonlijk wel voor een phase 2 gaan (iets minder storingen)
De benzine uitvoeringen hebben over het algemeen ook een stuk minder kilometers gedraait
Vel Satis Privilege 2.2dci 2003 Nu een initiale phase 2
Hans61

Bericht door Hans61 »

Ik zou eerst toch een rekensommetje maken. De wegenbelasting voor mijn 2.0 benzine is €78 dus je zou besparen 12 x €76 = €912 per jaar. Stel je rijdt nu 5000 km per jaar dan ben je op benzine aan brandstof meer kwijt (benzine is niet alleen duurder dan diesel, jouw 2.2 dci rijdt verder op 1 liter brandstof dan mijn 2.0 benzine). Dus netto bespaar je misschien €700 per jaar.....
Nu: Kadjar 1.3 intens 2019 kleur vert oural
Vroeger: Vel Satis 3.5 V6 automaat 2003, kleur Vert Abysse
Vel Satis 2.0 privilege 2002, kleur Gris Sideral
Rolandbreda

Bericht door Rolandbreda »

Ik en vele met mij snappen wat je bedoelt te zeggen met nu weet ik wat ik heb MAAR een complete ombouw man o man begin er niet aan.
Een hele berg werk om het allemaal storingsvrij te krijgen en wat denk je van het omkeuren bij RDW?

Als je het mij vraagt deed ik of deze diesel de deur uit en kocht ik een benzine terug of ik bleef er lekker in rijden zeker omdat je nu weet wat je hebt.
Nu Saab 9-5 Aero estate 270PK 420Nm
Ex. Saab 9-3 2.2 TiD SE
Ex. 2.2 Dci Expression 77-PT-NZ angora beige
FastEddy

Bericht door FastEddy »

Alvast voor nu hartelijk dank voor de reacties. Ik denk dat ik moet erkennen dat ik van "een vorige generatie" ben, uit een tijd waar een auto technisch heel wat eenvoudiger was in plaats van de huidige elektronische "monsters". Ik denk inderdaad dat computers mij de das om gaan doen.
Het was een mooie droom maar ik moet nu maar een keuze gaan maken: of de huidige dame verkopen en een - bijvoorbeeld - Citroen C4 (mag 1550 kg. trekken) in een luxe uitvoering op de kop tikken. Of blijven doorrijden met het besef dat ik minimaal het dubbele aan wegenbelasting betaal (minus de besparing op brandstofkosten). Overigens heb ik de VS al 2X gedurende 6 maanden geschorst in de winter, wanneer ik toch geen auto gebruik (ik wandel graag en naar de Jumbo met 2 tassen aan het fietsstuur gaat ook prima); kon ik tenminste een lange neus trekken naar die staatsdieven.
Een andere VS durf ik sowieso niet aan. Dit was echt de allerlaatste Renault die ik in eigendom zal hebben.
Ik zal het forum op de hoogte houden van mijn eventuele beslissing.
Ed L.
skyfox
Contacteer:

Bericht door skyfox »

Lastige keuze! Ik heb ook Citroën C4 gereden (het 5 deurs bolhoedje) en ik was er erg content mee. Alleen de automaat beviel me niet, was een 4-traps nog. Ik zou het zeker geen straf vinden om daar weer in plaats te nemen. Alleen mijn achterpassagiers wel :oops: :roll: :lol:
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale - 2002
138.400km ---------> 216.000km
stripedkrijn

Bericht door stripedkrijn »

Als kleine aanvulling: Voor alleen al het "ombouwgeld" kun je heeel veeel diesel inclusief wegenbelasting kopen en ik denk dat je dan nog een bom duiten overhoudt om in de toekomst te "verbruiken".
Ik zou het zelf beslist niet doen, zoals Skyfox al heeft aangegeven.
Bovendien, je weet nu wat je hebt! Ook wat waard.. :D
VelSatis 3.5 Initiale , Ph. 1 , 2002 , 241.872 > 324.500, 82-LD-FV , Noir Nacré.
Plaats reactie